Hem Forum Invidzonens forum När barnen blir ledsna

Visar 7 svarstrådar
  • Författare
      Fägring
      Medlem

Vad säger ni när barnen är ledsna och undrar om pappa kommer hem eller om han kommer att dö?

Det är svårt att inte bara låta hurtig och lova att han kommer tillbaka.

Vi tittar på bilder, mailar, tittar på kartan skickar paket.. frågar om de får efterrätt, hur han tvättar kläder.. försöker göra en bild av hur han lever o bor.

Kramas o gosar.

Vad mer?!

En liten söndagsdipp helt enkelt. Nåja, tar och viker lite till tvätt och plockar ur diskmaskinen. I morgon är det en ny dag!
      Kram till alla hemmahjältar!

en vän
      Medlem

“Jag kramar om, säger att han kommer hem. Att han hjälper andra barn att kunna få en lika bra barndom, och försöker komma på något bra sätt för min lilla att få ut allt. Nu ska vi skriva en bok om hur det är. Lillen ritar och jag skriver. Den ska vi kopiera upp sen, ge till pappa, farmor och klasskompisarna. Och den ska vara klar till pappa kommer. När den är klar ska vi ha fest (hemkomst-fest). Det är klart att jag blir rädd att han inte kommer hem. Men jag kan inte ta in det nu, vill inte förbereda mitt barn på det nu. Vi kan ändå liksom inte lindra vid en händelse, den skulle bli så svår oavsett vad jag gör nu. Så nu ser vi framåt. Att kunna hela alfabetet är ett annat projekt. Men jag förstår, man dippar. Det känns orättvist. Och jag är rädd att min son känner sig bortvald (som jag)… Men ju mer jag försöker övertyga honom om att det inte är så, desto mer hjälper jag mig själv. För vi är inte bortvalda. Det här är “”bara”” hans jobb:-(“

N
      Medlem

Hur har det gått för dig och barnen?
      Jag har tänkt på dig flera gånger och skulle bara vilja skicka en STOR kram till dig.
      Jag vet precis vad du går genom att jag tycker du är imponerande duktig som drar runt lasset helt själv där hemma.

Jag tycker du gör helt sätt saker med barnen. Försöka svara på frågorna så gott det går. Mer än så kan du inte göra. Om det går så kanske pappan kan berätta eller skriva och berätta för barnen om hur hans vardagsliv ser ut där han är. Så får de svar från honom också.

Än en gång en STOR kram till dig och dina barn.

Fägring
      Medlem

Hej!
      Tusen tack för era inlägg med goda råd och tankar. Det gör det mycket lättare att inte vara ensam om detta. Jag har lugnat ner mig och vi har hittat någon sorts balans.

Det har varit lugnt ett tag men 6 åringen beter sig dom aldrig förr. Otrevligt sätt och lynnig. Hör till åldern kanske men han saknar pappa så! Nu har ha hysteriskt i en timme gråtit för han tror att pappa inte tycker om honom. Det gör så ont i hjärtat! Tur att pappa ringer i morgon! ( håller tummarna!) Storebror hjälper till och jag får hålla honom i handen. Han vill inte äta och har ont i magen. Vi var och hälsade på vänner på lovet, hon sa glöm inte tala om för storebror att han tar hand om sin bror mycket och så sa hon att jag som mamma förväntar mig mycket av storebror men att han behöver lite cred för det. Vad han blev stolt när jag sa vad min vän sagt. Tur att man har goda vänner! Kram till alla Hemmahjältar!

Hej fägring!

Vill tipsa om detta för er på Invidzonens egna sida.
      Tog ett tag innan jag såg det men jag har använt mig av många tips därifrån.
      Hoppas du hittar några som funkar för er.

Kram från en annan mamma

Glömde ju länken, kan jag skylla på allmän sinnesförvirring 🙂

https://invidzonen.se/Default.aspx?page=112

Lisan
      Medlem

“Ja jag säger man?! Min dotter på 8 år har ju knappast gått med på att låna ut sin pappa självmant… Faaaan hjärtat brister när hon är otröstlig och säger: “”Men mamma, varför har pappa lämnat mig? Jag saknar ju honom!”” Man kan vara hur stark som helst, men detta fixar man inte. När hon somnat så bara gråter man och ingen att prata med. Att berätta för hennes far vore omänskligt grymt. Nä bara att resa sig igen och – de sanna hjältarna är verkligen barnen. Kram till er alla”

Fägring
      Medlem

Hej Lisan,

Det är verkligen hjärtskärande när barnen är ledsna. Senaste frågan var vad som händer om jag dör – ska de bo ensamma då? Men jag svarade att skulle något hända kommer pappa hem på direkten! Då blev han lugn.

Ang berätta för pappa om ledsna barn tycker jag det hör till, inte som någon känslomässig utpressning, utan det som verkligen ger tyngd åt mina svar att pappa längtar och inte lämnat barnen är ju att det kommer direkt från pappa. Tycker innerst inne att det får pappa vara beredd på att hantera ledsna barn och ledsen fru. Jag kan inte spela att det är perfekt hemma, men såklart berätta om allt ledset som glatt. Jag litar på att han vill vara delaktig i vårt liv fast det är på distans.

Jag har också suttit på sängkanten och gråtit och snörvlande plockat ur diskmaskinen. Kul är det inte. Men då finns detta forum! Vi är inte ensamma! Jag vill inte känna att jag varje dag får fötterna undanslagna och måste peppa mig att resa mig. Det måste funka bättre än så. Men visst jag biter ihop. Men vi är fortfarande två föräldrar.
      Kram på er!!

Visar 7 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.