Hem Forum Invidzonens forum Hjälp med mall till fullmakt !

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      A.
      Medlem

Finns det någon som har en bra mall för generell fullmakt att dela med sig av? Har precis fått besked att den fullmakt som min man skrivit inte godtas av banken, jättekonstigt den har fungerat vid alla de tidigare missionerna och vi har uppdaterat den vid varje tillfälle. Så nu behöver vi er hjälp. Tacksam för en mall som ni har testat att den fungerar.

en vän
      Medlem

Hej har inte banken en fullmaktsmall? De borde ge dig en när de avslår en annan!

A.
      Medlem

vi vill ha en generell som även gäller för barnen, så att jag kan fatta beslut om något skulle hända. Banken godtar dessutom inga fullmakter som är skrivna i utlandet, helt nytt för mig. Så just nu är det kris.

Emma
      Medlem

Hej, vi har ringt till tre olika banker för att hitta ett svar. Beroende på bank så verkar rutinerna skilja sig lite. Hoppas det kan vara till någon hjälp. Stor kram från vännerna på Invidzonen.

Samtal med Nordeas kundtjänst:
      Man kan gå in på vilket bankkontor som helst för att skriva sin fullmakt för bankärenden och medanvändaravtal på internet och telefon. Om man är förmyndare ska det inte behövas en speciell fullmakt för barn under 18 år. Själva mallen till fullmakt finns på kontoret på Nordea och här väljer man vad man ger behörighet till. (Kryssa i allt var rekommendationen för säkerhetsskull.) Båda (eller den som ger fullmakten, minst) måste dock in på kontoret för registrera detta.

Samtal med Swedbanks kundtjänst:
      Det är bankkontoren som tar detta beslut. Den anhöriga behöver ta med sig sin fullmakt, gå in på sitt bankkontor och tillsammans be dem kika på vad som står i fullmakten. Det är bankkontoren som sköter fullmakten och det beror på vad som står i den.

Fullmakt behövs från Sverige (= problem i detta fall eftersom soldaten inte kan bevittna fullmakten).

En möjlig akutlösning är: att man på sitt bankkontor kan begära kontobehörighet det innebär en viss ekonomisk säkerhet men ingen fullmakt. Soldaten kan se och använda kontona för överföring av pengar till den anhörige.

Samtal med SEB Kundtjänst:
      Via telefon kan man få hjälp med en fullmakt och då måste båda legitimera sig med en Digipass, SEB skickar sedan ut avtalet/fullmakten som ska skrivas under av båda förmyndarna och bevittnad av två personer.

A.
      Medlem

Tycker att det är konstigt att det inte finns fler som har gemensam vårdnad och har en fullmakt så att det inte blir några problem då båda vårdnadshavarna ska underteckna. Tex vid ledighet från skolan, fotbollslicens, kvittera ut skoldator m.m. alla fall då det krävs underskrift av båda vårdnadshavarna. Kan inte båda skriva under behövs fullmakt.
      Det finns många olika mallar för fullmakter om man googlar men visa av erfarenhet så gäller inte alla vida alla tillfällen, därför var jag intresserad av en som någon av er testa att den fungerar. Vad gäller banken har det ordnat sig. Tack för all hjälp.

Anonym
      Gäst

“Du är väl vårdnadshavare för barnen? Kan inte tänka mig att det då behövs någon fullmakt i deras avseende.

Vi ordnade med en fullmakt men det hjälpte banken till med. Var bank har en jurist som ombesörjer sådant. För oss var det kostnadsfritt.

Kolla med ditt lokala Soldathem – de kan trolla med knäna

Visar 6 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.