Hem Forum Invidzonens forum Hur länge?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

“Hur länge är det “”ok”” för mig att vara trött efter min hemmamissionen? Hur länge får jag känna att energin är borta?

Så fort jag nämner detta för min sambo så bara suckar han och tycker jag är fånig. Nu är han ju hemma och då borde jag bara bli pigg igen och inte alls vara trött.

Han tycker jag gnäller och bara klagar på min trötthet.

Jag vet inte hur jag ska förklara för honom att jag fortfarande är helt slut.”

#50511 Svara
    Hjärtat
    Medlem

Känner sååå väl igen det du skriver. Min mans senaste utlandsjobb var med FS22.
    I höstas, 2014, så blev jag sjukskriven 50% för jag var totalt helt slut. När jag pratat om det här hemma så har både mannen & ex. svärisarna ingen förståelse & jag kan bara säga att du måste få en chans att andas, annars så knäcker du dig!
    Jag var sjukskriven 50% i tre månader & det var min räddning. Inte hämta tidigare på fritids, inte hålla hus & hem fläckfritt. Jag sov, sov & sov. Gjorde precis det jag kände ork til 🙂
    l
    Att vara anhörig kvar hemma i Sverige är banne mig mer krävande än att åka på utlandsjobb, i alla fall enligt mig.

#50513 Svara
    Lilla jag
    Medlem

Ja det är så sant!! Håller med!!

#50515 Svara
    Anonym
    Gäst

Hur ska jag förklara? Så fort jag försöker säga något så misstolkas det och det blir mest bara fel och missförstånd.

Jag upplever också att jag borde skärpa mig och gå vidare. Han är ju hemma nu……

Jag vet inte hur jag ska göra?

#50517 Svara
    Hjärtat
    Medlem

“Hur länge får jag känna att energin är borta? Seriöst, så länge den är det såklart!
    Vet inte när din sambo kom hem, men att vara kvar hemma är ingen dans på rosor precis.

Visst har de fullt upp när de är i väg men det har vi också men det glöms allt som oftast bort på anhörigträffarna/anhöriginfon. Det är mest prat om soldaterna och deras situation pre-under och post. Anhörigfrågan borde få större plats vid dessa träffar anser jag.
    Det skulle också skapa mer förståelse hos dem som åker iväg, tror jag. *Funderar*

Du skriver att han är ju hemma nu så du borde släppa det och gå vidare. Så länge du känner att ni har en olöst “”konflikt”” så kommer du inte gå vidare särskilt när det verkar som om din sambo inte vill förstå hur du har upplevt det under insatstiden.

Låt honom lyssna på hur någon annan som varit kvar hemma upplevt insatstiden. Ni har säkert kompisar som varit iväg samtidigt, kanske en middag och lite snack kan få honom att förstå.

Hoppas innerligt att det löser sig, jobbigast är nog att det tar tid.

All lycka till er!”

#50519 Svara
    E
    Medlem

Hej.

Det är så himla lätt hänt när man pratar om sånthär, och samtidigt är helt slut, att man pratar om det som är jobbigt, tröttsamt och man har mer eller mindre omedvetet en anklagande ton till just missionen. Det får lätt den som varit borta att känna sig anklagad, vilket gör att denne går i försvar. Därmed försvinner möjligheterna till ett bra samtal.

Prova att vända på det nästa gång ni pratar. Säg att du önskar hans hjälp, säg att du vill bli piggare, må bättre och repa dig, men att du inte vet hur. Kanske har han förslag och känner sig bättre till mods om han får bistå med någon hjälp? Maktlöshet hos soldaten när denne ser sin anhörige vara trött kan ju också vara något som triggar försvarsmekanismer psykologiskt som blockerar bra samtal och empati.

Kram!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Hur länge?
Information om dig: