Hem Forum Invidzonens forum -Mamma – vad gör vi om pappa dör?

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
      3E
      Medlem

“Ja det är viktigt att inte lägga beslutet på något vis alls på barnen. Detta är ett vuxenbeslut som barnen inte ska belastas med alls. Detta har pappa och jag bestämt tillsammans och vi tror att det är ett bra beslut. Lika viktigt för mig som hemmavarande förälder att inte förmedla budskapet att vi har blivit övergivna av pappa som åker och så får jag ta hand om allt. Utan mer att nu får vi som är kvar hemma leva på det bästa vi kan medans pappa jobbar och ta hand om varandra. Klart att det blir stor påverkan på barnen när en förälder “”försvinner”” sådär. Men just nu tycker jag att barnen klarar det riktigt bra här. Vi pratar ofta om pappa och vad han har gjort likadant som vi gör med de andra i familjen vid matbordet. Så han är liksom med i vardagen ändå. Hoppas att det fortsätter att funka ok. “

Lena
      Medlem

var bra tips om att inte låta barnen ta beslut

Mia
      Medlem

Hej Athena. jag såg vad du skrivet och din fråga även vi har haft de frågor upp under många år som våra pappa varit i väg och just som många skrivet svar på din fråga så är det att inte lägga över det på barnen. Våra son är snart 17 år och samma fråga kommer varje gång det är tid för en ny resa och varje gång så är det tufft att svar samma svar,pappa kommer inte att göra knasiga saker utan han fixar detta och om det skulle ske så tar vi det då och hela tiden ge barnen utrymme för svar och frågor,som att prata med en kompis eller någon anhörig, klasslärare(som givetvis är informerad om saken)vad som händer i familjen,rita teckningar, prata med han på telfonen.Som vuxen måste man nog har diskuterat detta innan även om det är tunga saker men ta hjälp av någon som är insatt i detta ex: advokat(jurist) eller en psykolog, kurator. Idag har vi våra pappa hem och semester är i antågande men sanrt är det tid för en ny resa men inte än… Många tankar till er mwh mia

Anonym
      Gäst

Den frågan fick jag av min snart femåriga prinsessa idag. Vi var på väg för att handla och i bilen så poppade denna fråga upp. Bara så där ur det blå…

Anonym
      Gäst

Fick samma fråga av sjuåringen här hemma i förra veckan. -Vad händer egentligen om pappa dör i Afghanistan?.. Ja vad gör man? Man sörjer förstås. En dag i taget. Man ser också till att man har alla papper och försäkringar i ordning redan nu så att man klarar av att bo kvar om man vill det och att man kan ha ett liv med barnen efteråt också om det värsta skulle hända.

Anonym
      Gäst

Det viktiga är att Ni inte låter barnen typ *ge tillåtelse* att pappa/mamma åker iväg utan att Ni talar om att pappa/mamma måste åka iväg för det är hans/hennes arbete. Risken är annars ifall pappan/mamman skadas eller omkommer så tar barnet på sig ansvaret att barnet gett tillåtelse till att pappan åkt iväg och ev skadats/omkommit om det värsta nu skulle hända.

Visar 5 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.