Hem Forum Invidzonens forum Stöd när de kommer hem.

Visar 15 svarstrådar
  • Författare
      OO
      Medlem

Jag undrar om der är någon som vet om det finns något stöd för par när soldaten kommer hem. Det kan va bra att träffa någon och prata om det vi gått igenom för att kunna gå vidare på ett bra sätt. Det har ju varit en tuff period för oss båda. Har försvarsmakten någon fom av terapi eller samtal att erbjuda för par eller är det bara för soldaten? Jag har kollar på PREP men det verkar tyvärr inte vara någonting för oss. Någon som vet vad FM erbjuder eller är det dags att börja leta efter någonting på egen hand?

Kaptenskan
      Medlem

Den som är anställd inom FM genomgår ett stödprogram.
      Du som anhörig får inget.
      Ni som par får heller inget tillsammams så det är bara att börja leta…
      Bra tänkt! Ska nog göra detsamma…

Inte klokt egentligen då det alltid heter att FAMILJEN gör en insats.

Vad gäller PREP så gå den – ni har nytta av den innan, under samt efter missionen.
      Om ni kommer ihåg att använda er av de verktyg man får 🙂

Kaptenskan
      Medlem

“Jag tror att det OO menar är att det borde planeras innan insaten för “”parterapi”” efter avslutad mission.

Sedan så anser jag att som anhörig så ska du inte behöva leta efter stödet, det ska redan finnas planerat av FM eftersom hela familjen gör en mission.

För många familjer handlar det även om ekonomi. Att ta ledigt från arbetet, resa, boende och mat. Som par så behöver man kanske träffa någon proffessionell en gång i veckan efter hemkomst upprepade veckor.

OO
      Medlem

Tack för era svar. Ja, det jag underade va mest om FM tar något ansvar för att man ska må bra efter det att de kommer hem men det verkar inte så. Riktigt dåligt vill jag påstå. Jag ha kontaktat flera olika ställen för parterapi nu men det är väldigt långa köer och det kostar en hel del. Vet inte riktigt hur det blir men vi skulle nog verkligen behöva gå och prata med någon när vi kommer hem. Vi har som sagt kollat på PREP men det är ingenting för oss utan vi kommer nog behöva bearbeta den här upplevelsen under en längre tid precis som du sa. hmmm väldigt svårt det här.

A.
      Medlem

Jag fick hjälp UNDER och EFTER missionen av soldathemsförbundet. Vi var även på familjeterapi som soldathemsförbundet hjälpte oss med och det gick super snabbt. Ingen väntetid och proffesiionellt skött. Så mitt råd är att ringa eller kontakta dem för de har bra hjälp att få……även efter missionen.

Det finns hjälp och stöd att få även från Fredsbaskrarna (om det är soldaten som behöver stöd).

Det kan ju vara svårt för FM att erbjuda stöd på annat sätt än vad de gör (alltså att de informerar soldaten och anhöriga om att det finns hjälp och stöd). Om man mår dåligt måste man höra av sig själv. Ska FM ringa runt till alla soldater och anhöriga och höra hur de mår?

Hör av dig till soldathemsförbundet och Fredsbaskrarna och jag kan nästan garantera att de hjälper er. Det finns även anhörigsamordnare på respektive förband som garanterat kan hjälpe er.

A

A.
      Medlem

Jag fick hjälp UNDER och EFTER missionen av soldathemsförbundet. Vi var även på familjeterapi som soldathemsförbundet hjälpte oss med och det gick super snabbt. Ingen väntetid och proffesiionellt skött. Så mitt råd är att ringa eller kontakta dem för de har bra hjälp att få……även efter missionen.

Det finns hjälp och stöd att få även från Fredsbaskrarna (om det är soldaten som behöver stöd).

Det kan ju vara svårt för FM att erbjuda stöd på annat sätt än vad de gör (alltså att de informerar soldaten och anhöriga om att det finns hjälp och stöd). Om man mår dåligt måste man höra av sig själv. Ska FM ringa runt till alla soldater och anhöriga och höra hur de mår?

Hör av dig till soldathemsförbundet och Fredsbaskrarna och jag kan nästan garantera att de hjälper er. Det finns även anhörigsamordnare på respektive förband som garanterat kan hjälpe er.

A

Jag bad Soldathemsförbundet om hjälp när min soldat kom hem och hade *kukat ur* rent ut sagt. Hjälpen kom samma dag. Bokad tid nån dag efter för samtalsterapi. Tack vare den hjälpen är vi fortfarande gifta <3 <3

Kaptenskan
      Medlem

Självklart ska FM inte behöva r i n g a runt och fråga om du som anhörig mår dåligt. Någon ansvarig borde kontakta familjen och fråga hur de har det. Brev, mail, telefonledes. Om det är HR ansvarig vid den anställdes regemente, någon från HR i Sthlm, den anställdes närmaste chef… Personligen så anser jag det inte vara så svårt.

FAMILJEN borde inkluderas i det omhändertagande som även den förrsvarsmaktsanställde får. Varför heter det annars att hela familjen gör en mission???
      Tyvärr är Sverige lååångt efter i stöd men det har blivit mycket bättre de senaste åren.

Varför inte fånga upp en grupp och låta dem svara på frågor om vad som funkat, vad hade kunnat göras bättre i n n a n den anställde susade iväg för att underlätta för familjen (här ingår den anställde).
      Kan ju vara allt från mer information, saknad information, mer organiserade träffar för att knyta kontakter osv.

Det kan skapa bättre förutsättningar för nästa grupp osv. En helt vanlig konstruktiv utvärdering 🙂

Nicklas
      Medlem

Men ja… ursäkta mig, finns det någon arbetsgivare som har allt detta? Det är ju så bra. -Ändå verkar det som det du vlll är i första hand att de ska ringa och fråga hur det är, inte att det finns hjälp? I alla broschyrer jag har fått, på alla träffar och på hemsidorna står allt detta. Min frus befäl informerade henne så hon kom hem och berättade för mig. Dessutom frågar de sin anställde vid hemkomst. Allt detta är ju sånt de erbjuder eftersom att de har inställningen att alla i familjen gör insats. Lite pinsamt tycker jag att ni hävdar att de inte har stöd när det finns så snabb hjälp utan att det kostar FAMILJEN något.
      Se hur mycket som finns och jämför med andra som har personer på krigsdrabbade områden. ILandsproblem att man inte kan se det här. Behövde också få uttrycka mig!

Kaptenskan
      Medlem

Jag lägger ingen värdering i om det anses vara ett I- landsproblem eller inte. Det är inte det det handlar om.

Jag är fullkomligt medveten om att det finns hjälp att få. Men det handlar om dem som inte får den, inte ser den.

Vem hjälper den anhörig som tvingas säga upp sin fasta anställning för familjen inte får ihop det när den anställde inom FM åker på sin utlandstjänst?
      Vem hjälper den anhörig som inte får infon från FM därför den anställde inte anser det viktigt att vidarebefodra det till sin anhöriga/anhörige? (Knepig relation? Jo, men det finns dessvärre)

Varför skulle det vara så känsligt om någon frågade hur det går för familjen? Jag ser inte det som något konstigt alls. Även den som är i väg uppskattar det säkert.

@Niclas: Vad det kostar familjen är individuellt och jag är glad för dig och din anhörig om ni har fått det du/ni behöver.
      Dock så anser jag att det finns så mycket mer man kan göra.

A.
      Medlem

Det är väldigt många anställda i FM och som är på mission….menar du att någon skulle ringa runt till alla familjer????? Hallå……det säger ju säg själv att det inte är möjligt.
      Vad jag har förstått så får soldaten en hel del information om detta och så är det upp till de att föra detta vidare till sin familj.

A.
      Medlem

Det är väldigt många anställda i FM och som är på mission….menar du att någon skulle ringa runt till alla familjer????? Hallå……det säger ju säg själv att det inte är möjligt.
      Vad jag har förstått så får soldaten en hel del information om detta och så är det upp till de att föra detta vidare till sin familj.

Kaptenskan
      Medlem

Ja, hallå!
      Läs vad jag skriver. Jag skriver inte att man måste ringa vilket ni verkar ha hakat upp er på.

Vad OO skrev och undrade var om det finns något stöd för PAR när den anställde kommer hem. Mitt första svar var att som anhörig har du inget stöd från FM. Ej heller som ett par utan enkom den anställde inom FM.

Vidare skrev jag också att jag anser det inta vara så svårt att FM kontaktar anhöriga på något vis. Förslagsvis genom brev, mail eller telefonledes. Brev kan utformas som ett massutskick likaså mail. Finns inget som säger att det måste vara ett telefonsamtal, eller hur?

VEM som ringer, mailar, skriver kan vara ex. en plutonchef, gruppchef what ever! Vad många anhöriga saknar idag är just det OO efterfrågar, att någon inom FM tar ansvar för att man som par ska må bra efter en mission.
      Då kan det ex vara något som hjälper den hemavarande att någon faktiskt tar kontakt och undrar hur det går när den andre/andra är borta…

Lova
      Medlem

“Jag har varit “”missionsänka”” tre gånger. Den sista med två barn hemma.
      Jag håller med kaptenskan att stödet har förändrats till det bättre under de år som gått. Men jag håller även med om att det kan bli bättre.

Jag hade uppskattat mycket om någon inom FM från där min make arbetar hade hört av sig under de omgångar han varit iväg. HUR spelar mig ingen roll. Visst så är det en extra kostnad och en ytterligare logistikbörda, men ändå.

Även fler träffar för oss anhöriga skulle varit trevligt där man kan få träffas och knyta kontaktae, utbyta erfarenheter med mera. Alltså inte nödvändigtvis i InvidZonen eller Soldathemmsförbundets regi 🙂

Anonym
      Gäst

“Hej OO och Kaptenskan,

Det anhörigstöd som finns att tillgå kan även tillämpas vid behov efter en insats

1
      Medlem

“Hej igen,
      Stödet och behovet ser lite olika ut och därför är det resurser som de anhöriga får ta till när de behöver, just eftersom det är olika för alla.
      Känner att jag vill förtydliga

Visar 15 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.