Hem Forum Invidzonens forum Planering av medaljceremonin i sommar för FS22

Visar 34 svarstrådar
  • Författare
      pia
      Medlem

Har hört att medaljceremonin kommer ske den 1/6. Många men långt från alla är ju faktiskt inte ens hemkomna då – varför i hela friden lägger man den då så tidigt?

Vad gör det om man väntar in så alla kan få vara med i festligheterna!?

Att planera detta torde vara en lätt match för ansvariga som länge har vetat när hemkomster och rotationer ska ske.

sofia
      Medlem

“Jag tog upp det på anhörigträffen i Karlsborg, fick två olika svar.
      Första svaret var att de som inte kommit hem får medaljen “”inofficiellt”” alltså en annan dag med lite mindre pompa och ståt.
      Den andre sa att de inte har medaljceremonin förrän alla kommer hem.
      När jag även tog upp att det kanske var lite svårt för oss anhöriga att det ligger på en vardag kunde de tänka sig att ändra till den 2:e istället… Inte för att de hjälper så mkt om sambon kommer hem den 3:e..

Dessutom var det lite svårt för dem att planera eftersom det i vanliga fall är ceremoni på Livgardet och det nu är första året som förbandet som skickar iväg personal även är “”arbetsgivare””.

Men, de skulle titta vidare på detta så sista ordet är inte sagt!
      Så jag håller tummarna för att jag får stå där på ceremonin och vara stolt över min sambo:)

Lova
      Medlem

“Det finns soldater/officerare som kommer även efter den 3:e!

Klart A L L A ska få ta del av lika mycket “”pompa & ståt”” De har ju alla slitit som djur med livet som insats.
      Vad gäller planeringen så har de haft över ett år på sig att planera enligt K3 själva.

Jag håller också tummarna!”

Helle
      Medlem

Tycker också att de måste tänka om och ha ceremonin så att de flesta kan vara med.
      Eftersom det är så speciellt att den hålls på hemmaplan och hemort känns det extra tråkigt att inte få vara med. Vi har hemresa satt till 12 juni.

Håller tummarna men tror att har de bestämt sig så har vi inte mycket makt att påverka.

fru gus
      Medlem

Visst vore det extra festligt med en ceremoni för ALLA. Men så har vi sådana som min man, han kommer redan i början av maj. Han är ledig ett tag efter hemkomst och då passar det kanske inte ( får kanske inte heller pga ledighetslagar ?) att bryta ledigheten med en medaljering en månad i efterskott. Det är så många olika faktorer att ta hänsyn till.
      Huvudsaken är att alla kommer hem 🙂
      Kramar

Loisie
      Medlem

Med tanke på att det enligt anställningsvillkoret är helt ok att skicka ut dem på mission under ledighetstid efter genomförd mission borde det inte vara något hinder att gå in och tjänstgöra och delta på ceremonin. Tycker att det är en självklarhet att alla som deltagit i FS22 borde ha hunnit hem och ha en teoretisk möjlighet att vara med.
      Ceremonin är viktigare än fester utan familjen, förstår inte hur man tänker när det talas om att det ska obligatorisk fest med dem man tillbringat flera månader med istället för att äntligen få träffa familjen, än en gång ett bevis på att familjen är ett nödvändigt ont.

Helle
      Medlem

Förvånad om de har planerat i över ett år. Strax innan jul fick jag besked om att ceremonin skulle vara den 8 juni, sa då till att det kanske inte var en så bra dag eftersom det är studentdag. Då fick jag besked av anhörige ansvarig att det nog inte gick att ändra men att han skulle informera arbetsgruppen.

Emma R
      Medlem

När min sambo var iväg på mission så ändrades datumet för medaljceremonin fleratalet gånger, han kom hem i december och först i början av november (om jag minns rätt) fick vi det besked som till slut gällde. Dessutom var det på en torsdag så alla hade tyvärr inte möjlighet att vara där för sin soldat.
      Dålig planering och framförhållning från FMs sida.

Anhörig
      Medlem

Ngn som hört ngt mer om detta?

Helle
      Medlem

Jag har varit i kontakt med anhörigansvarig på K3 och fått information om att den 1 juni på K3 är den ceremoni som de allra flesta kommer att delta på, men alla som kommer hem efter kommer att få inofficiella ceremonier, plats och datum är inte bestämt. Platser som Uppsala, Berga, Livgardet och Stockholm har nämnts. Har blivit lovad mer information i morgon och delger den så fort jag kan.

Pergite
      Medlem

Tycker det är jävligt nonchalant mot de som kommer hem senare.
      Är deras arbete mindre värt på något vis!?

Anders L sade ju själv vid infon på K3 att soldaterna ska hem – till K3!
      PERGITE!

Trött
      Medlem

“Tycker det är konstigt att de säger olika beroende på vem som frågar och vem vi frågar…
      De har ju haft lång tid på sig att förbereda detta så jag tycker nog att de kunde komma med lite bättre svar.
      Hela tiden pratas det om hur viktiga vi anhöriga är, det mesta känns som tomma ord, ngt som de “”måste säga”” men egentligen inte menar.
      Rent egoistiskt så vill JAG vara med på medaljceremonin och för att det skall gå måste ju min man vara hemma i tid, vilket han inte kommer att vara….
      Jaja, får väl stå i en källarlokal någonstans när han får sin medalj och vara stolt över honom ändå:)”

Helle
      Medlem

Ny information från K3, inriktning nu är att även de som kommer hem senare än 1 juni kommer att få en medaljcerermoni på K3. Tyvärr verkar det kört att få hem sin älskade samma dag som de landar utan K3 verkar vilja att de ska vara 3-4 dagar på livgardet, så det blir till att öka antalet ensamma dagar än en gång. Ska köpa en ny almanacka till sonen och göra nedräkningen med blyerts för det är nog inte säkert att vår älskade är hemma förrän vi får träffa honom. Konstigt att K3 har så svårt att ge korrekt information och planera så att alla kan vara med på den officiella medaljceremonin.

taw
      Medlem

Jag har aldrig hört att de som kommer hem från mission får komma hem samma dag. Det är obligatoriska psykologsamtal och en gemensam middag eller liknande för de som kommer hem på livgardet.. eller ja, där i närheten iallafall. Anledningen till detta är för att underlätta hemkomsten för våra nära.

Men ja, det där med datum ska man aldrig skriva i sten. Det finns alltid en chans/risk att de ändrar sig, det är något jag har lärt mig den hårda vägen…

Loisie
      Medlem

De som kom hem i dec med Fs21 fick komma hem till familjen samma dag. Hemkomst = hem till familjen, min inriktining är att min älskade ska komma hem till sitt hem samma dag, han är inte planerad för tjänstgöring längre enligt listan.

Lova
      Medlem

“Säger som avataren “”Trött””.
      Helt otroligt! Och vadå hela familjen gör en mission? K3 planerade ju tom in medaljceremonin på studentdagen här i Skövde först, hur många officerare hade kommit då tror de när dottern/sonen tar studenten samma dag och firandet pågår nästgårds till regementet???

När jag frågade gubben om de fått någon info om sin hemkomst så fick jag svaret “”inte någonting””. Han tillhör gänget som flyger hem senare. Men en sak sa han och det var följande (ursäkta språket!):

“”- Va faan, vi tillhör ju K3! Klart vi ska ha medaljen där. Vad håller dom på med?Helvete…. “” Och så lite annat mutter :)”

Helle
      Medlem

Tycker att det är konstigt att inte K3 med sin erfarenhet av utlandstjänst klarar av att ha reflektioner och samtal på det egna förbandet som P4 gjorde. Måste vara intressant att ta del av utvärderingen av F21 hemkomst. Alla jag pratat med och som varit på insats tidigare tyckte att få komma hem direkt var bäst av allt. många av de som är iväg med Fs22 är i väg med sina arbetskamrater sedan flera år och ska troligen fortsätta att jobba med dem efter insatsen. efter en tvingande insats är nog en påtvingad karantän med avslutade supafest på livgardet det sista dessa vill komma hem till. att däremot direkt få komma hem till dem som betyder mest i livet, FAMILJEN är nog det som värderas högst.
      Att få en välkomstmiddag med dem i hemmet är nog det bästa för själen och naturligaste sättet att landa. tänk om fm och K 3 för engång skull kan tänka på den enskilde individen och familjen istället för att hela tiden göra allt så negativt ur familjesynpunkt.

“Här kommer lite information som vi hoppas kan bringa klarhet för er betr medaljceremoni för FS22. Efter att ha fått hjälp av Försvarsmakten för att förstå vad som gäller och vad som ligger bakom detta, har jag nu summerat allt här. I hopp om att det bringar lite klarhet i frågan….
      /Cesilia

Det är mycket som spelar in när man ska ta beslut som detta så jag skriver ner detta här i hopp om att bringa klarhet i frågan, och ge lite skäl till varför det kan bli oklart till anhöriga. Det har inte varit fastställt om exakt hemkomstdatum ännu, allt skall koordineras i samklang med läget på missionsområdet och med gruppen som skall ta över mm. Det finns även militära / säkerhetsmässiga skäl att inte i “”god tid innan”” meddela var och när hela förbandet är samlade vid ett och samma tillfälle. Detta gör det svårt för Försvarsmakten att fastställa ett datum “”för tidigt under insatsperioden””, man brukar närma sig ett datum efter ca halva insatstiden gått.
      (I mitten på mars skall den slutgiltiga rapporten vara klar och datum skall klubbas.) Eftersom det också inbjuds så många människor och befäl till denna högtid, finns ytterligare parametrar som spelar in och innan man helt säkert vet datum och tid för medaljcermemonin.

Nu är datum satt till den 1 juni. Detta datum var det bäst lämpliga för alla inblandade delar som skall bidra med sin närvaro och fungera rent logistiskt. Man har valt att inte ta den 2 juni eftersom det bl. a skulle innebära att en massa människor inte hinner åka hem emellan hemkomstmiddag (31/5) och medaljceremoni. Det skulle medföra att dessa personer behöver vänta en dag till, innan personalen äntligen får komma hem till sina anhöriga, vilket man vill undvika från Försvarsmaktens sida. Det kommer vara en separat ceremoni för personal till AMF1, och datum håller man på att arbeta fram efter att hemrotation fastställts. 13 personer kommer hem senare än de första 500, men för att inte hålla alla på halster gör man en enskild ceremoni för den gruppen.
      Det är angeläget för Försvarsmakten att detta skall vara lika högtidligt och med pompa och ståt, antalet till trots så det kommer bli en fin ceremoni då med.

Exakta besked och inbjudningar till båda dessa ceremonier kommer att komma förmodligen i samband med inbjudan till sista anhörigträffen. Även på Invidzonens hemsida kommer vi lägga ut information om detta.

Fortfarande är ingenting skrivet i sten, efter att ha prata med representanter hos FM är står det klart att detta är det program som man arbetar efter just nu. En insats är en speciell och ganska känslig situation och man ska alltid ha i åtanke att det kan behöva ändras om något oförutsett skulle inträffa.

…Med allt detta i åtanke hoppas jag bringa lite klarhet i det datum som man försöker få fastställt och att grundtanken är att man vill låta personalen få åka hem så tidigt som möjligt till sina nära och kära.

Försvarsmakten har inte haft officiella medaljceremonier så länge, och man lär sig allt eftersom att möta anhörigas behov av planering etc.
      Era synpunkter är viktiga!

Förbannad!
      Medlem

Vad gäller för de 13 vilka planer finns för de? Eller finns det inget klart för dem har de inget värde? Innebär detta att alla i fs22som kommer innan den1 först tillbringar 3 dagar på livgardet och sedan bussas till k3 eller åker hem emellan och kommer tillbaka den 1juni.fy fan

Loisie
      Medlem

Tack för information, har förstått att min älskade måste vara mycket speciell för fm. Han får äran att tillbringa två extra veckor på semesterparadiset i afghanistan och dessutom undantas han från den enkla officiella cermonin och föräras istället med en speciell inofficiell cermoni med sin 12 kompisar. Familjen får ytterligare nästa tre veckor av himmelrike innan deras älskade får komma hem. För att komma i stämning kan familjen planka in på den officiella ceremonin och på en knagglig telefon ledning berätta vad fm 13 små n pojkar kvar på plats slipper vara med om. yes livet är underbart!!! Tack för att vi fått uppleva dessa månader av de bästa dagarna av vårt liv. Tack FM för ert superbra sätt att planera, organisera och stötta.

Therese
      Medlem

Är det någon som vet när dom kommer hem från Afghanistan?

Bea
      Medlem

Tror det är lite olika beroende på överlämningen på plats, och befattning mm.
      tack Cecilia för hjälpen att få fram information med detta, visst ligger det mycket bakom beslut som datum för ceremonin. det finns säker en del som hamnar i kläm i massplaneringen… Tycker jättesynd om er. Ni har all rätt att vara arga. …FM är ju liksom ingen ond maskin, de gör ju så gott de kan också. Känns hur som helst bra att vi anhöriga numera får vara med på medaljeringen. Vi klarar det här tillsammans!

TL
      Medlem

Tack Cesilia för tydlig information! Det betyder mycket att bringa klarhet (så mycket som det går iaf)i sådana här frågor.

Lol
      Medlem

Håller med om att fm inte är en ond maskin, men de behandlar sina anställda och deras anhöriga som maskiner. Tänk om K3 kunde ta erfarenheter från p4 och deras hemkomst direkt till hemmaförbandet och möjlighet att samma dag de landar komma hem till de som betyder mest familjen. tänk vad bra att fått träffa dem och sedan kunna fokusera på efterberedelserna på dagarna och träffa familjen kvällar, nätter och mornar. då blir inte heller ögonblicket vid medaljeringen så jobbigt. hur ska man kunna förklara för barnen att deras papoa eller mamma har kommit hem men jobbet räknar inte att komma hem till familjen utan till logement på k3 eller livgardet och inte kunna ge ens en kram fast alla i familjen är i karlsborg. framför alternativ hemkomst och välkomstmiddag med sina anhöriga.

Major
      Medlem

“Jag måste säga att jag anser det u r d å l i g t av Livregementets Husarer, K3, att inte visa alla som ingår i FS22 den respekt de såväl förtjänar – oavsett vilket datum de kommer hem.

Hade inte denna tråd skapats här på InvidZonen så hade de som kommer hem i “”slutändan”” fått “”nöja sig”” med en inofficiell medaljceremoni – det anser jag vara skamligt mot våra anhöriga inom Försvarsmakten likväl mot oss anhöriga som befinner sig här hemma.

@Cesilia
      Stort tack för ditt initiativ men vem har du pratat med när du hänvisar till FM? Är det högkvarteret i Sthlm eller K3?
      Intressant eftersom vi anhöriga ges alla möjliga svar beroendes på vem man pratar med. Det senaste var att K3 inte bestämmer något – det gör chefen i Afghanistan enligt K3. Enligt maken så har högre chefer ej tillfrågats utan allt sköts via K3 samt högkvarteret.
      Eller som en annan anhörig fick till svar: Du får fråga din soldat.

Hur detta sköts och har skötts är riktigt dåligt och något som K3 bör ta med sig inför nästa ansvariga mission som inte ligger allt för långt bort i tiden.”

Helle
      Medlem

Har haft mail kontakt med anhörigsamordnare på K3 under dagen och det är enligt honom är det han som gett infromationen till Cesilia på invidzonen. Anledningen till att de 13st som inte hinner hem till den 1 juni inte får sin hemkomst till förbandet beror enligt anhörigsamordnaren på praktiska skäl, vilket borde betyda att praktiska skäl är viktigare än individer och anhöriga.

*Red. inlägg, borttaget namn och ersatt med titel.

Hej alla,
      Jag har skickat min förfrågan i detta ärende både till K3, HRC och Högkvarteret. Det är dock regementena som är äger den här frågan, och jag fick svar -precis som ni redan nämnt- av bl a anhörigsamordnaren på K3.

Vi vädjar till att man inte skriver ut enskilda personers namn på forumet. Det är en policy vi har för alla anhöriga och gäller även för personal och andra runt omkring oss. Ni är mycket välkomna att maila oss om ni har frågor som rör enskilda ärenden.
      (Dock har vi tystnadsplikt i ärenden som gäller stöd till anhöriga.) Jag har med anledning av denna policy redigerat senaste inlägget, och benämner befattning istället för namn. Hoppas på överseende med detta.

Hör av er om vi kan hjälpa till med något mer. Vi finns här för er.

“Hej!
      Jag brukar inte lusläsa forumet men jag blev nyfiken när tråden hade +25 kommentarer.
      Och ja… vad ska man säga. Det är så mycket med allt. Jag tar det som det kommer upp i huvudet:
      – Ibland skäms jag för att jag är en del av FM och all dess “”dålighet”” och ibland skäms jag för att jag skäms för vilka annat jobb erbjuder det jag, och min familj, har här osv….
      – De flesta av oss i FM är inte onda utan försöker att lösa våra uppgifter så gott det går. Det tror jag inkluderar alla de som är inblandade i planeringen av hemkomstverksamhet och medaljceremonier. Meddela dem era förslag på förbättringar. Vissa kanske är praktiskt genomförbara trots allt övrigt som redan ska tänkas på.
      – Jag blir upprymd av att många faktiskt verkar tycka det är viktigt med medalceremonin och då i min värd erkänner värdet av det jobb vi faktisk gör därnere. Tack!
      – Även skönt att se att några iaf ser till huvudsaken, att alla kommer hem.
      – Familjen ÄR viktig för de som varit ute och även för FM precis som hemkomstverksamheten ÄR viktig. Och hur man än gör så blir det inte perfekt för alla. Vad gör tex “”soldat Singel”” med begynnande PTSD när hela hans pluton helt plötsligt lämnar honom på logementet och åker hem till sina familjer.
      – Bra att forumet finns så möjligheten att ventilera allt som kokar på insidan finns. Tänk om alla här i världen hade den möjligheten i stället för att ta ut frustrationen på varann, sin slöjbetäckta fru eller sina undernärda hungriga barn.
      – Har inte personalofficeren motsv informerat om hemkomstverksamheten och allt vad som är med den på annhörigträffarna?
      – Pinsamt att det inte går att ringa HRC utan att få köa i 30min och sen inte få ett fullgott svar på såna här frågor.
      – Stort tack till Invidzonen för att den finns och för stödet och stöttningen från mentorerna.
      Nu blev jag långrandig men tja. Här i vårt land är det ju ingen som tvingar dig att läsa detta. Du har ju själv valt det.

Ha det så gott.
      Alldeles strax är det sommar och alla era kära är hemma. Håll ut.

-“

A.
      Medlem

Med risk för att göra någon arg eller ledsen så funderar jag lite kring det här med medaljcermonin. Jag vill precis som ni få hem min sambo och jag både vill och hoppas att jag får hem min sambo så fort som möjligt, men jag kan också känna att vad gör några dagar extra ifrån varandra när vi varit ifrån varandra i över ett halvår?! Jag måste också säga att jag tror att det är bra att de får gå igenom hemkomstsamtal med en gång. Dels för att som ovan nämt inte har någon att komma hem till och för det andra så tror jag att det bästa är att bearbeta saker direkt, risken är annars stor att man skjuter undan känslor och tankar och att man återvänder till vardagen utan att lyfta det som hänt under de senaste halvåret för soldaterna har precis som vi förändrats och lärt oss saker av den här resan…
      Jag hoppas dock att FM kan hitta en lösning för när var och hur cermonin kommer att se ut för för mig ska alla soldater och anhöriga få en världig avslutning på ett tufft halvår!

L
      Medlem

För egen del är inte några extra dagar problemet, utan mer att slippa det mycket känsliga i att barnen först får se sin pappa på håll och inte kan krama eller hälsa på honom innan ceremonin. Det vore också intressant om någon från Fs21 delade med sig av erfarenheten hur det var att få komma hem och sova hemma direkt.

M
      Medlem

Jag instämmer att debreefing, av väpning med mera kan ske vid Livgardet, helt ok för min del. Samt att det sker direkt när de kommer hem – det ska vara så för de som kommer hem.
      MEN, att bli utstängd från medaljceremonin som för mig och vår familj är något slags kvitto och hyllning till den insats våra anhöriga genomfört – det anser jag vara oacceptabelt.

R
      Medlem

Vad menar du när du säger utstängd? Ni får väl komma på medaljceremonin ovsett vilken ceremoni er anhöriga kommer hem till?

För övrigt håller jag med fullständigt, för min del känns det viktigare att de kommer hem och får sina samtal och avslut. Har jag väntat i flera månader gör inte några dagar saken värre.

R
      Medlem

Vad menar du när du säger utstängd? Ni får väl komma på medaljceremonin ovsett vilken ceremoni er anhöriga kommer hem till?

För övrigt håller jag med fullständigt, för min del känns det viktigare att de kommer hem och får sina samtal och avslut. Har jag väntat i flera månader gör inte några dagar saken värre.

M
      Medlem

Jag menar att medaljceremonin skulle genomföras utan att vi anhöriga skulle få närvara. Den skulle vara inofficiell.

Anonym
      Gäst

“Hej officer på P4!
      Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg och framförallt att du är här på forumet 🙂

Du skrev bla

Visar 34 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.