Hem Forum Invidzonens forum Skitdag.

Visar 6 svarstrådar
  • Författare

“Skrivit av mig rent allmänt, bara för att bearbeta.. hade nästan tänkt skicka till tidningen först men känns hopplöst…

“”En helt vanlig dag för de flesta av oss. En kall morgon i mitten av januari. När alla andra lämnar barnen på förskolan och åker till sitt vanliga “”Svenssonjobb”” och lever sitt vanliga “”Svenssonliv””.
      Då får vi, hemliga klubben, låna ut min bror, min mammas och pappas son, hans flickväns sambo. En helt vanlig kille från staden du bor i, född senare delen av 80-talet. Världens snällaste, mest omtänksamme person, duktig och utbildad. Min lillebror skickas iväg till “”Landet osams””.
      Jag ska helst inte prata om det till människor utanför familjen.
      Såna som jag inte känner sen lång tid tillbaka. Det finns tydligen personer i vårt land som motsätter sig Sveriges inblandning i andra länders krig och de kan utgöra ett hot mot vår familj.
      På anhörig-dagen uppmanades vi att ha en säker hemresa och soldaterna skulle bära sina blå baskrar med viss försiktighet i Sverige.
      Men hur ska man orka vara tyst. Tiga och lida? Medan en av de människorna som betyder mest i mitt liv, riskerar sitt liv för att åka till andra sidan ekvatorn för att arbeta i krigsliknande förhållanden, att jobba för freden men ändå vara beväpnad för att skydda sig mot barnsoldater, självmordsbombare och människor som inte alls har samma värde på ett liv som vi.
      Varför varför varför??

Jag förstår rent intellektuellt att det är hans val. Att det är politiska beslut som gör att Sverige ska hjälpa både Nato och FN mfl. i andra länder där insatser behövs.
      Personligen känner jag bara en förlust. Även om den bara varar i ett halvår just nu. För jag måste ju ändå hoppas på att han kommer hem igen.
      Mina barn får sakna sin morbror (och gudfar) på deras 2års- och 4års- dag. Jag får fylla 30 utan min lillebror. Jag kan inte lyfta luren och ringa om jag vill prata en stund. Han finns inte, inte just här, inte just nu.
      Och vilken förlust vi gör i Sverige. Alla dessa killar och tjejer som har allt vad en arbetsgivare i Sverige skulle önska. Ödmjukhet, ordningssinne, noggrannhet, flexibilitet, en vilja att hjälpa andra, ett öga för att se saker för vad det är och finnas där det behövs.
      Är jag självisk om jag vill behålla dessa unga killar och tjejer i Sverige?
      Kunde de inte göra nytta här? Bygga upp vårt försvar och vårt land?
      Kunde inte duktiga Sverige bara låta bli att lägga näsan i blöt och låta de andra kriga bäst de vill. Vi har inte med deras strid att göra i mina ögon. Vi har väl nog med problem hemma i Sverige att sysselsätta oss med?? Inte behöver vi skicka en stor del av “”eliten”” i vårt land någon annan stans??
      Snälla, låt honom komma hem igen.

Orolig syster.””

Här kommer en stor kram till en fin syster <3

Tack vännen!

Anonym
      Gäst

Fint skrivet syster! nMycket tänkvärt! nnSkicka det till Invidzonen om du vill så kan det komma med i nästa tidning om du vill! nnStyrke kram

kämpa på
      Medlem

Hej Syster! nSå fint skrivet och tänkvärt! nSom À skriver kan det bli en del av tidningen som vi på Invidzonen ger ut! Då kan fler få ta del av dina tankar! nnVi finns här för dig hela tiden under missionen och även efter för att stötta för vi vet vad du går igenom idag! nnStor kram nInvidzonens mentorgrupp

“Bra skrivet! Känner igen känslan, att vilja ha kvar min bror hemma, att jag faktiskt också behövde honom. Då sökte jag tröst i musik, närmast finns låtarna som vi skrivit i invidzonens kör. De finns här på hemsidan, “”Stanna hos mig”” är diskbänksrealism, något som är skönt att få höra ibland. “

Anonym
      Gäst

“Fick meddelande från mamma att ni publicerat detta i tidningen nu.
      Vad fint. Tack.
      Har även varit med i vår lokaltidning här.
      Tack för alla fina ord.

Snart är det påsk o då kommer han hem på leave. (Eller liv som jag trodde det hette först

Visar 6 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.