Hem Forum Invidzonens forum Tusen frågor, inga svar

Visar 12 svarstrådar
  • Författare
      Fundersam
      Medlem

Hej!
      Jag är ny på allt vad det här innebär och känner att jag inte får något svar av min pojkvän heller.

Vi började träffas för ett halvår sedan och då nämnde han något i förbi farten om att han hade sökt utlandstjänst.

För två veckor sedan ringde han och sa att han ska åka iväg på utbildning i 11 veckor sen kan han när som helst efter nyår bli inkallad. Nu kommer frågorna

-Stämmer det?
      -Hur vet man hur länge han blir borta? (-(enligt honom är det 3-11 månader som gäller)
      -Får alla som går utbildningen åka på utlandstjänst?(enligt honom är det inte säkert att han får åka iväg)
      -Hur länge från det att han är klar med utbildningen ska man vara inställd på att han kommer att åka iväg?
      -Var ska jag vända mig med alla mina frågor och funderingar?

Daniel
      Medlem

“Hej Fundersam.

Det hela beror på vilket förband han tillhör och vilken typ av beredskap detta förband står i.

Olika typer av förband har olika former av beredskap och det finns de som är beredda att åka ut och förstärka upp befintliga insatser utomlands. De flesta av dessa beredskapsförband tjänstgör dock endast en kortare tid utomlands åt gången (en till två månader).

Om det handlar om en “”vanlig”” typ av insats så är de flesta insatser sex månader långa och under denna period har man två “”leave-perioder”” då man får resa hem till nära och kära under en till två veckor vid varje tillfälle.

Vilken tidpunkt hans beredskap eller insats påbörjas borde han rimligen ha fått reda på i samband med anställningen vid förbandet.

Av din beskrivning skulle jag dock gissa på att han inte har någon anställning som soldat i ett förband, utan innehar en civil kompetens som efterfrågas i förbandet under utlandstjänstgöring. Då kanske de 11 veckornas utbildning är vad som brukar kallas GSU Int (Grundläggande soldatutbildning Internationell tjänst).
      I så fall behöver han först och främst genomgå utbildningen med godkänt resultat och därefter aktivt söka en tjänst på någon av de planerade insatserna.

Skulle så vara fallet så får du svar på dina frågor först när han har sökt och blivit antagen till ett förband/insats.

Din pojkvän sitter förmodligen på de flesta svaren själv och det enklaste sättet att hitta svar är att han ställer frågan till sin närmsta chef.

Sammanfattningsvis är det svårt att ge ett generellt svar då det finns många olika typer av förband som tjänstgör på lite olika sätt. Be honom igen att ställa frågan”

Anhörig
      Medlem

“Hej Fundersam!

Efter att ha läst din beskrivning så är det “”Nordic Battlegroup”” det handlar om.
      De som ingår i NBG står i ständig beredskap & ska kunna tjänstgöra inom en radie av 600 mil från Bryssel.

Anonym
      Gäst

Hej! Håller med anhörig – det låter som NBG.
      Kram från en annan anhörig.

Fundersam
      Medlem

Jag har fått reda på att han till hör NBG. Är det någon av er som har anhöriga som är/har varit iväg på något?

Hur funkar det?

Fundersam
      Medlem

När fick ni reda på när och var din anhörig skulle?

Hej fundersam!

Förstår att du har många frågor kring din pojkväns tjänstgöring och vill tipsa dig om att en av våra mentorer Anna H också är anhörig till någon som tidigare tillhört NBG.

Kontakta henne gärna via mail så kan hon säkert hjälpa dig finna svar på dina frågor o finnas för dig under den här tiden.
      Du når henne på:
      mentor.annah(at)invidzonen(punkt)se

Övriga mentorers mailadresser hittar du under fliken Om oss/våra mentorer.

Stora kramar
      Malin
      Mentor Invidzonen

Elvira
      Medlem

Hej Fundersam!

När min son var i NBG så kom dom aldrig iväg på något uppdrag, men en eller två gånger så förvarnade han mig att nu kanske vi åker iväg.

Här hittar du lite info om NBG
      http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/internationella-insatser/nordic-battlegroup/

Ni är underbara, alla mentorer. Vart mer i samhället träffar man så fina människor?

C
      Medlem

“Hej!
      Min pojkvän tillhör också NBG och är i beredskap från 1 jan. Jag vill gärna prata med andra i liknande sits.

mejla gärna *.

*Invidzonen not.
      Om man vill komma i kontakt med signatur “”C”” kan man kontakta oss via kontaktformuläret under fliken OM OSS eller på:kontakt(at)invidzonen(punkt)se.
      Vi har tagit bort den angivna mailadressen av policyskäl, som har med säkerhet att göra.”

Invidzonen
      Medlem

“Till “”Fundersam””
      Har du möjlighet att kontakta oss på kontakt(at)invidzonen(punkt)se.
      Vi har en anhörig som är intresserad av att få kontakt med dig.

Vänliga hälsningar Invidzonen”

erfaren
      Medlem

Hej! nMin smsbombar deltagit i två NBG (08 och 09) nHan åkte aldrig iväg och jag upplevde att det gick bra hela tiden! Den ända skillnaden var väll att vi inte kunde planera någon långresa! nTips är att be honom berätta och bjuda in dig i hans arbete! nFör mig gör det att jag blir lugnare! nLycka till! nKram

Anonym
      Gäst

Hej Fundersam,

Visar 12 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.