Hem Forum Invidzonens forum Infon innan mission bör göras om!

Visar 8 svarstrådar
  • Författare
      Mary
      Medlem

När man läser trådarna här hos InvidZonen så slås jag av en tanke.
      Många av oss anhöriga saknar så mycket och vi återkommer oftast till samma frågor.

Jag tycker att informationen som man erbjuds inför missionen bör göras om. Mer fokus på oss ahöriga i olika aspekter.
      Finns det inte möjlighet att täcka allt en hel dag så får det väl ta två då.

Jag tycker att FM borde ta erfarenhet av oss anhöriga, vad saknar vi, vad vill vi ha.
      Det skulle ge tryggare anhöriga som är bättre rustade inför missionen.

Undrar om FM kan tänka sig det..?

Tycker det var ett utmärkt förslag av TS (TrådStartaren)

H
      Medlem

Håller med dig till 100%, tyvärr verkar det snarare som om man vid kontakter med förbandet istället för hjälp med svar så blir man hänvisad till sin anhörige. Likadant om det blir något fel, på listor, utskick eller så då skyller de på den som är på insats. Tycker också att de borde uppdatera materialet, jag var på en säkerhetsgenomgång och det informerades om risker på Internet och materialet var från 2005 och 2007, det har hänt ganska mycket sedan dess. Min make har också reagerat och tycker att det är som om man måste be om ursäkt för att man har en anhörig på hemmaplan som är engagerad, vill påverkar till det bättre och inte bara sitter tysta hemma och lider. Framför dialog, utvärderingar och använd erfarenheter från alla förband för att göra det bättre. Jag föreslog att FS22 skulle använda erfarenheter från FS 21 och fick tillbaka att det kunde man inte göra, K3 har inget med P4 och de kunde inte utbyta erfarenheter. Mycket förvånande! I grunden måste vi alla sträva till att det ska bli bättre både för de anhöriga här hemma och de som är på insats.

M
      Medlem

“Jag är också engagerad och det är likadant här, det gillas inte alls av FM.
      Förbättringsförslag osv bemöttes med: – Det har anhöriga inte att göra med!

Ska man nå förändring så krävs en dialog med ömsesidig respekt och att man vågar tänka “”out of the box”””

Det är bra synpunkter ni kommer med!
      Vi försöker och vill förmedla vidare detta genom invidzonen till FM.
      Ni är välkomna att kontakta oss på invidzonen med tankar och förslag så ska vi försöka hjälpa till på bästa sätt för att informationen ska nå FM. Ju fler håll vi trycker på ifrån desto större chans att det ger effekt!

Kämpa på!

Lizze
      Medlem

FM ifall ni vill ha en bra utlandspersonal så förändra en del av konceptet av anhörigdagarna ta invidzonens mentorer till hjälp gör en arbetsgrupp med flera mentorer över vad dom vet att vi anhöriga vill få information om och deras egna erfarenheter. Jag börjar bli trött på oengagerade chefer för det är dom det hänger på vad som presenteras på anhörigdagarna.

Jag själv vill få mer info om vilken hjälp och vad som kan erbjudas mig när jag lånar ut min man till FÖRSVARSMAKTEN i flera månader

Gör förändringen nu innan nästa mission åker ner.

Mary
      Medlem

“Kämpa på! Det låter så enkelt egentligen.
      Men när man av FM inte ens bemöts med den självklara respekten och man blir klappad på huvudet med orden: “”Du är ju bara en vanlig anhörig”” då känner i alla fall jag mig rätt maktlös när man konstant stöter på patrull när det gäller enkla förändringar.”

Hej Mary, jag heter likadant som dig och eftersom vårt namn inte är särskilt vanligt så tror alla jag känner att det är jag som skriver dessa trådar. Skulle uppskatta om du kunde lägga till något mer i ditt namn när du skriver här så folk som skriver här slipper tro att det är jag som skrivit så lovar jag att inte göra detsamma för dig.

vilsen
      Medlem

Det bästa sättet vore ju givetvis om de som är anställda av försvarsmakten kunde belysa detta mer själva. Hör ingenting om att detta sker. Saknas insikten eller är det ett så känsligt ämne att ingen ens vill lägga fram det?

Visar 8 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.