Hem Forum Invidzonens forum otillräcklig

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Mamma
      Medlem

Det är tre veckor sen min man åkte iväg. Senaste veckan har vår son (snart 3 år) varit otröstlig. Spelar ingen roll vad jag gör eller hur mycket tid jag ger honom. Han gråter, skriker och är arg. Han säger att han längtar efter pappa. Jag känner mig så otillräcklig och det gör ont i mig att se honom så ledsen. Han har blivit överbeskyddande mot mig och vill vara nära dygnet runt. 5 veckor kvar till första leaven. Är det bara en fas eller ska det fortsätta såhär?

A.
      Medlem

Hjälper det om han får prata i telefon med sin pappa?
      Kan ni titta på fotografier på pappa?
      Kan du göra ett litet album till honom som han kan ha med sig på tex förskolan eller om ni är ute eller när som helst , så kan han titta på pappa när han vill och längtar efter honom.

Hoppas att något hjälper

Åh, vet så innerligt väl hur ont det gör i mamma hjärtat att se sonen sakna sin pappa. Jag hade det precis likadant med min son som var dryga tre år när pappa i huset for. Jag skaffade en nära och kära docka som sonen hade med sig till förskolan, gosade med hemma osv.

Rekomenderas varmt!

Sedan får vi inte glömma att så små toddlers förstår inte varför de åkt, de har inget tidsperspektiv osv.

Kan du göra en almanacka åt honom med bilder? Kryssa en dag i taget osv.

Mången varm kram till dig!

3E
      Medlem

Det är en fas.
      Mina barn var 7,4 och 2 när maken åkte förra gången. Jag känner väl igen reaktionen du beskriver. Jag blev tvungen att backa hem, skapa lugn och jobba på tryggheten. Vi pratade mycket om pappa, att vi alla saknade honom och vad vi skulle hitta på när pappa kom hem. Vi hade också ett missionsljus som stod på hans plats när vi åt mat som gjorde hans plats lite mindre tom.
      Vi hade gosedjur som symboliserade pappa och som var kompisar med det lilla gosedjuret som han hade där nere.
      Maken skickade mycket kort på vart han var. Enkla saker som kort på hans säng och hans garderob. På bilen ha åkte runt i och på hans matsal. Det gjorde att barnen fick en känsla för vart pappa var någonstans och för att han hade det bra.

Det lägger sig efter ett tag. Försök att ge positiva förstärkningar och låt bli att tycka synd om. Det hjälper honom inte. Ge mycket kärlek och låt honom få vara liten ett tag om han behöver det. Det är mitt råd.

Mamma
      Medlem

Tack för alla tips! Skönt att höra om andras erfarenheter.

Jag ramade in ett foto på pappa som han själv fick bestämma var det skulle stå. Det hamnade bakom gardinen. Än så länge har han bara velat prata i telefon 1 ggr med sin pappa. Men häromdagen lyckades vi skypa och det var helt underbart att få se lyckan hos min son när han fick se sin pappa. Jag hoppas att det kan funka fler gånger.

Visar 4 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.