Hem Forum Invidzonens forum Ni med barn

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Chefenhemma
    Medlem

Hej!
    Min man är yrkesofficer och åker till Afghanistan i November (OMS 01). Detta är hans/vår första mission. Vi har två barn i åldrarna 7 och 10 år.
    HUR har det gått för er andra med barn?
    Vad säger barnen när pappa/mamma åker?
    Har det kommit några kraftiga reaktioner?
    Hur har det gått i skolan?

Berätta!

#53537 Svara
    3E
    Medlem

“Min äldsta var 7 när min man åkte till Afghanistan. Något som var väldigt bra var att pappa följde med till skolan och höll en kort lite “”föreläsning”” i sonens klass och så fick klasskamraterna ställa frågor om jobbet och tiden borta.
    Då fick han så många fler svar på frågor som han inte kunde formulera allihop själv. Dessutom fick hans kompisar bättre förståelse för honom och situationen hemma.

Sedan reagerade han i perioder med oro. Han var rädd att något skulle hända pappa när han var där. Jag var väldigt tydlig med att jag också var orolig och inte kunde lova att inget skulle hända men att vi inte trodde det. Att pappa gjorde allt han kunde för att jobba på ett säkert sätt.

Nu såhär 7-8 månader efter maken kom hem igen är tiden när han var borta inte något som upptar barnens tankar alls. Allt ät tillbaka som vanligt igen.

För oss har det gått väldigt bra. Och jag är inte orolig för att vi inte skulle klara fler missioner i framtiden.”

#53539 Svara
    Lena L
    Medlem

Hej chefen!

Jag vill verkligen rekomendera Marias radioprat. Hon har två barn och berättade bla en del om hur hon och henns gubbe löste det för sina barn.

Vi lyssnade och fick en hel del andra tankar. Ex om hur vi skulle prata med barnen.

#53541 Svara
    Lena L
    Medlem

Jag glömde InvidZonens länk, f´låt! Men här kommer den 😀

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3825&artikel=5116549

#53543 Svara
    mamman
    Medlem

Hej, jag är med i familjezonen… När de har träffar får man sitta ner och prata med andra föräldrar medans ens barn gör något roligt…. Hoppas du kan komma på deras nästa träff…..Oktober. Skulle va kul att prata.

#53545 Svara
    B
    Medlem

Hej, Chefenhemma!

Vårt barn (8) har varit med om tre längre missioner. Det har gått olika varje gång. Första gången informerade vi förskolan noga men då var sonen så liten att han knappt förstod att pappa var borta. Han knöt an till mig mer så klart. De senaste gångerna har maken varit och berättat i skolan och hållt lite mailkontakt med klassen under missionens gång. Han har pratat med kompisarna om hur man kan prata (och inte prata) om det, typ inte fråga om pappa har dödat många eller kan bli dödad och så, eller att personalen inte behöver prata om otäckheter som hänt just där han varit. Nu sist fick vi den där fyll-i-boken från Invidzonen som var helt otroligt bra. Vi använde den både innan, under och efter missionen.

De två senaste missionerna har sonen gått tillbaka i utvecklingen lite i perioder, blivit barnslig, gråtit, kissat ner sig någon gång, varit arg, men ändå inte velat prata med pappa på telefon. Han har inte varit ledsen vid själva avresan utan när pappa kommit hem, kanske som en reaktion över att allt är över. Jag har fått jättefin hjälp av barnpsykolog en gång via invidzonen.

I övrigt får jag nog säga att allt har gått jättebra, han verkar inte ha några men av det alls och pappa och son har en jättefin relation, även om när det verkligen gäller är det jag som mamma som gäller.

Det kommer nog gå jättebra för er också!

#53547 Svara
    Chefenhemma
    Medlem

“Hej Alla!
    Tack för all information från er. Det är alltid bra att dela tankar och funderingar med andra i samma situation, speciellt dem med barn. Vi fick fyll-i-boken “”Insatsen går till…”” Den är jättrebra och den har vi fyllt i nu innan min man åkte till LG i Sthlm.

Familjezonen, okej då kanske man ska försöka ta sig på en träff, vore roligt.
    Jag ska lyssna på Marias radioprogram, jag har hört fler som tipsat om den.

#53549 Svara

Välkommen till familjezonen. Maila mig för mer information

familjezonen(at)invidzonen(punkt)se

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
Svar till: Ni med barn
Information om dig: