Hem Forum Invidzonens forum Stöd eller stjälp?

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      BA01 mm
      Medlem

Jag har en fundering…
      Fredsbaskrarna och andra sådana sammankomster har jag en känsla av att de är mer skadliga än till nytta,.
      Jag har deltagit i ett antal insatser och även varit med på träffarna på egelen och även i Halmstad.

Under senare år har jag pratat med kamrater som är psykologer om inte det rent av kan vara skadligt att ha ett sammanhang där man kan återuppleva gamla minnen om det hindrar en från att gå vidare.

Låt mig ge ett exempel, jag har en massa facebookvänner som varit med på samma insater som jag ända sen tidigt nittotal, ett flertal av dom pratar om hur insatsen var det största i deras liv, dom bär basker på bilderna på facebook och lever på träffarna och på Ö/S.

Jag säger inte att man inte ska vara stolt över det man gjort men att dagligen fundera på och sakna insatsen 20 år senare, är det verkligen sunt?

Vänner som jag besökt har flaggor och medaljer och minnesböcker prominent framlagda i sina hem och jag undrar om hur länge man ska få låta sig definieras som yxa.

Det är i det sammanhanget som jag menar att dessa sammanslutningar av veteraner faktiskt kan hindra en person att gå vidare. Jag menar att dessa föreningar underlättar för någon som faktiskt skulle behöva bli tvingad att ta tag i sin verklighet istället får utrymme och försåtende och outbildade öron att prata till.

För dom som inte har det svårt, för dom som kan åka ner till Ö/S i Halmstad och skratta en helg då och då så absolut ha så skoj men för dom som inte har det så lätt, dom som kanske borde söka stöd?

Nå jag tycker att det är en svår fråga och mina personliga erfarenheter är nu inte så goda av Fredsbaskrarna, men jag har säkert fel och lyssnar gärna på det.

Bea
      Medlem

Vet inte om du har fel direkt, jag tror det är mycket möjligt att det är så. Kanske att det är båda delarna, för vissa var det en period som var speciell i deras för övrigt rätt mediokra liv… eller så fastnade dem…
      Hur som helst så är det säker svårt för oss att förstå, de har ju så mycket gemensamt. …Lite som när golfare kommer igång…. Kul att läsa ditt inlägg!

Mj A
      Medlem

Hej!
      Ett mycket klokt inlägg.
      Och första kommentaren här var också bra. Jag är själv flerfaldig veteran men känner inget behov av mingel med Fredsbaskrar motsvarande. Kanske pga jobbet som militär. Dock så blosssar det ibland upp en delvis för mig osund romantiserad längtan tillbaka till missionslivet och jag skulle gärna träffa en psykolog eller så om det fanns lätttillgängligt och inte kostade så galet mycket. Jag är ju inte sjuk så via landstinget går det ju inte att gå. Tja… så är det. Det är nog bra att Fredsbaskrarna finns ändå.

Ba01 osv..
      Medlem

“Hej!
      Tack för vänliga svar, det har snurrat länge i huvudet.
      Jag tror att vi efter insats behöver normalisera livet så fort som det är lämpligt. Ta hand om barn, städ, disk och vardag.
      Det är det som ni anhöriga kan hjälpa “”oss”” med och på så sätt hjälpa alla. Att tassa runt där hemma och leta efter tecken på hur förändrade vi blivit och ge utrymme tror jag kan vara tokigt i vissa fall, jag är INTE utbildad psykolog utan bara basererar det på egna erfarenheter från ett par rätt kärva insatser.
      Vad jag vil ha dag är att ältande är av ondo och dessa olika träffplatser och förtenningar ibland gör mer skada än nytta.
      Kanske ändras allt detta nu när vi Hartnett yrkesförsvar, men då hat vi samma problem om fem till åtta år då våra soldater ska ut i verkligheten.”

Visar 3 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.