Hem Forum Invidzonens forum Hur många förhållanden tar slut?

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      M
      Medlem

Hur många förhållanden tar slut under eller i direkt anslutning till en mission? Försöker förstå min man. Men det är svårt. Försöker ge han tid att landa efter hemkomsten. Han säger att han inte vet vad han känner för mig längre… Hur hanterar man det? Hur mycket tid är rimligt att ge honom? Själv kämpar jag för att inte gå sönder inombords.

O
      Medlem

Hej M,
      Jag kan bara tala utifrån mig själv. Jag ville avsluta flera gånger under 6 månader. Det var nog mer jag som inte visste vad jag kände för honom längre. Nu har det gått nästan 2 år och jag kan se tillbaka och se att det inte var bara HAN som var orsaken till våra svårigheter (då kände jag att allt var hans och missionens fel), idag ångrar jag inte en sekund att jag kämpade på. En mission är en svår tid för alla inblandade och alla känslor finns i det. Det är ju bara du som kan veta om det är värt det, det är inget fel med att välja bort något som gör mer ont än gott.

Jag tror du kommer fatta rätt beslut, för dig!
      Stor kram

Lilla jag
      Medlem

Hej M

Det är aldrig lätt att få ihop något som levt på två parallella plan under en så lång tid.
      Ni har ju liksom utvecklats på olika håll och har olika erfarenheter av missionen. En från insatsområdet och en från hemmaplan.

Jag tror att det bara är du som kan svara på frågorna om hur mycket tid man kan ge.
      Förstår så väl hur du kämpar för att inte gå sönder och jag tänker att han kanske också gör det på sitt håll och på sitt sätt.

Jag säger som ovan, jag tror du kommer fatta det beslutet som känns rätt för dig!

Stora kramar från mig

Anhörig
      Medlem

“Hej!
      Jag har också funderat på den frågan du ställer “”M””
      Personligen så tror jag att det finns ett stort mörkertal och jag tror att en del separationer/skilsmässor även något år efter en mission många gånger går att härleda till det som varit…

Känner du att du behöver prata med någon så gör det eller föreslå familjeterapi.
      Vi har gått i familjeterapi i omgångar relaterade till utlandsmissionerna maken varit på.
      Vi ser ju mönstren men faller in i dem var eviga (förbannade) gång…

Sedan tror jag på en klart förändrad information till dem som åker. De ska också vara medvetna om att vi som är kvar hemma gör ett hästjobb! och också behöver uppmuntran och stöd.

Tänk att få gå på en första anhörigträff där de talar om att brev – även kan skickas hem…”

M
      Medlem

Tack alla för era kommentarer. Vi har fått samtalskontakt, tack och lov! Vi har nog aldrig klarat av det här utan det. Ingen av oss vet hur detta kommer sluta, men det känns inte riktigt lika hopplöst längre.
      Kram till er alla

Visar 4 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.