Hem Forum Invidzonens forum Tårar och åter tårar…

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      M
      Medlem

Min sambo åker till Afghanistan i november, vilket vi fått veta i fredags…Tankarna snurrar hela tiden, kommer han hem? Hur kommer han att vara då? Kommer han vara samma underbara som han är idag? Tänker även mycket på om han skulle stupa, jag vet innerstinne att vi människor klarar av mer än vi tror om oss själva, men ändå tänker jag att jag kommer aldrig att klara av ett liv utan min käraste. De snurrar bilder i skallen på mig om hur han dör, hur jag får dödsbudet osv och då kommer jag på mig själv när jag tänker och då känner jag mig helt korkad… Känner ni igen er?
      Tårar kommer när som helst , känner mig som en ventil som läcker vatten då å då. Lyssnade på sommarprataren Maria Brodd och grät mig igenom hela programmet, ett repotage som gick rakt i hjärtat. Rekomenderar er att lyssna på den om ni inte redan har gjort det.

EmmaB
      Medlem

Vi är många här som förstår precis vad det är du går igenom just nu. Om du känner att du vill/behöver prata med någon som varit med om liknande situation så finns vi här för dig! Det är bara att kontakta oss när helst du vill! Många varma styrkekramar från oss på Invidzonen

Sara
      Medlem

Känner igen mig precis.. Vissa dagar kommer tårarna lättaren än andra.. Och dåliga tankar går inte att undvika hur mycket man än vill…

Kram

Maria B
      Medlem

“Hej M!

Ja – det var ju inte meningen att få dig att gråta. Men tack för det fina du skriver 🙂
      Och du, du är inte det minsta korkad! Jag har varit i exakt sama sits & känt precis som du. Kan säga att mjuka näsdukar gick åt som smör i solsken här hemma.

När man lysnar på mitt program så vill det till att inte glömma bort att det är min resa – i stort – du lyssnar på. Din och sambons resa kommer se annorlunda ut även om vi kommer dela stunder av likheter av våra missioner.

Bilden av att min man kom hem i en kista fanns där, ibland. För mig så var det viktigt att veta hur han då ville ha det. Det var viktigt för mig, ! jätteviktigt ! att det var “”rätt”” människa som skulle komma med dödsbudet hem till mig. Någon som jag tycker om och som vi känner. Jag ville heller inte ha en förskönad version om händelsen, om min man omkom. Utan kalla fakta – så här var det, detta hände. En anhörig i nätverket jag bildade kände precis likadant. Då frågade jag hennes man – om han ville ge mig den händelsen vilket han utan omsvep svarade med: “”Självklart””

Det gav också en trygghet för mig – att jag skulle få veta vad som egentligen hände, inte en förskönad omskrivning för att skona mig.

Sedan var jag trygg i hjärtat för jag valde att lita på min man. Jag vet att han tänker först och handlar sedan. Han använder den säkerhetsutrustning som finns, han tänker igenom vad som ska hända och kan hända – skapar sedan plan A, B och C.

Men så här funkar jag 🙂
      Jag vill ha fakta, planera så gott det går och förbereda. Det gav mig en trygghet.
      Men som jag berättade i programmet, “”oron lämnade inte även om jag inte aktivt tänkte på den konstant.””

Det viktigaste är att du och sambon gör på Ert sätt – det sättet som känns rätt för just Er. För det finns inget som är rätt eller fel 🙂

Varm kram till Er båda!”

Minna81
      Medlem

Hej M,
      Jag är i samma sits som du. Min man åker på en mission november. Han lämnar mig och vår fyraåriga son kvar hemma. När min man tillhörde Nordic Battle Group för några år sedan och stod i beredskap för att åka till krigsdrabbat område så fyllde han i något som heter gröna arkivet. Det motsvarar Fonus Vita arkiv. Precis som Maria så vill jag ha saker förberedda och planerade om det otänkbara skulle vara framme. Jag har kommit till läget att jag inte försöker tänka så mycket på det som komma skall. Så fort jag tänker på att han snart ska åka så bränner tårarna.

Det jag vill komma till är att jag känner igen mig i det du skriver. Jag har inget direkt tips till dig hur du just ska hantera dina tankar och känslor. Jag vet bara att vi är flera i en liknande situation som du och att jag har full förståelse för dina känslor, de är helt naturliga och tillåtna.

Visar 4 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.