Hem Forum Invidzonens forum Nyfiken

Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      undrande
      Medlem

Hur funkar det med leave eller vad det heter? Väljer man själv när man vill åka hem osv? Vilka regler finns kring det helt enkelt…och hur länge håller en utlandstjänst på?

“Hej Undrande!
      De som gör utlandstjänst för Försvarsmakten har ett visst antal dagar vid ett visst antal tillfällen (2-3 ggr/mission) som de har möjlighet att få åka hem. När detta sker gör man upp ett schema för som cheferna beslutar om. Oftast får man inte bestämma själv när i tiden man får sin leave. Detta för att det alltid måste finnas folk kvar i missionsområdet inom i stort sett alla “”yrkeskategorier”” samt att man har ett begränsat antal platser på varje sk “”leaveflyg””.
      Inom FM gör man oftast 6 månaders missioner (men det finns även längre missoner sk observatörsmissioner).

Poliser som gör utlandstjänst har också ett visst antal dagar att ta ut under sin mission. När dessa sker bestäms av missionen som gör ett “”semesterschema”” för alla i missionen. Poliserna har oftast större möjlighet att själva få “”önska”” när dom vill ha sin ledighet. Poliser gör oftast 1 års missioner men det finns även några få missioner som är 6 månader långa.

Hoppas detta var svar på dina funderingar!
      Ha en fortsatt skön sommar!”

Xenia
      Medlem

Det är många som också har annan längd på sin mission inom FM. Min man åker alltid drygt tre månader i taget, och då får man ingen leave alls, det finns ett minimum där. På ett annat förband åker man alltid 5 veckor men oftare, då har man heller ingen leave. Det finns säkert andra missionslängder också.

“Ursäkta Xenia, du har så rätt!
      Det finns fler “”missionslängder”” inom FM, inte min mening att glömma dessa personer i mitt tidigare inlägg.

Likväl som jag inte ska “”glömma”” bort de polismän som gör mer än 1 år i sina missionsområden.

Tack för hjälpen med infon, ha en fortsatt trevlig sommar!
      Kramar

my
      Medlem

Jag lyssnade på Marias radioprat och hennes man var borta i över sex månader och höll ite på at få ngn leave alls.
      Tur att det ordnade upp sig.

Anhörig
      Medlem

Malin du glömde dom som gör mer än 7 månader dom har 3 leave. Sen försvarets observatörer som oftast gör 1 år +

har ni ingen att fråga info av innan ni svarar. Känns som att ni på senaste tiden svarar innan ni tänker

“Hej Anhörig och alla andra!

Det var aldrig min mening att förringa eller glömma bort någon i denna diskussion angående ledigheter och längd på missioner.

Jag har själv gjort mission 2 ggr och det där med leave och längd på missionen varierar från mission till mission både beroende på när på året man åker samt vilken typ av tjänst man har vilket gör det svårt att svara generellt på denna fråga.

Detta skulle jag varit tydlig med i mitt första inlägg.

Jag gjorde ett försök att ge ett något sånär generellt svar på frågan utifrån mina egna missionserfarenheter samt diskussion med min man som är officer.

I mitt första inlägg nämnde jag att man kan åka hem 2-3 ggr per mission och att missionen “”oftast”” är 6 månader (vilket Xenia hjälpte mig förtydliga med att det finns andra längder på missionerna) men jag nämnde också att det finns de personer inom FM som gör längre missioner som tex observatörer.

Jag ber om ursäkt om någon känt sig bortglömd eller förringad i mitt svar, det var aldrig min mening och tackar för att ni hjälper till att förtydliga utifrån era egna erfarenheter!

Ha en fortsatt skön sommar och hoppas ni alla får lite sol nu efter denna blöta sommar!

Vilka hårda svar mot en vänlig mentor som försöker ge svar på en stor och vid fråga. Tack mentor Malin för din hjälp på en fråga som många vill veta mer om och hoppas din sommar är fin. Tack för att ni finns.

ella
      Medlem

Bu för surputtar! (Faktiskt oavsett hur man mår osv)
      Hejja Malin och alla andra med oceaner av välvilja och tålamod! Det e ni som får i allafall mig att gå runt.

Kraaaam!

Visar 8 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.