Hem Forum Invidzonens forum Uppföljningssamtal

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      M
      Medlem

Är det någon som vet hur dessa uppföljningssamtalen vid hemkomst fungerar? Vad jag förstått sitter man i samma grupp/team man jobbat i och diskuterar. Sker det inga enskilda samtal ?

Linn
      Medlem

“Nästan alltid sitter man tillsammans med den grupp/team som man arbetat tillsammans med. Har några i gruppen varit med om något särskilt så kan man plocka ut bara dem att prata tillsammans.
      Samtalen är mycket till för att man ska “”hitta”” dom som kan behöva extra hjälp för att dom ska få hjälp framöver.

Cheferna brukar ofta ha egna samtal. Dels för att gruppen ska få prata “”fritt”” utan att känna att chefen sitter med och lyssnar, men också för att chefen ska få möjlighet att prata om sitt chefsskap.

Såna här typer av samtal har man inom många andra tjänstegrenar tex brandkår och polis väldigt ofta och går till stor del ut på att gruppen ska hjälpas åt att “”bearbeta”” och prata om det som hänt dem.
      Gruppen har ofta varit med om samma sak men från olika “”vinklar”” och kan hjälpa varandra att fylla i luckor och prata om hur situationen var.
      Den som behöver extra stöd och hjälp får möjlighet att prata enskilt, men ofta gör man sådana samtal vid ett senare tillfälle. Det kan i bland behövas fler samtal.
      De som är samtalsledare vid sådana här samtal är ofta erfarna debriefingledare från bla försvaret, polisen, brandkåren, kyrkan etc. Dom är duktiga på att hitta dom personer som kan behöva lite extra stöd och hjälp.

Kramar “

M
      Medlem

Tack för ditt svar…men vad innebär det egentligen att varit med om nåt särskilt? Man kan ju faktiskt reagera på saker som andra kanske inte skulle reflektera över så mycket. Har man redan svårt att prata tror ju jag att det kan vara svårt att be om hjälp när man sitter i det team man jobbat i. De har ju tex ingen aning om att den här personer flippat ur under leave för saker som hänt i A. Saker som andra inte reagerat över. Sånt kommer ju aldrig att komma fram på ett sånt sätt antar jag.

“Hej M!

Vad jag tror Linn menar med “”om det hänt något särskilt”” är nog att man har rätt bra koll på vilka som varit med om tex trafikolyckor, stridshandlingar, tillfällen när någon blivit skadad och liknande.
      Personal från Sverige brukar åka ner några veckor innan hemfärd och stämma av med chefer och ledningen vilka grupper/personer man tror kan tänkas behöva lite extra hjälp.

Självklart kan inte samtal ledaren få tag i allt och alla händelser, men min erfarenhet (har rätt många debriefingledare omkring mig i mitt dagliga arbete) är att dom är rätt duktiga på att “”hitta”” folk även om man sitter i en grupp.

Sen får man aldrig glömma och inte heller ta ifrån soldaten(/utlandstjänstgörande polisen) sitt eget ansvar att berätta att man behöver hjälp. Dom flesta reaktioner är naturliga.

Tror att man körde en genomgång om vanliga reaktioner vid någon anhörigträff, om du vill kan jag hjälpa dig få tag i denna presentation igen?
      Maila mig i så fall på mentor.malin[AT]invidzonen(PUNKT)se

Om du som är anhörig känner att en soldat kan behöva hjälp efter hemkomst titta på den här sidan så finns telefonnummer och mer information:
      http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Information-till-anhoriga/Om-min-soldat-mar-daligt/

En annan väg är också att ringa till Fredsbaskrarnas kamratstödjare. Alla som svarar på den linjen har själva varit ute på mission och kan även hjälpa dig som anhörig om du känner att du behöver fråga om reaktioner och liknande. Tfn: 020-666 333 (öppet varje dag 18.00-21.00)

Tveka aldrig att ringa om ni känner att ni behöver hjälp. Det är friskvård att se till att man får hjälp om man behöver!!!

Kramar
      Malin”

Yxa
      Medlem

glöm inte heller händelser som inträffat hemma. familjära samt på hemmaförbandet.

Visar 4 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.