Hem Forum Invidzonens forum tre månader efter hemkomst

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

“Min sambo kom hem från afghanistan i december och har således varit hemma i lite drygt tre månader. Pga lite olika omständigheter under tiden han var nere var det väldigt viktigt för mig att visa att jag är självständig och “”minsann inte var beroende av honom””. Nu sen han kom hem har jag svårt att hitta tillbaka till “”VI”” efter att ha varit “”JAG”” så länge. Blir lätt irriterad och känner mig så taskig mot honom när jag snäser utan anledning och känner mig kvävd i vissa situationer. Någon annan som upplevde samma sak efter hemkomst och hur löste ni det i så fall?”

#52577 Svara
    3E
    Medlem

Vi hamnade absolut där efter den första smekmånadsperioden när han kom hem.
    Det ska liksom omförhandlas innan förhållandet kan gå in i en ny mer stabil fas igen. Saker har ju hänt som har förändrat båda parter och det gör att det måste förhandlas fram nya roller till viss del. Mitt råd är att försöka tänka framåt. Vad är det ni vill? Hur vill ni ha det och hur ska ni nå dit? En gemensam målbild är bra att prata sig fram till. Så kan man hjälpas åt att nå dit.
    Ta dig en titt på FIRO cirkeln om du inte gjort det. För mig förklarade den en hel del.

#52579 Svara
    skrollan
    Medlem

“3E – Vad är FIRO cirkeln?

Ä – jag är inte i din sits än, så kan inte ge dig några svar på det, men tillåt dig själv att vara/bli “”beroende”” av honom, det är säkert lätt för mig att säga som inte sitter där själv än, men så försöker jag tänka inför den dagen, för den kommer komma. Våga släppa på all kontroll som du har haft senaste tiden..

Och låt det bli “”fel”” ibland, ni kommer nog falla i symbios med tiden. Om du jämför idag med i början när han kom hem, har något blivit bättre och hur kom ni dit? Försök se mönstret i hur ni löste saker på ett bra sätt utan att snäsa så du slipper känna dig taskig.

Sen är det viktigt att du säger det till honom, att du inte menar att snäsa osv utan det är svårt att ställa om sig osv. Om han har förståelse så kanske han också kan arbeta “”med dig”” på ett annat sätt..”

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: tre månader efter hemkomst
Information om dig: