Hem Forum Invidzonens forum Jag är så trött

Visar 16 inlägg - 1 till 16 (av 16 totalt)
  • Författare
    Anhörig
    Medlem

“Hur är det med er andra anhöriga?
    Jag är totalt slut, psykiskt. Hus, barn & jobb tar ut sin rätt och jag orkar snart inte vara själv längre.
    Jag har ingen avlastning, vänner har svårt att förstå, de där varma orden med erbjudande om hjälp uteblir, ingen uppmuntran… bara “”att det tar ju slut någon gång””

Barnen som saknar sin andra förälder mår sådär. Vår sjuåring saknar sin förälder ngt enorm vilket kanaliseras i ilska mot mig.
    Från morgon till kväll sju dagar i veckan så får jag höra att jag är hemsk, sämst, att hen önskar en annan förälder, det vore bättre om jag dog.
    Hen vet att det är inte ok att säga så, hen bryter ihop efter en stund – gråter hejdlöst…
    Det måste bara ut!

Men dessa stridigheter, omedveten stress tjugofyra timmar sju dagar i veckan gör att jag är totalt slut. Huvudvärk varje dag, trötthet…

Jag skulle behöva få ro om mig själv men hur, när… Jag är sååå trött…

#49605 Svara

Tack för stöttande kommentarer
    *Ironi*

#49607 Svara
    Anna
    Medlem

Hej! Förstår att du är helt slut. Min sambo har varit på två missioner under våra 6 år tillsammans, vi har inga barn men jag har blivit otroligt påverkad ändå. Svårt att föreställa mig din situation och kan nog därför inte hjälpa dig. De som dock kan hjälpa dig är mentorerna här på invidzonen. Kontakta de direkt, uppgifter finns på sidan. Du behöver någon att prata med, skiten bara måste ut – precis som för barnen. Lycka till! KRAM

#49611 Svara

Hej
    Jag har gjort tre missioner med barn, hus, hund, snö trasig varmvatten beredare m.m.
    Jag vet precis hur du känner dig!
    Maila gärna mig på familjezonen(at)invidzonen(punkt)se
    Så kan vi prata lite mera.

Kram Anna

#49613 Svara
    Karin
    Medlem

En stor och varm kram kommer här från mig, som strax blir ensam här hemma när min sambo åker till Mali om tre veckor. Vad bra du berättar hur du mår, här på forumet! Att inte hålla det inom dig, det är hemskt att bära på all stress och oro och brist på energi. Det låter som en tuff situation med mycket ensamhet för både dig och 7-åringen. Inte lätt orka såklart för dig.

Jag vill också tipsa om att kontakta Invidzonen och önska en mentor här. Jag har mailkontakt med en och det är fantastiskt vilket hejdundrande stöd det är för mig. Bara att ha någon som lyssnar kan ibland ge klarhet i sig själv. Och ibland kan ett tips göra stor skillnad. Jag tänker också att kanske är det ett läge där det måste till hjälp av någon vän. Även om det känns som att du kanske tränger dig på. De kanske inte har förstått hur tufft du har det? Hoppas du kan få stunder med lite mer återhämtning och hittar sätt som kan funka i vardagen.

Stor kram!

#49615 Svara
    Stz
    Medlem

Åh, kände precis som du hela förra veckan! Ibland vill man bara sätta sig i ett hörn och gråta, men det kan man ju inte när man har barn. Måste vara jättetufft när barnen saknar sin förälder! Vår kille är bara 1år så vårt problem blir ju snarare att han inte kommer ihåg sin pappa så bra. Tror också att man måste svälja stoltheten och be om hjälp! Är skitdålig på det själv men… Ni kan inte avvara lite pengar och typ anlita en städfirma eller nån barnpassning emellanåt så nått blir lite lättare? Man får ju lite extra för sånt när man har barn. Mailar gärna om du vill ha en kontakt. Tror man skriver till kontakt@invidzonen.se

Allt pepp och stöd och styrka till dig! Du fixar det här!

#49617 Svara
    Hen
    Medlem

Hej! Jag känner med dig och är i samma sketna sits. Studerar, hus, hästar, smådjur och två barn under 7 år. Vissa dagar vill jag bara skrika rätt ut och tankar jag får är varför jag lät honom åka. Allt lät så bra från FM och även från våra S.k vänner. Jag sväljer min stolthet och ber om hjälp, men den uteblir. Det är ju inte bara känslomässigt stöd man behöver, utan rent praktiskt också. Det tips jag kan ge dig är att sänka kraven, välj dina strider med barnet, anlita en städfirma, gå ner i arbetstid – du måste orka! Jag finns här, även om jag har lite tidsbrist på att bara få va.

#49619 Svara
    Militarywife
    Medlem

Känner så igen mig i det du skriver. Är också psykiskt slut. Är mentalt trött över att alltid ha allt ansvar dygnet runt. Ingen att dela det med. Drömmer och längtar efter att få ett dygn utan ansvar. Sådär som det brukar vara när maken är hemma.
    Kram

#49621 Svara
    Anhörig
    Medlem

Hej! Har också varit hemma med barn när mannen varit på missioner. Försvarsmakten betalar 4000kr extra i månaden till familjer som har barn under utlandstjänstgöring. Nyttja dessa pengar till att göra tillvaron mer dräglig. Det är ju det som är meningen. Köp in en barnvakt! Köp städning! Ät på restaurang någon gång för att slippa stå med middag och disk! Känner du ingen som kan passa dina barn så hör av dig till Soldathemsförbundet. De arbetar med många, duktiga barnvakter och kan säkert förmedla en till dig : ) Se till att ändra din tillvaro till det bättre!
    Lycka till!!

#49623 Svara
    Anhörig
    Medlem

Kom på en sak till…. : ) Om du känner att det absolut inte fungerar med 7-åringen och behöver stöd så kan soldathemsförbundet hjälpa dig med det också! De erbjuder samtalsstöd till anhöriga och även barn!!

#49625 Svara
    Maja
    Medlem

Jag vill bara tacka alla för era inlägg. Jag känner ändå att jag inte är ensam. Det är mycket värdefullt.

#49627 Svara

“Hej alla och tack för era inlägg!
    Så skönt med dem där jag kan läsa att jag inte är ensam om mina känslor… att det finns fler där ute i vårt avlånga land med samma tankar och bekymmer.

Situationen hemma har lättat. Barnen mår bättre. Jag VABBADE helt enkelt och var hemma från jobbet och vi bara var. Grät, pratade, gosade, filosoferade över livet… Det var vad som behövdes. Inte vardagens ekorrhjul utan lugn och ro att få landa in.

Min arbetsgivare är helt med mig i mina tankar att jag helt enkelt i bland måste ta en dag ledigt bara för våra barns skull.

Jovisst får vi en extra peng för att vi har barn, jag lägger dem på biobesök, barnteatrar, vi lyxar till helgmyset, äter ute på restaurang, köper den där tröjan bara för “”denärjusåfinmamma&jagönskarmigdensååå!””

Städfirma finns inte här i obygden 🙂 Vi hade hemma den närmaste firman som lämnade offert och det visade sig att denna tjänst skulle äta upp den extra pengen och då städar jag hellre själv eller har lite skit i våra hörn.

Det tar tid innan puzzlet faller på plats… vi är alla olika… för oss tar det längre och längre tid innan det faller på plats ju fler missioner min respektive deltar i.

Självklart vill jag ändra VÅR tillvaro till det bättre, men alla bor inte så att allt finns inom 10 minuters bilresa. Vi gör så gott vi kan och nu är båten på rätt köl.

Vill återigen tacka för era inlägg med igenkänningsfaktorn för mig. Det gjorde det hela lite lättare… att veta att jag inte är ensam med mina känslor. Stort tack!”

#49629 Svara

“Hej jag har anlitat något som heter Extramamman.se. De hämtar och lämnar barnen på fritids, kör till aktiviteter, hjälper till med läxor, lagar mat, tar hand om djuren. Helt fantastisk alltså. De har även något de kallar “”Nattis”” då sover de över och passar barnen. Perfekt för oss som inte har några anhöriga på nära avstånd och mannen på utlandstjänst”

#49631 Svara
    mrs
    Medlem

Hej!
    Jag fick fantastisk samtalshjälp genom Soldathemsföreningen när min 10 åring slutade äta och 6 åringen planerade vilka blommor han skulle sätta på grav om jag dog.. att be om den hjälpen är det bästa jag gjort!! Min erfarenhet är att du måste tydligt tala om vad du vill ha hjälp med. Jag höll på att bryta ihop över sommardäcksbytet. Tog mod till mig och vips var det fyra som kom. Tror att man får tänka att om någon bad om hjälp tex hämtning så hjälper man själv gärna till men är rädd för att be om det själv för att inte vara besvärlig. Många vill hjälpa men du måste varavtydlig. Öva på något litet. Kram!!!

#49633 Svara

Nej jag är besviken på Soldathemmets stöd. Har mycket att säga om det. Hjälp fick jag av vänner tillslut och mitt mentorstöd här. Bra att Vi kan stötta varandra här.

#49609 Svara
    Anonym
    Gäst

“Glömde skriva

Visar 16 inlägg - 1 till 16 (av 16 totalt)
Svar till: Jag är så trött
Information om dig: