Hem Forum Invidzonens forum Var har chefen gett ok?

Visar 20 inlägg - 1 till 20 (av 25 totalt)
  • Författare

I Contanigent -ordern har chefen för Mali02 vad jag förstått av min sambos förklaring, gett sitt samtycke till sexuella förbindelser i insatsområdet under missionen. Denna order har samtliga på missionen tagit del av och signerat att de är införstående med, hur kan det komma sig att sexuella förbindelser bidrar med något positivt till arbete och uppdrag under missionen? Om det inte vore positivt borde det inte varit ok eller? Chefens värdegrund och värderingar bruka genomsyra hela organisationen och jag tycker att han borde ta konsekvenserna över sina beslut.
    Det borde vara självklart av respekt både för den anhörige och eventuella barn att otrohets affärer under missionen ska redas ut ordentligt på hemmafronten innan missionen överhuvudtaget kan fortsätta.
    Det räcker inte med öppenhet att de anhöriga får reda på det via telefon eller vid leave.
    Har de anhöriga bara skyldigheter och aldrig några rättigheter, ofta får vi höra hur viktiga vi anhöriga är, att vi också gör en mission på hemmaplan och att det är viktigt att det inte oegentligheter är utredda innan missionen startar. Men om det inträffar under mission utan att anhöriga kan påverka? Vi har läst flera gripande historier om äktenskap som är i gungning, långa förhållanden som efter otrohetsaffärer inte längre har någon framtid och i min bekantskapskrets var det senast en som avslutade sin leave med att säga att hen träffat en annan och åkte sedan tillbaka utan en chans till att prata igenom det. Jag blir ledsen när jag läser och hör om de som blir drabbade, alla som deltar i missionen verkar inte vara så erfarna och mogna som FM vill påstå.

Vilket gör att jag tycker också av respekt till kollegorna att de som inleder otrohetsaffärer ska reda ut sina personliga problem innan de deltar i tjänst som kan göra att andra kan komma till skada. Om man är så oprofessionell att man inte kan fokusera på uppdrag och arbete under missionen utan agerar som om det vore en konferensresa har man inte på insatsen att göra. Känner stor oro för min sambo om hans kollegor inte har 100% fokus på uppgiften när de är ute på uppdrag, det är bara några få veckor kvar och jag längtar efter honom varje vaken minut.
    Vet att det kommer att finnas många som tycker att jag har helt fel men det är mina tankar och jag står för dem.

Mina tankar går till de anhöriga som just nu genomlider helvetet efter att fått reda på att deras älskade har träffat någon annan under missionen. Ta hand om er!

#49787 Svara
    Anonym
    Gäst

Hoppas verkligen inte att chefen är så dum som sagt så…
    jag har tolkat din text som att chefen uppmuntrar till sexuellkontakt vare sig man har partner eller inte.
    Skulle ju vara helt stört om det var så..
    nu blev jag upprörd.

#49789 Svara
    Frun
    Medlem

Han uppmuntrar säkert inte men det är kanske ok till att ha ihop det. Har för mig att det inte var ok på mali01.

#49791 Svara

Det uppmuntras inte, och det står inte i kontingentsordern att det är fritt fram att ha sex. Däremot står det inte att man Inte får ha sexuella relationer.

Varför man väljer att inte förbjuda det är väl helt enkelt för att man vill skona sina kolleger och underställda den slags intrång i privatliv det skulle innebära om man på något sätt skulle jaga efter folk som skulle bryta mot det. Det ni där hemma kanske inte förstår är hur lite privatliv vi redan har, med gemensamma toaletter, duschar och i bästa fall en tältduk mellan sig och grannarna när man sover. Vi jobbar ihop, tränar ihop, äter ihop. Ständigt har man folk runt omkring sig, och på en sådan här liten camp blir det lilla liv utanför jobbet man har det mest intressanta som finns för alla andra. Ovanpå det är vi väldigt få kvinnor här… 7 % vill jag minnas att någon sa. Som sådan minoritet så syns vi mycket, och ska vi ha några vänner över huvud taget så kommer vi till stora delar ha vänner av motsatt kön. Med vänner pratar och skrattar man… och i den här miljön innebär det att folk kommer att skoja om och ha teorier om att man gör mer än så också. Självklart händer det att det också händer mer, precis som det gör det på vilken arbetsplats eller i vilket annat sammanhang som helst.

Hade sexuella relationer varit något som var förbjudet och som skulle utredas skulle det antagligen vara omöjligt att vara kvinna här nere. Tänk er att ni inte skulle våga le emot en kollega eller vän, eller kanske ens ha några vänner, av rädsla att behöva bli utfrågad eller utredd. Självklart kan man försöka umgås mer med de kvinnor som finns, men när man jobbar 12-16 timmar om dagen varje dag är det rätt naturligt att de man har runt omkring sig blir ens vänner.

Visst är det hemskt att bli sviken, men detta är inte Försvarsmaktens eller missionens fel i min mening. Var som helst eller när som helst kan man bli förälskad, det är sånt som händer. Men tro inte att vi som är kvinnor och jobbar här nere gör det för att sno era män… Kom igen liksom?

Jag är ledsen för alla er som är hemma och känner att ni inte förstår vad som händer här nere, som är oroliga för era anhöriga av olika anledningar. Det måste vara jättejobbigt. Om det kan hjälpa över huvud taget så kan jag i alla fall säga att 99% av de pojkar och män som är här nere är fina människor som både sköter sina jobb, som är fina medmänniskor och som aldrig skulle drömma om att säga något olämpligt till mig.

De saknar och pratar om er där hemma, precis som ni saknar och pratar om dem.

Jag vet inte om detta inlägg hjälper er, men jag ber er att försöka förstå mig och oss här nere…

#49793 Svara
    Frun hemma
    Medlem

Tack för ditt inlägg! Det hjälper många som är oroliga. Jag håller med dig fullständigt att det knappast är arbetsgivarens fel att någon är otrogen eller träffar någon annan. Det kan ju hända var som helst, men det är dock väldigt sårbart när paren inte kan prata och reda ut situationen när det är sådant avstånd.
    Är förhållandet inte bra innan så kommer det att märkas när man är ifrån varandra. Lyckligtvis har jag bara kommit närmare min man.
    Ta hand om er, snart är Mali02 över!

#49795 Svara

Nej, kvinna i Mali. Ditt inlägg hjälper inte det minsta. Om det uppenbart inletts ett sexuellt förhållande så anser jag att båda parter ska bli beordrade att avsluta sina missioner om det finns familjer och barn som gör mission på hemmaplan. Att under en mission här hemma bli bortslängd, bortvald utan att ha en chans att inte kunna påverka eller kunna ringa sin man eller få se han i ögonen när han säger att han har träffat en annan, det är obeskrivlig tortyr. Ni går där nere i er overkliga vardag medan vi här hemma kämpar på. Från det att jag fick veta att han inlett en relation där nere så har han och hon kunnat fördjupa den, medan vi här hemma kämpar på för att klara av vardagen med barn och allt vad det innebär. Han borde blivit hemskickad omedelbart, vi borde fått gått på samtal tillsammans omedelbart och reda ut vad som är på riktigt och vad som är en missionbubbla. Istället erbjuds jag psykologkontakt som försvaret finansierar i väntan på att maken ska komma hem. Fy fan!!!

#49797 Svara

Hur ska man veta innan mission att ens förhållande inte är tillräckligt bra för att klara en mission? Jag trodde min man och jag hade ett bra äktenskap. Jag stöttade honom till 100% inför och under den här missionen. På hans första leave var allt bra mellan oss. Vi pratade om framtiden.
    Jo en arbetsgivare som Försvarsmakten har ett visst ansvar i detta!!! Soldaterna är inte hemma i verkligheten och kan behöva stöttning i att ta rätt beslut när de är där nere. Sexuella kontakter borde förbjudas. Sex kan de ha när de kommer hem! Efter att ha avslutat sitt förhållande på hemmaplan, om det fortfarande känns rätt att avsluta ett flera års förhållande när de väl är tillbaka i verkligheten.

#49799 Svara

Sviken hustru, förstår att din situation och att det du går igenom måste vara fruktansvärt jobbigt. Vill bara säga att vi mentorer finns här om du behöver prata av dig.

#49803 Svara

Kan inte Invidzonen uppmärksamma ex PIO på Mali02 denna tråd och få en kommentar?
    Eller chefen Mali02?

Hela familjen gör ju som bekant en mission och nu behöver vi hjälp att förstå vad som sagts i Mali…

#49805 Svara
    Äkta maka
    Medlem

Med tanke på att ni har så lite privat tid och tid utanför jobbet som du nämner ”kvinna i Mali” tycker jag att det verkar konstigt att nästan 20% av er kvinnor på missionen har tid att inleda förhållanden med redan upptagna män, då är endast de förhållanden som kommit fram på forumet medräknade hur stort mörkertalet är vet inte jag, inte eller hur många av er som inlett förhållanden med singelmän. Allt tyder på att det säkerligen är betydligt fler. Kanske är det så att flera av er inte klarar av att hantera stress, uppdrag och situationen som helhet tillsammans med svårigheterna att vara utan fysisk beröring, uppmärksamhet och bekräftelse från det motsatta könet långt hemifrån. Det är ju det många av oss på hemmaplan saknar mest, närhet och fysisk beröring. Inte konstigt om ni inleder förhållanden under missionen i den overklighet ni befinner er.
    Naturligtvis vet jag att man är två om att inleda ett förhållande men jag är också kvinna och vet att med kvinnlig list kan man komma hur långt som helst. Man kan inte skylla allt på mannen och ett nej är väl nej även där.

De 99% av pojkar och männen som sköter sina jobb och är fina människor, tillhör väl de männen som inlett förhållande med dina kvinnliga kollegor? För de är väl inte den procenten som inte är fina människor och som sexuellt trakasserar er med kommentarer som är aktuella att inleda förhållanden med? Eller?

Minst en femtedel av de kvinnliga deltagarna på Mali02 har inlett förhållanden med redan upptagna män, det tycker jag är alldeles för mycket för att inte reagera på.
    Vad gäller sexuella trakasserier så ska det vara nolltolerans för alla.

#49807 Svara

“Tack för att du bestämt dig för att jag som kvinna åker på mission för att jag vill förstöra andras äktenskap, tack för att du uppskattar mitt arbete för fred och frihet i världen.
    Tack så mycket att du tror att jag åker ifrån mina anhöriga för att “”lura”” andras män att bli kär i mig.

Tack för att du tror att jag är sämre på att hantera stress än männen så att du tror att mitt sätt att få utlopp för det är att med min list kan “”lura”” männen att vilja ha mig.

Tack så mycket för att du uppskattar mitt arbete i främmande land!

TACK!

#49809 Svara
    En anhörig
    Medlem

Hela den här konversation har spårat ut. Det handlar väl ändå i grund och botten om vad Försvarsmakten har för skyldighet? Vilka skyldigheter de har mot oss anhöriga när de lånar våra män, och kvinnor. Det är väl ändå inte för mycket begärt att det borde finnas någon slags policy inom FM om vad som gäller när man är på mission och lämnar sin make/maka hemma. Det är väl ändå ingen nöjesresa de är på? Agera professionellt, gör vad du är ivägsänd för att göra, prata om vilka känslor som kan uppstå när man lever inpå varandra långt ifrån den vanliga verkligheten och vardagen. Men hjälp till att påminna varandra där nere om oss anhöriga som också gör en mission, men på hemmaplan. Vi har också känslor! Vi gör enorma uppoffringar för att ni ska kunna vara där nere. Visa respekt för oss! Sluta bete er som huvudlösa tonåringar. Genomför ert uppdrag, inget annat.

#49811 Svara
    Anhörig
    Medlem

“Till signaturen “”En anhörig “”
    Så jäkla bra skrivet, håller med dig till 100%
    Hälsningar från ytterligare en anhörig :)”

#49813 Svara
    Anhörig
    Medlem

Nu är det dags att folk lugnar ner sig 🙂

#49815 Svara
    fru
    Medlem

Jag har träffat en hustru till amerikansk officer där maken skickades hem från Afghanistan för man trodde frun var otrogen… Som visade sig vara falskt men iallafall ..

#49817 Svara
    En anhörig
    Medlem

“Och inte ett ord från FM. Inte en endaste liten kommentar. “”Om vi lägger locket på så kanske de hysteriska anhöriga lugnar ner sig”” Är det så de tänker? Eller blir det en punkt de kommer ta upp på medaljcermonin? Knappast. Då ska ju soldater, och anhöriga, återigen hyllas. Sen efter ceremonin behöver de inte tänka mer på oss anhöriga, anhöriga för Mali02. Då är lånet av våra män och kvinnor över. Hade varit intressant (eller sorgligt) att få veta hur många äktenskap/samboförhållanden som faktiskt spricker efter den här missionen.”

#49819 Svara

“Kära svikna hustru och ni andra anhöriga.

Det jag hör är uttryck för oro och lidande, och det gör mig ledsen. Att bli sviken måste göra otroligt ont, speciellt om det kommer från ingenstans, om man haft lång tid ihop, kanske till och med har barn ihop. Det finns inget som kan förminska den smärtan, men jag förstår det som att ni upplever att den smärtan görs ännu större av Försvarsmakten då de inte kan ge mer stöd, eller helt enkelt plocka hem era anhöriga så att ni kan få prata med dem, se dem i ögonen och försöka reda ut kaoset. Detta kan jag bara beklaga och jag antar att ni redan varit kontakt med chefer och de på förbanden som är hemma? Jättebeklagligt att ni inte får det stöd ni känner att ni behöver.

Att några av er anhöriga vill vända det till att vi kvinnor här nere förför män kan jag förstå, även om det känns hemskt och inte alls som den verklighet jag lever i. Att tänka att någon lurat iväg ens partner kanske på något sätt känns lättare än att han skulle gått frivilligt. Det är säkert lätt att tänka en massa “”tänk om””… “”tänk om jag bara hade stöttat mer””, “”tänk om det hade varit förbjudet att””, “”tänk om man hade pratat mer om detta i förväg””. Jag har tyvärr inga svar, men jag hoppas att ni kommer kunna reda ut och gå vidare. Och då menar jag gå vidare utan skitstövlar som är otrogna mot er. Oavsett om det är en person som jag då aldrig skulle ha trott något ont om, så är det ju bevisligen ett par som satt sin egen (tillfälliga?) lycka framför er och allt annat, och vad är det om inte beteendet hos en skitstövel?

Ni förtjänar någon som med supermodeller framför sig ändå skulle tacka nej.

Jag blir ledsen för vad ni tror om mig och mina kvinnliga kolleger, men jag försöker att inte ta åt mig personligen. Ni är sårade och utlämnade att klara er tills vi alla kommer hem igen, och det ni säger är inte till mig personligen, det uppfattar jag som er frustration över den vedervärdiga situation ni hamnat i. Jag anser fortfarande att det inte är Försvarsmaktens eller missionens fel, men jag förstår om ni tycker det… “”för hur hände det annars?””

Kanske distansen eller tiden isär inte fungerar för alla, även om jag sett prov på många som stärkts också, som talar om fruar och flickvänner drömmande och längtande.

Hur vet man om ens relation ska hålla? Svaret är väl att det kan man aldrig veta, men jag hoppas ni kommer få det stöd ni behöver, ni som snart får hem era partners och ni som precis släppt iväg dem.

Samtidigt hoppas att ni sårade kan vända er ilska åt rätt håll och inte mot oss som helt enkelt gör vårt jobb…

Men i vilket fall vill jag skicka er kärlek, för det är vad ni förtjänar.”

#49823 Svara
    Anhörig
    Medlem

Om otroheten påverkar säkerheten för kollegorna är det ett arbetsmiljöproblem och Chefen för missionens ansvar. jag tycker precis dom tidigare att de ska åka hem till sin anhörig och prata ut ordentligt. Det finns många arbetsgivare utanför FM som inte accepterar förhållanden på arbetsplatsen, inget konstigt med det.

#49825 Svara
    fru
    Medlem

Hej Kvinna i Mali och alla andra kvinnor som tjänstgör.
    Vad bra du beskriver er situation och dina tankar. Det finns många förlorare när det uppstår otrohet och det påverkar inte bara de tre som är inblandande utan även arbetskamrater och chefer. Det kan verkligen inte vara lätt. Jag undrar det måste ju finnas en önskan från er sida att det finns en handlingsplan om otrohet så ni slipper undra om ni kan le mot arbetskamraterna? eller får ni annan info än vi anhöriga?

Min man har varit på två missoner och det man känner är total maktlöshet över sin situation som anhörig. Vi vet inte hur det är att vara på en mission vi kan bara tänka oss och kastar oss över de smulor av information, bilder, berättelser som vi får. Vi styr överhuvudtaget inte över vår kommunikation med våra anhöriga. Vi måste helt rätta oss efter Försvarsmakten – våra anhörigas arbetsgivare. Vi uppmuntras att vara stolta och förstående och är hemma hjältar.. (har börjat avsky det ordet..) Vi ska vara förstående inför missionen, vi ska rodda allt under missionen och sedan får vi inte ställa krav utan respektera missionsbubblan efteråt. Var är respekten för oss?

Vi vet exakt hur vi skall agera i kris, vilka vi kan/ska ringa. Vi vet att händer något vår anhöriga tex skada så får vi reda på det snabbt och före tidningarna..

Men elefanten i rummet – otrohet- som alltid har förekommit och alltid kommer att förekomma där är det enda rådet att ”ni som par pratar om det innan missionen” . (Ok, det hjälper inte när man varken kan ses eller kommunicera med den andre för den är på mission) Otrohet är inte ett okänt fenomen och det måste med stor säkerhet hanteras på varje mission.

Sluta hymla och ta fram en handlingsplan från FMs sida så att alla vet vad som gäller.

Jag är innerligt glad att Invidzonen finns och att vi kan få stöd och information över detta forum. FM måste inse att vi blir fler och fler anhöriga som vill ha svar och stöd på riktigt inte bara bli matade med floskler som ”vi är så tacksamma för stödet hemmavid”.

Jag önskar ett förtydligande och en handlingsplan för otrohet under en mission och tydlighet i när man kan få ha rätt att tacka nej till en mission tex pga familjesituation – kan vara nyfödda barn, skilsmässa där man har barnen varannan vecka, eller kanske har hela vårdnaden av barnen, hur gör man då? Nu verkar det vara godtyckligt och upp till varje förband.

Utveckla anhörigdagarna till mer än generell info om försvaret och till ett riktigt stöd för de anhöriga.

Många FM anställda vill göra en insats för fred och är samtidigt ansvarstagande och älskande makar och fäder. Jag tror att FM snart kommer se att de som de helst vill se åker på mission känner sig tvingade att säga upp sig för att de vill ha kvar sin familj. Det vore ett misstag att fortsätta den inslagna vägen där det tillslut för fler och fler blir ett val om de skall stanna i FM eller valet av sin familj.

#49827 Svara

En man eller kvinna, som innerligt älskar sin respektive och har ett bra förhållanden, kommer inte att vara otrogen, trots att de är på mission. Däremot om det finns sprickor i förhållandet eller man inte är 100% säker på sin partner, ja då ökar risken för otrohet. Men den risken finns oavsett om personen är på mission eller hemma i Sverige.

Så ja, ni är maktlösa där hemma, väntandes och våndades över vad som händer i Mali. Men är er respektive otrogen så kanske det inte var så bra förhållanden från början…

Försvarsmakten är en arbetsgivare och ingen relationsrådgivare. Om en individ blir kär i någon är det inget som FM sätter stop för, så länge det inte äventyrar säkerheten. Det handlar trots allt om vuxna människor som tagit ett beslut och det har de full rätt till. Konsekvenserna som blir av beslutet är upp till individerna att lösa. Att börja skicka hem soldater för att någon där hemma kräver det är inte rätt sätt att lösa problem på.
    Livet är inte rättvist och det måste vara hemskt att bli bedragen men det är individen som tar beslutet och det kan inga regler eller styrningar ändra på.

Visar 20 inlägg - 1 till 20 (av 25 totalt)
Svar till: Var har chefen gett ok?
Information om dig: