Hem Forum Invidzonens forum Tänk att det blivit 4 dagar kortare tid kvar

Visar 15 svarstrådar
  • Författare
      Lol
      Medlem

Äntligen ett positivt besked min älskade får komma direkt hem när missionen är över. Ingen karantän på livgardet utan hem till det riktiga hemmet till sin familj redan samma dag han landar. Vilken lycka! Skönt att det finns de som höjer sin röst och de som lyssnar till dem som det gäller. De andra som menade att det var omöjligt och att det praktiska ska gå först kanske inte ska ge upp eller lyssna mer på de anhöriga och deras respektive.

sparv
      Medlem

“Min sambo kommer att spendera 2 dagar i “”karantän”” och jag tycker det är super bra. Han kommer att landa i Sverige lämna av allt material, köra hemkomstprogrammet och få ett avslut. När vi äntligen får ses så är allt över och jag vet att han har initierats för den hjälp och det stöd som han kan komma att behöva senare, tillsammans med de personer han levt med och litat på det senaste halvåret.

Anhöriga kan tycka olika och jag är en som är positiv till hemkomstprogrammet i direkt anslutning till missionen 🙂

Hoppas att alla, både soldater och anhöriga får till den lösning som passar bäst för er! :)”

Lol
      Medlem

Naturligtvis kommer min älskade också att delta på hemkomstprogrammet direkt, men han sover hemma. Han får träffa barnen så de slipper det fasansfulla ögonblicket på medaljceremonin när de ser honom men inte har möjlighet att få krama honom. Man måste också inse att det är en förändring på insatserna, numera är de en del av jobbet vilket också måste visa sig på hemkomstprogrammet. Många har jobbat ihop i flera år och kommer att fortsätta jobba ihop efter ledigheten, deras behov av hemkomstprogram är troligen annorlunda än de som sökt sig till insatsen och som inte ska fortsätta jobba på förbandet. Om P4 klarade av att ta hand om Fs21 på hemförbandet borde även K3 göra det. Tycker att det är viktigt att lyssna på de som det gäller vad vill de vilket är deras behov. Kanonbra att man lyssnar på deras vilja. Tråkigt att du inte tänker vara delaktig i medaljceremonin.

Anonym
      Gäst

Det finns nog inte en enda medaljceremoni inom den svenska FM där framspringande barn till sina föräldrar motats bort då de vill ge en kram.

H
      Medlem

Jag tycker inte heller att medaljceremonin ska vara den första träffen för barnen efter hemkomst, då blir det laddat och inte bra är min erfarenhet. Mycket bättre att de fått träffa sin älskade mamma eller pappa innan. Ett privat möte är mycket mer psykologiskt korrekt än ett konstlat möte i en ovan situation. Men jag tänker mest på barnen och inte på att allt ska vara som FM vill. Familjen är viktigare än alla ceremonier, dessutom kommer säkert snart ceremonierna att försvinna eftersom insatserna precis som Lol skrev ingår i det vardagliga jobbet.

S
      Medlem

Jag tror att det är väldigt stor skillnad för hur man hanterar hemkomsten beroende på hur situationen ser ut hemma. Vi har inga barn och för min del känns det ganska skönt att min soldat får bli färdig med missionen innan han kommer hem. Då är han färdig och så kan vi börja med sommaren sådär som det ska vara. Det innebär inte att jag inte tänker delta på medaljceremonin, för där ska jag definitivt vara med!

sparv
      Medlem

“Men hallå Lol, läste du ens vad jag skrev? Det måste blivit något fel i din webbläsare, för vad jag kan se så skrev jag inget om någon medaljceremoni överhuvutaget (det kanske är fel på min med för jag kan inte se att du nämde det i ditt ursprungsinlägg heller) =)

SJÄLVKLART ska jag vara delaktig i ceremonin och jag kommer att få ha min kärlek hemma hos mig innan den också för privat egentid. Och jag kommer vara så stolt den dagen även om det “”bara är hans jobb””. Sen kommer vi att åka hem och missionen kommer att vara över =)”

Lol
      Medlem

Men hallå sparv! Är det konstigt att man tolkar när du skrivar att ni först ska ses när allt är över, att ni inte kommer att ses innan ceremonin och att du inte ska vara med på ceremonin. Men du kanske inte räknar att ceremonin ingår? För.oss blir.allt inom 3 dagar.

sparv
      Medlem

“Jag tycker det är konstigt att du tolkar det jag skriver, drar en slutsats om att det handlar om en specifik sak (medaljceremonin) och sedan slänger ur dig en dryg kommentar om att jag inte vill vara delaktig i den specifika händelsen? Du känner inte mig så var så god att inte tala om för mig hur jag känner eller inte, sånt gör mig riktigt provocerad…

Om du inte vet det så roterar missionerna under ett par veckor, min sambo roterade ner ganska tidigt = kommer hem “”tidigt”” = vi hinner ses innan ceremonin. Ta inte för givet att alla har det som du…

Som jag skrev. Jag hoppas verkligen att alla får till den lösning som passar bäst för dem vad det gäller hemkomsten!”

H
      Medlem

Fattar inte varför man inte får vara glad för att antalet dagar har kortats från 203 till 199?
      Jag håller med Lol, kortare tid borta från varandra kan inte vara annat än positivt. Nu verkar det som de allra flesta kommer att vara på K3 för hemkomstprogrammet så då är kanske alla glada.

Min man är värd dom dgr som behövs för avrustning. Han är värd medaljcermonin oxå

Man borde inte bara checka av soldaterna utan även dom som möter dom hemma när man ser vad ni har skrivit

stolta frun
      Medlem

Lol hur kan du tycka eller skriva:

(Fasansfulla ögonblicket på medaljcermoni?)

Era barn måste ha en uppväxt inlindade i bomull.

Hur klarar ni av luciatågen?

Cermonier är en del av soldatfamiljernas högtidsstund då vi är stolta över våra familjemedlemmars prestationer och att vi fått hem dom som står oss kära.

Cermonierna hoppas jag får mer substans och inte gömmas undan utan fram för mer pompa och ståt. Jag är ju endå en stolt soldatfru. Stolt för min man och stolt för det jag själv uträttat

sofia
      Medlem

Det märks att det är mycket känslor inblandade i sådana här forum eftersom alla tolkar inläggen och förvränger mycket tills det blir diskussioner om formuleringar.

Jag tror Lol menade att det är fasansfullt att se pappa för första gången på länge men inte kunna krama honom, inte att medaljcermonin i sig är fasansfull 🙂

TL
      Medlem

“Lol
      Vad härligt att du får hem din man på en gång eftersom det verkar vara viktigt för dig! 🙂 Jag tror också att det är bra för barn att träffa sin förälder i lugn och ro, att det gör gott för barnen.

Jag tror det är väldigt individuellt där här med hemkomsten. Min kille tillhör inte K3 så för mig hade det varit “”bättre”” med hemkomstprogram på Livgardet men det bekommer mig inte att han kommer att befinna sig på K3 några dagar för att landa och göra allt vad man nu gör när man återvänder.
      För mig är det viktigaste att han återvänder säkert till Sverige. Sen om han är på Livgardet, uppe i Luleå eller på K3 spelar mindre roll.
      Han kommer ju vara hemma i Sverige!

LO
      Medlem

“Du har ett fint budskap Lol “”De andra som menade att det var omöjligt och att det praktiska ska gå först kanske inte ska ge upp eller lyssna mer på de anhöriga och deras respektive.”” Det är sant man ska försöka påverka situationen oxå =)
      Men din sambo får komma direkt hem till dig utan karantän, för han sover hemma. Det får min sambo med. Vi får vara glada för att dom kan åka till jobbet över dagen=) Det blir jobbigare för alla som inte bor i närheten av K3 eller tex Livgardet, dom kan ju inte sova hemma hur mycket dom än vill…”

Anonym
      Gäst

“Varför ska alltid trådar som berör hemkomsten spåra ur på ena eller andra viset? Vi är alla olika och befinner oss på olika ställen i livet – olika faser. Det får vi alla respektera.

Någon skrev

Visar 15 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.