Hem Forum Invidzonens forum tiden efter.. bara vi?

Visar 2 svarstrådar
  • Författare

“när vi var ute i helgen och åt så ställde jag en jobbig fråga.. En fråga många ställt, även jag med. Men svaren han ger ifrån sig är så tvetydliga att jag ville nu ha ett rakt svar..

“”Kan du tänka dig att åka på en mission igen..?””

Jag ville höra ett ja, eller ett nej.. Men jag fick inte det.. varken bu eller bä.
      “”Det har varit skitjobbigt att veta att jag fick ta ett år uppehåll från skolan, nu tar det längre tid och det är inte värt det. Men visst hade man kunnat tänka sig igen.. men….””

Jag chockades igen över hans “”jävla”” svar. Den jävla skolan. Han tvekade förra sommaren kort men då handlade det om studierna.. inte om mig.
      Och nu samma sak. Han kommer inte vilja vänta ett år till med studierna.

Jag önskade och hoppades lite på att han skulle nämna något. “”vårt förhållande tar för stor skada”” “”jobbigt att vara ifrån dig””.
      Det känns jobbigt att ha väntat på en man i 6 månader. Man har vetat att man var på prio 3..
      1 missionen.. 2 träningen.. 3 kommer vi…
      Men.. Det blir ingen förändring till hösten.
      1 studierna 2 träningen… 3 kommer vi…

Det gör ont, fruktansvärt ont.
      Jag orkar inte ens gnälla om det.

När folk frågar om jobbiga saker där nere.. Folk som har tyckt det hela med missionen varit intressant, livet och folket i Afghanistan kulturen.. Och sambon svarar. Så sitter man chockad..
      “”menar du`?? förstod jag rätt?”” Frågade jag honom förra veckan när vi var på den tredje examensfesten.
      Jag tappade hakan och bara tittade. “”ja””, flinade han till så obekvämt.
      Det slår till lite då och då hur mycket jobbiga saker de har sett och upplevt. Dock inget han berättar för mig.
      Och jag vet inte hur jag ska reagera? Tacksam för att han skonar mig? orolig, besviken?
      Det är ju inte så att jag ställer nyfikna frågor heller om missionen..
      Är han då besviken på mig? Tacksam för att han slipper prata/berätta. Eller känner han att jag skiter i vilket?
      Känslokrockar som en anhörigträff inte kunde förbereda en på… Och jag vet inte vad jag ska göra.. Ska jag fråga ingående.. Ska jag låta det vara. Kommer han att berätta mer, eller är han tacksam för att det är som det är?

Han säger inte längre spontant “”jag älskar dig””

Det var något som var rätt speciellt.. förr.. Han kunde krama mig i soffan pussa mig och säga.. “”jag älskar dig””
      Vi borstade alltid tänderna tillsammans, det gör vi knappt nu längre.
      Jag önskar att jag kunde gnälla på honom.
      Men jag måste säga att det hela är rätt ömsesidigt.
      Jag hoppar inte bara i hans famn, nej jag vill inte ligga och kramas så som vi gjorde innan. Och nej. dessa tre ord kommer inte heller längre sådär spontant från mig..

Hela situationen sticker i mitt hjärta. Även om vi har det mysigt och trevligt numera. Så känns det så långt ifrån som det en gång har varit…

Elise
      Medlem

“Du är inte ensam. Jag har tusen frågor, inga svar. Innan han kom innanför dörren sa han i telefon “”jag ska åka igen””. Han som sagt att han ska fråga mig nästa gång, så jag oxå är med i beslutet…

Inget firande av missionen avklarad med mig, han tyckte att det var onödigt. Men att fira med sina kollegor gick bra. Inget tack eller uppmuntrande om vad vi klarat tillsammans. Jag skålade i den inköpta champagnen på balkongen ensam.

Vi går om varandra, jag är ledig och då åker han o träffar “”kollega”” från missionen (en tjej) och jag gör mitt. När jag föreslår saker som vi kan göra så är han motvillig, men med henne kan han vara på olika aktiviteter.

Om jag frågar (som det stod i filmen att man skulle göra) så säger han att han inte tänker avslöja någonting om missionen.

Jag har längtat ihjäl mig och är liksom du prio sist. Först kommer hans nya tjejkompis, sen alla andra kompisar/kollegor och träningen. Jag är väl en jobbig sak i slutet… Går inte att säga något, minsta kritik eller negativ känsla jag vill förklara viftar han bort. Och ord som:
      “”Du visste vem jag var och vad jag jobbade med, kan ju knappast komma som en överraskning att jag kommer åka igen””.

Jag lider så med dig, vi är två i båten.”

“Känns fruktansvärt…
      Även om det är “”skönt”” att veta att jag inte är den enda som upplever guld och gröna skogar så känns det fruktansvärt.

Jag förstår inte var den egoismen kommer ifrån.
      Liksom du gjorde jag också mycket “”man skulle”” göra.
      Jag gjorde även en massa matlådor, som fanns hemma så när jag jobbade, behövde han inte tänka på lunchen.
      Han har haft tid att träna varje dag. Och när jag jobbar mina tolvtimmars pass så kan han gå upp samtidigt som mig för att dra och fiska.
      gärna 5-8 timmar i sträck.
      Så att jag får plocka och städa efter mina långa pass, eller mina lediga dagar..
      Jag kollade upp något vi kunde göra alla tre. Men då hade vi helt plötsligt mycket att göra hette det..

Under missionens gång var han svartsjuk och orolig. Rädd för att förlora mig. När han kom hem bråkade vi så mycket andra dagen att han fick åka hemifrån och sova hos en släkting.
      Jag gick igenom hans packning och ja, han hade skrivit ner nummer till en tjejkompis han flörtade med i höstas.(roligt att ha delat med sig den värdefulla tiden med en annan kvinna… utan vetskap) En “”tjejkompis”” han har undvikit att presentera mig för under hela vårt förhållande.

Men tillräckligt nära tydligen, för att ringa till när man är under en mission.

Vi har den 12 juni idag och vi har fortfarande inte diskuterat något.
      Dagen innan medaljceremonin skrek han i telefonen (när jag var på jobb) att jag var så jävla jobbig och skulle sluta fitta mig. Han skrek även att det var slut mellan oss och slängde luren i örat.

Han “”skämtade”” och sa “”kan du inte bara gå och dö….””
      Jag frågade vad han sa och han svarade “”men skämt fattar du väl””
      Nej, jag förstod inte det.

———————————
      Kan tillägga att även vi har två flaskor bubblor i kylen..
      Även om missionen är slut, känns den långt ifrån över.

Visar 2 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.