Hem Forum Invidzonens forum Hur ska det gå..

Visar 19 inlägg - 1 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    fästmön
    Medlem

Min soldat har bara varit borta i ca. 2 veckor. Jag har försökt vara glad och stark, vilket funkade i en vecka. Jag fattar inte hur jag ska klara ett halvår när jag redan känner mig trasig.
    Jag fyller hela dagarna med jobb och aktiviteter och är nästan aldrig ensam ändå känns det så tungt. Jag känner mig tom, och har svårt att känna glädje även fast jag egentligen har massor att se fram emot. Hur gör ni andra anhöriga? Hur hanterar ni era känslor?

#49841 Svara
    Samma sits
    Medlem

“Hej Fästmön!
    Jag är i samma sits, inne på 3e veckan och undrar hur i he-te detta ska gå, i ett halvt år!!??!!
    Men jag/vi har hittat sätt som funkar, just nu. Glöm inte att det är väldigt mycket upp till den som har åkt att få detta att funka OCKSÅ. Dvs inte bara upp till oss tappra kvinnor som är sk “”hemmahjältar””. Det är minst lika mycket upp till dem! Förhoppningsvis har ni pratat mycket om hur ni vill ha det nu, innan han åkte, även om det är omöjligt att veta INNAN hur det kommer kännas när det väl är skarpt läge, allrahelst första vändan…
    Har din också åkt t Mali?”

#49843 Svara
    fästmön
    Medlem

Vi har pratat massor innan och har haft nästan daglig kontakt sedan han åkte. jag känner dock att jag inte vill belasta honom med hur dåligt jag egentligen mår, han vet visserligen om att jag inte ville att han skulle åka över huvudtaget.
    Ja, han är nere i Mali.

#49845 Svara
    Samma sits
    Medlem

Försök hitta något, oavsett pyttelitet som du märker gör skillnad i positiv riktning. Och fokusera på det. För mig är kommunikationen ALLT. Och det har jag varit tydlig med och då är det det vi fokuserar på. Allt annat runt omkring går per automatik, men kommunikationen med Mannen är allt. Det har varit trögt men nu börjar vi hitta rutiner för det och det gör stor skillnad. Rutiner är nog A och O, lite beroende på hur man är som person givetvis…

#49847 Svara
    Fästmö
    Medlem

Tack för svaren! Det hjälper! Vissa kvällar är jobbiga och andra lättare. Ska prata lite med mannen min och se om vi kan hitta på något 🙂

#49849 Svara
    Samma sits
    Medlem

“Det kommer gå. Det kommer vara ett rent he-te mellan varven, men det ska gå! Det är min fasta övertygelse, även om jag måste “”tvinga”” mig själv att tänka så ibland.. Och saknaden är ok! Den betyder ju att man älskar! Min rädsla är att någon av oss, speciellt han, ska börja känna likgiltighet. Alla känslor är bra, utom inga alls… :S”

#49851 Svara
    fästmön
    Medlem

tack så mycket för stödet! idag känns det mycket bättre efter lite kärleksfulla ord från mannen. Jag tror jag måste lära mig att vissa dagar är tuffa och andra något lättare 🙂

#49853 Svara
    Samma sits
    Medlem

“Glad att du säger så! Och ja, upp å ner värre än det värsta EKG, ja. Jag som var så lugn, hade en bedrövlig fredag och fulgrät och var allmänt eländig hela mannens samtal… 🙁 VI behöver nog vänja oss vid att det kommer vara så, upp och ner, och ffa DE måste vara införstådda med att det kan komma att vara så. Och att “”ner”” kan komma av minsta lilla. Och att man måste vara tydlig med vad man behöver då, både för deras skull och sin egen, så att det ändå kan bli bra. För det kan det. Skönt att ni också kan hitta vägar. Det ska gå det här, eller hur?! :)”

#49855 Svara
    Anonym
    Gäst

Är i samma sits. Min åkte till Mali för bara några dagar o det känns så tomt utan honom. Speciellt nu när det är helg då vi brukade laga god mat o kolla film. Min stora tjej gråter och säger att hon saknar pappa. Jag måste bita ihop o inte börja gråta. Tur i alla fall att han kommer hem två veckor i februari och i april.
    Kommer era hem något?

#49857 Svara
    Samma sits
    Medlem

Min kommer en sväng till nyår och sen lite före påsk. Om planerna håller… Det kan ju ändra sig. Men kommer han inte hem till nyår då åker jag f-n ner å hämtar honom för då SKA han vara här!!
    Vi får väl hålla ihop här vi med, som de gör där nere, så ska vi nog hitta sätt att hantera detta utan att bli galna på kuppen.. 🙂

#49859 Svara
    fästmön
    Medlem

min kommer hem runt februari och april 🙂 Ja, vi får hålla ihop vi också, det blir då mycket lättare då 🙂

#49861 Svara
    Anonym
    Gäst

Tror ni inte att tvättmaskinen har gått sönder, lilla tjejen är magsjuk och jag har inte fått sova en hel natt sen han åkte ??
    Detta är en prövning av dess like!

#49863 Svara
    E
    Medlem

Verkligen så typiskt att sånt händer när de är borta! Här har vi fått punktering på 2 däck i veckan, fått in en ny husmus och stormen Helga drog med sig vårt vedskjul/carport ett par meter in i skogen(!). Vissa veckor får man verkligen bara ta till pannbenet och köra en timme i taget. Styrkekram!

#49865 Svara
    Samma sits
    Medlem

Jag lider med er, verkligen. Se till att be om hjälp! Personligen tycker jag det praktiska kaoset är att föredra framför det känslomässiga. Det är lättare att be om hjälp med trasig bil än trasigt hjärta… Men allt går. Och alla stormar bedarrar. Och ibland får man bara huka sig ett tag tills det lugnat sig.

#49867 Svara
    Samma sits
    Medlem

Fästmön hur går det? Håller du dig flytande?
    Kram

#49871 Svara
    fästmön
    Medlem

Hej ‘samma sits ‘ Det går bra! för min del har det vänt och nu mår jag bra i princip varje dag 🙂 jag och min man hörs av ofta och han är en enorm trygghet och tröst. Jag saknar honom enormt, men jag tar en dag i taget och då går det bra 🙂 hur går det för dig?

#49873 Svara
    Samma sits
    Medlem

“Fästmön såååå roligt att höra!!! Och det är samma här! Det är klart att det (läs jag) svajar mellan varven men nu känns det som att vi hittat former för att hantera det här, på vårt sätt. Vi hörs också varje dag, tack och lov!, och vi båda gör verkligen så gott vi kan för att stötta varann. Och om inget oförutsett händer är han “”snart”” hemma på leave! Tjohoo!
    Men julafton blir tung, känner jag redan nu. Men det kommer också att gå. Allt går ju liksom. Bara olika kul att gå igenom det…
    Kram!”

#49875 Svara
    fästmön
    Medlem

Vad härligt att höra! Ja julafton kommer kännas lite tung men det kommer gå. Snart har det gått en månad sedan han åkte och jag får vänta ytterligare en månad till leave men det närmar sig i alla fall.

#49869 Svara
    Anonym
    Gäst

“Hej på er!

Jag har precis avklarat dessa 6 månader här hemma och känner igen era funderingar.
    Lite saker jag gärna skulle vilja skicka med er är

Visar 19 inlägg - 1 till 19 (av 19 totalt)
Svar till: Hur ska det gå..
Information om dig: