Hem Forum Invidzonens forum Internet

Visar 10 svarstrådar
  • Författare
      Förälskad
      Medlem

Man blir lite besviken och ledsen när man försöker maila den man älskar i Mali när det tar ca 30 minuter för honom att ta sig ut och att det är sååå segt nät.
      Vi har hittat ett sätt att kommunicera via mail som man inte behöver/kan ta via telefon. Ett sätt som vi tyckt funkat tills nu men när jag läser ett annat inlägg så både messar man och skypar man och då blir man lite fundersam varför det är så olika. Kan det bero på vart man är? Hörde även att portgången inte fungerar heller. Tänker mest på alla som har barn och ev väntar på post.
      Någon som vet.

Vet lite…
      Medlem

Postgången tar många många veckor. De har ju inte ens fått ner sitt eget gods ännu som åkte före de första som roterade ner… Förhoppningsvis blir det lite bättre efter nyår. Internetanslutningen varierar och överbelastas lätt (kvällar ex). Vissa går upp på nätterna för att kunna surfa. Sen vilka sätt man kommunicerar på varierar givetvis.. Hittar du nånstans man kan köpa sig mera tålamod så säg gärna till… 🙂

Vet lite…
      Medlem

Tillägg till mitt inlägg är att det är baserat på Timbuktu…

Anhörig
      Medlem

Vi kör med svenska kontantkorts mobiler utöver telefon och data. Vi skickar sms för att få snabbkontakt när det behövs. perfekt när man vill skicka en godnattpuss eller när man behövt ett snabbt svar. Det visade sig att det inte alls kostar så mkt som mobilföretaget sagt. Vi har laddat med 100kr och efter över 50 sms är det kvar ca 70kr. För mig har det varit jätteskönt att bara veta att även jag kan ta kontakt och inte behöva passa telefonen.

Förälskad
      Medlem

“Vi har också kollat upp kontantkort men både blivit rådda att inte införskaffa pga den höga avgiften och sega nätet. I butiken kunde de inte hitta ngt billigt men det du berättar om “”anhörig”” låter ju kanon. Vi använder ofta eftersom jag veckopendlar, sms i vardagen för att kunna som du skriver bara säga god natt. När jag själv sökte på nätet så var Comviq det bästa. Vad använder ni “”anhörig””?
      Tack för tipset!”

Anhörig
      Medlem

Hej.
      Min man var på Mali 02 och när han var där nere använde vi appen Whatsapp så vi kunde smsa dagligen till varandra. Det kan jag varmt rekommendera. Till er anhöriga till Mali 03, Jag önskar er lycka till och jag sänder er all styrka.
      Mvh en av Mali 02-frugan.

Anhörig
      Medlem

“Vi köpte varsin liten “”stenåldersmobil”” med kontantkort 77kr på mediamark och köpte sedan 100kr påfyllnad comviq. vi tyckte det var viktigt med helt obundna mobiler som inte är kopplade till våra namn och vår adress. Vi ringer inte utan skickar bara sms. Inget fördröjning utan kontakten är direkt.”

Förälskad
      Medlem

“Tack för alla bra tips jag fått. En fråga bara till dig “”anhörig”” gällande whatsapp som jag har i min Iphone, den är väl kopplad till ett nät inte till abonnemanget? “

H
      Medlem

Vad gäller appar så registrerar man med tex fb konto, Google konto, icloud eller så, vilket borde gå att spåra. jag hade inte litat på det. Dessutom vilket nät används? finns det säker wifi på plats jag vet inte?

Mamma V
      Medlem

Hej
      Jag har haft sonen där nere nu i ett halvår, och ibland har nätet fungerat och ibland inte. Vi har skrivit via messenger och vissa gånger har det gått att chatta och ibland har det gått dagar innan han har kunnat svara. Skype har vi nyttjat en gång då han fyllde år.
      Hoppas att du/ni hittar det som fungerar bäst för er……
      Kram

Soldat
      Medlem

“Man kan köpa kontantkort där nere, och till dem kan man köpa surf. Det går långsamt och är opålitligt, men för mindre grejer som whats app verkar det fungera hyfsat. Internet-datorerna kan det ta 20 minuter att ens logga in på, och att komma in i sin mailbox kan ta lika lång tid, så inget av det är att rekommendera vid “”akuta”” grejer. Det finns telefoner man kan ringa ut på, men inte som man kan bli uppringd på. Sms mellan ett simkort här nere och ett hemma har fungerat sådär, många har kunnat skicka men inte ta emot och tvärtom, men det verkar fungera ok att ringa emellan.

Wifi finns över huvud taget inte, om man inte köpt någon slags dongel för att skapa en hotspot och ett simkort med surf här nere (såvitt jag vet).

(Detta gäller Timbuktu)”

Visar 10 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.