Hem Forum Invidzonens forum Varför frågar de inte hur det är?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    fru gus
    Medlem

“På jobbet frågar kollegorna hur det går hemma, mina kompisar i föreningen bryr sig och kollar läget.
    Men inte släkten, varken min eller makens. Varför?
    Vad är de rädda för? Att jag ska bryta ihop så de måste komma och ta hand om mig? Eller verkar jag “”för stark””?
    Eller, ännu värre, struntar de i hur jag mår?
    Jag blir så “”anti”” så jag struntar i att höra av mig. Orkar inte.
    Men det vore intressant att veta orsaken.

Så, nu känns det bättre:)”

#55773 Svara
    johanna
    Medlem

Jag kan bara hålla med dig, att fråga hur du mår eller hur det går frågas inte utan det som sägs är -har du hört nått?
    Nej jag har inte hört nått, de kan inte ringa varje dag, vilket andra kan tyckas vara konstigt. Jag kan också känna att jag skärmar av släkten emellanåt.

Förstår hur du känner:)

#55775 Svara
    B
    Medlem

Det där känner jag igen. Min teori är att de inte vågar fråga för att de inte kan hantera om jag svarar att det är tungt, att jag inte mår bra eller är ledsen.

Skitjobbigt har jag tyckt att det varit, varje mission. Lisom, om jag klarar av missionen, kan de väl i alla fall våga fråga hur jag har det?

#55777 Svara
    fru gus
    Medlem

Så det är inte bara min släkt.
    Bra, då vet jag vad jag har att rätta mig efter:)

Tur att ni finns här och delar med er.
    Tack!

#55779 Svara
    TessL
    Medlem

Hej,

jag känner också igen mig. Den enda som frågar är min mormor men det är för att hon smsar mig varje dag och skriver att min pojkvän är med i hennes böner.. haha fint såklart men ingen annan frågar. Det är märkligt. Jag tänkte på det här senast idag för mina vänner frågar varje dag hur jag mår.
    Nåväl.
    Kram till er alla!

#55781 Svara
    M
    Medlem

Jag tycker jo dock att även vi kan va modiga o säga till dem att nu behöver jagfå prata om hur jag mår så sätt dig ner. Varför ska vi bli daltade med o alla ska höra av sig till oss?! Ja det är jobbigt när anhöriga är iväg men betyder det att vi inte längre själv kan ta vissa iniativ? Iblan undrar jag för många vekar klaga över att ingen hör av sig ingen frågar om man ska göra nåt. Nehe men ta lite eget initiativ då! När allt va som vanligt satt du bara o vänta på att folk skulle fråga hur du mådde eller om du ville höra något då med?

Med det sagt vill jag även säga att jag et attdär är folk somår riktigt dåligt o Hr det väldigt jobbigt. Jag tänker på er alla o skickar styrkekramar.

#55783 Svara
    B
    Medlem

“M,

jag tänker mest på min egen och makens familj. Vi kan prata och umgås och normalt när vi pratar och träffas så kollar man läget med varandra. Och det är något de slutar med när min man är borta och speciellt när det märks att jag är nere.

Till slut känns det så jobbigt att varje gång vara den som måste berätta hur det känns, gång på gång. I såna stunder är det enda man vill att vara liten och att ens föräldrar bara säger “”Vi förstår att det känns tungt idag. Vi finns här om du vill prata. “” I stället för “”Nu får du rycka upp dig!”” som mina sa förra missionen. “

#55785 Svara
    L
    Medlem

“Säger man inget så antar dom säkert att allt är bra?! Själv sa jag inget först men tillslut brast det och nu är dom jätte måna om hur jag har det och hur jag mår!:)
    Sen har jag börjat gå hos en psykolog sen min kille åkte och det hjälper mig verkligen! Där får jag hjälp hur jag ska tänka och sortera upp mina jobbiga känslor och tankar! Det rekommenderar jag starkt! För ens egna familj och vänner kanske inte kan stötta och förstå på rätt sätt även om dom bryr sig! Så tveka inte att gå i samtal och få riktigt stöd! Då lovar jag att det kommer kännas mycket bättre! I min kommun finns det på kommunen tillsammans med Familjerådgivning som heter “” kvinnor i kris”” som man kan gå till psykolog helt gratis! “

#55787 Svara
    fru gus
    Medlem

“Till M
    Nu känner jag mig faktiskt påhoppad:(
    Min frågeställning handlar om varför det är skillnad på kollegors/vänners och släktens sätt att bemöta mig när maken är borta. Samtidigt vill jag veta om fler upplever detsamma och kanske har en idé om varför det är så.

Lite tillrättalägganden känns på sin plats:
    Jag sitter inte hemma och vill bli “”daltad med”” som du uttrycker dig.
    Jag hör av mig till dem jag vill/behöver prata med, precis som innan missionen. Jag passar på att göra sånt som jag inte prioriterat förr, som fysisk träning mm
    Jag sitter inte och väntar på att folk ska höra av sig och kolla hur jag mår, varken före eller under missionen.
    Jag känner mig rätt stark trots att “”äkta hälften”” saknas mig.
    Hoppas du förstår mig bättre nu 🙂
    Kram “

#55789 Svara
    M
    Medlem

Jo jag förstår att ibland vill man bara få va litenen de kanske inte själv har ett sådant behov o därmed inte förstår. Så säg det du nu sagt till oss till dem. Lika jobbigt som de kan tycka det är att fråga förstår jag kan det va för dig att säga vad du verkligen känner o tycker men det behövs. Säg att du behöver få va liten ibland just nu. De har som sagt säkert en helt annan uppfattning om att du är stark o klarar dig bra själv speciellt om du då drar dig undan. En rellation vilken det än är bygger på mer än en person o därmed två uppfattningar, två reaktioner, två olika län skor o mycket kan vinklas o ändra mening på den korta vägen där imellan.

#55791 Svara
    B
    Medlem

Jag tycker också, som fru Gus, att det är två helt olika diskussioner. Jag sitter inte heller hemma och tycker synd om mig själv när jag är ensam utan klarar att sköta familj och livet rätt bra. Jag berättar för folk vad jag behöver och om jag inte mår bra.

MEN det är ju en annan fråga att folk på jobbet och vänner och bekanta frågar mer hur det är, än vad familjen gör. Det var ju det vi diskuterade. Jag brukar berätta för min och min mans familj, men de brukar inte fråga, och min teori är som sagt att de inte vet hur de kan hjälpa och stötta mig, så därför frågar det inte. Men jag vet inte.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
Svar till: Varför frågar de inte hur det är?
Information om dig: