Hem Forum Invidzonens forum Orolig och ledsen

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      Jenny
      Medlem

Är själv soldat och är ihop med en soldat, som nu ska åka på mission till sommaren. Har redan brytit ihop två gånger när jag nu i veckan verkligen förstod vad som skulle ske. Att min nya pojkvän, sedan endast två veckor, ska åka iväg från mig. Läst massa bloggar skrivna av anhöriga och mår dålig endast av tanken av att jag kommer må ännu sämre under den långa tiden. Kan tillägga att min soldat ska vara borta i 10v, inte 6v. Tidigare har jag högst klarat av 4v, med tidigare pojkvänner.

Har inte pratat med honom om att jag redan gråtit massa. Hur mycket berättar ni egentligen? Vill absolut inte ge honom skuldkänslor för att han ska åka. Vill också åka någon gång. Men det är jobbigt. Väldigt jobbigt. Vart hittar man andra anhöriga i närheten där man bor?

• #52013 Svara

“Hej Jenny!
      Det finns ingen sanning om att man kommer må på ett visst sätt. Alla reagerar vi men olika, beroende på en rad olika faktorer. En del mår som sämst innan själva missionen startar för att sen känna att man vill få börja beta av det hela. Det kan kännas som en lättare period när de åkt tex. Vissa går igenom det utan besvär alls, andra tar stöd av det som erbjuds i form av terapeut, mentorer, aktiviteter , PREPkurs etc.

För att hitta andra anhöriga där du bor kan du maila oss så försöker vi hitta en vän eller mentor på din ort om du vill. I annat fall är invidzonens mentorer här oavsett vart i landet du befinner dig. De lokala soldathemmen arrangerar ibland aktiviteter för anhöriga och tillsammans med Fredsbaskrarna, Soldathemsförbundet och andra arrangerar vi aktiviteter efter önskemål.

Vidare får du gärna besöka vår chatt på torsdag, eller maila en av oss mentorer (se under fliken “”om oss/våra mentorer””. Vi har erfarenheter av egna och andras upplevelser och vet att det kan hjälpa att få stöd och ibland råd av andra som har liknande erfarenheter.

Du är välkommen till oss när du vill.
      Du kommer klara det här. Vi finns bredvid.
      Kram från Cesilia / Invidzonen

• #52015 Svara
      E
      Medlem

“Hej Jenny!
      Det är jobbigt, framförallt innan missionen gick jag själv runt med ångest och oro för hur det skulle kännas när han åkt iväg (han åkte i november och ska vara borta 6 månader). Det har gjort ont i hjärtat och varit en j*vla pina vissa dagar kan jag ärligt säga, men på ett sätt är det faktiskt skönare nu när han åkt, för nu har man kunnat börja räkna ner tills han är hemma igen och vi kan fortsätta med vårt liv tillsammans, med missionen bakom oss. Försök att njuta mest och ta vara på tiden innan, medan du har han nära!
      Det har fungerat utmärkt för oss att vi säger hur vi känner och jag berättar allt faktiskt, även om vissa inte rekommenderar att man ska göra det som “”hemmaplan får inte svikta””, men ärligt talat hade han märkt av om jag mått dåligt och inte sagt något vilket bara skulle gjort han oroligare. Nu har han chansen att få mig att må bra igen vilket han alltid lyckas med och samtalet slutar alltid med ett leende på läpparna från bådas håll. Man är ju faktiskt inte bara ha bra dagar och vara en solstråle varje gång han ringer, även utan att ha sin kära på mission har man skitdagar så klart man får ha det med honom där nere. Jag har pratade med min kille innan och frågade han, vill du höra eller inte om jag oroar mig/funderar/är ledsen över något? Alla fungerar ju olika men som sagt fungerar det bra för oss.
      Nu har han varit där i sju veckor och det är ännu några veckor kvar innan han får komma hem på första leavet. Dagarna går och jag känner bara mer och mer hur rätt han är för mig och hur otroligt mycket jag uppskattar honom i mitt liv. Det kommer nog alltid hur något positivt ur de dåliga:) Jag tror på att ni kommer fixa detta strålande tillsammans, 10 veckor kommer gå snabbt och sen har du honom nära igen:) Kramar”

• #52017 Svara

Ska han bara vara borta i 10 veckor? Eller menar du 10 månader? Min är i Afghanistan nu, han blir där 6 månader. Första gången han kommer hem på leave har vi varit ifrån varandra i tio veckor…….

Prata med honom om hur du tänker och känner. Kan kan inte ta det nu lär han inte kunna ta det sen heller. Är ni rätt för varandra kommer ingen utlandstjänst att ta död på förhållandet, snarare stärka er. ni har ju tid på er att känna efter och lära känna varandra fram till sommaren.

• #52019 Svara
      Jenny
      Medlem

Han kommer vara där 10v, hemma 10v och sen åka dit i 10v igen som jag har förstått det.

Har redan pratat en del om det om jag känner så känns lite bättre just nu iaf efter det och efter alla era svar. 10v är lång tid, men inte om vi klarar av dessas 2*10v perioderna och sedan är ihop ett bra tag. Försöker tänka om på allting och se det positivt istället.

• #52021 Svara
      hiawata
      Medlem

Jag har lärt mig att sanningen är det enda rätta att bygga förhållanden på. Så att säga hur man känner är det bästa. Har testat att stänga det inne och jag mådde bara så fruktansvärt dåligt, sen när det väl kom ut allt vad jag tänkte blev det mycket värre.

Visar 5 svarstrådar
Svar till: Svar #52013 i Orolig och ledsen
Information om dig:

Avbryt