Hem Forum Invidzonens forum Hemma på svensk mark

Visar 18 svarstrådar
  • Författare
      Eva
      Medlem

Nu har hemrotationerna och hemkomstverksamheten börjat på allvar för Fs22. När man som jag varit gift under långtid med en försvarsanställd blir jag lika förvånad varje gång som vi anhöriga får information om hur viktigt det är med hemkomstverksamet, samtal och att vi är uppmärksamma på eventuella förändring som förändrat alkohol intag, men att det alltid ska drickas så mycket alkohol i samband med hemkomsten. Kan verkligen samtal, breifing och genomgångar dagen efter bli bra om man är bakfull. Hur reagerar de som verkligen inte mår bra, klarar de av att stå emot grupptrycket efter 6 månader i gruppen och avstå alkoholen., nej jag tror inte det. Dags för ansvariga för en nykter hemkomst.

Tea
      Medlem

Så sant som det är sagt! Hemkomsten borde firas med att man träffar de man inte sett på länge. Vilket barn vill träffa en bakfull förälder första gången på 2,5 månad? Snälla soldater, ta er i kragen och tänk på oss här hemma! Vi saknar er så och vill gärna ha er tillbaka i det skick vi släppte er!

Är det verkligen så? Låter helt ofattbart i såfall. Särskilt som vi anhöriga trimmas i allt vad det heter runt dem som kommer hemså rimmar ju inte ens FM´s egen hemkomstverksamhet med deras egna rekomendationer.

*suck*

taw
      Medlem

Vem är det som säger att det är så mycket alkohol inblandad i hemkomsten? Vart kommer denna information ifrån?

Min åsikt är att varje soldat kan ta ansvar för sig själv och därmed också bestämma om de ska dricka eller inte. Det är väl upp till var och en om de känner för att ta en öl med polarna? De har bott ihop/jobbat ihop/ätit ihop/stridit ihop under 6 månaders tid och även 5-6 månader innan själva missionen som de sedan kanske aldrig kommer träffa igen. Självklart vill de träffa sin familj men de behöver också ett ordentligt avslut med kollegorna och som anhörig tänker åtminstone inte jag förvägra min soldat det.

Förundrad
      Medlem

Står försvarsmakten för notan eller köper var och en det man vill ha?

miss
      Medlem

“Jag förvägrar inte min officer ett ordentligt avslut med sina kollegor från insatsen.

Vad är det som säger att ett “”ordentligt avslut med kollegorna”” måste innebära en ordentlig fylla på mässen eller finlandsbåten som inträffade med FS21?

MA
      Medlem

Till Förundrad: Var och en köper själva.
      Klart att det kommer drickas öl vid hemkomsten det är sista kvällen efter 6 månaders hårt arbete tillsammans.

Det finns alltid dom som inte kan hantera detta, det ska man aldrig glömma.
      Men merparten av de som kommer hem gör detta till en trevlig avslutning tillsammans med de man jobbat hårt tillsammans med under en lång period och dricker varken mer eller mindre än man skulle gjort på en vanlig fest hemma.

Förstår att man som anhörig vill ha hem sin soldat så fort det bara går, men håll ut den sista tiden och låt Försvarsmakten få ta sitt ansvar att ta hand om dem som kommer hem på ett bra sätt.
      FM har inte alltid tagit detta ansvar utan personer som kommit hem från svåra upplevelser i bland annat Bosnien på 90 talet har fått klara sig själva. Detta har lett till att det idag finns ett stort antal människor därute som inte mår bra och som aldrig kunnat komma tillbaka till ett normalt liv.

Håll ut några extra dagar och kanske till och med ordna en avslutningsfest här hemma för er egen hemmamission!
      Det är ni värda!!
      Kramar

“Tja, efter sex månader av eget arbete, hemma arbete, vabbande högt och lågt, ökade antal kroppskilon (ungefär lika mycket som gubben gått ner) eftersom gymmandet fått stå tillbaka och gud vet så skulle jag kunna tänka mig en fest. Gärna med “”fältartister”” som river av några gamla godingar. Klart det ska finnas en öppen bar där man för egen peng kan köpa vad som lockar strupen. Det får mer än gärna serveras en tre rätters middag med tillhörande drycker.
      Självklart så får även festen vara i någon annans lokaler så jag slipper städandet samt disken.

“Tja, efter sex månader av eget arbete, hemma arbete, vabbande högt och lågt, ökade antal kroppskilon (ungefär lika mycket som gubben gått ner) eftersom gymmandet fått stå tillbaka och gud vet så skulle jag kunna tänka mig en fest. Gärna med “”fältartister”” som river av några gamla godingar. Klart det ska finnas en öppen bar där man för egen peng kan köpa vad som lockar strupen. Det får mer än gärna serveras en tre rätters middag med tillhörande drycker.
      Självklart så får även festen vara i någon annans lokaler så jag slipper städandet samt disken.
      Nä – nu ska jag ta i… Varför inte i ett annat land med lite värme?

Inte kan väl de som landat in förvägra oss detta!?”

Hahaha!
      Det roligaste jag läst här på forumet på länge. Ytterst uppfriskande komentar! (Nu kom allt med)

Räkna med mig på festen 😀

Fortfarande är jag lite frågande till att att det är sådant fokus på att de måste festa av tiden? Kanske beror det på att de flesta som tycker.det är ok är yngre och att när man har mer erfarenhet och insikt värderar annorlunda. Dessutom är det en stor skillnad på fs21 och fs22, flera av.dem som varit i väg har varit i väg med.sina kollegor sedan flera år och kommer.att.fortsätta jobba ihop efter semestern. Min man hoppas att han ska slippa.vara med på ett.fylleslag och han anser om hemkomstverksamheten ska vara seriös är supande kvällen före, läkar och psykologsnack och.briefing eller festande före medaljeringen inte ok, eller visat.att man ta det på allvar.eller respektera.sina anhöriga. De anhöriga.som efter månader i från varandra tycker.att det är helt ok att träffa sin älskade.bakfull har jag svårt.att begripa mig på..

:D
      Medlem

“Håller med, härligt inlägg! Thumbs up!

Självfallet så förvägrar inte våra hemvändare oss detta. Inte heller FM för “”hela familjen gör en mission””

Count me in!”

Eva
      Medlem

Vad gäller Finladsbåten var det själv valt, värre är att det i informationen om hemkomsten finns med att mässen är öppen som det verkar dagen innan läkarsamtal, briefing och gruppdiskussioner. Det minsta man kan kräva för sina kollegor är väl att man är seriös då….https://www.facebook.com/photo.php?fbid=358078304253346&set=a.358078154253361.81602.153612824699896&type=1&theater
      Det är inte mot avslutningsmiddagen jag opponerar mig.

Förlåt Eva! Men kan du förklara för mig vad det är som är oseriöst med att mässen är öppen i samband med hemkomstsamtalen? För min del känns det som ett trevligt sätt för dem att landa när de kommer hem och en bra plats att sitta och prata och landa i allt som hänt det senaste halvåret?
      Det handlar ju om att dricka med ansvar… kan man inte det då är det i mina ögon något som inte stämmer och det är kanske speciellt de killarna man ska prata extra med…
      Sen har ju mässen inte öppet hela natten… enligt vad det står på programmet. För det andra kan man ju välja att inte gå till mässen….

TL
      Medlem

Det är väl FRIVILLIGT att dricka alkohol? Det är väl knappast någon som kommer bli tvingad till mässen för tre öl och en tequila? Eller har jag fel? Och så länge det är frivilligt och soldaterna själva kan ta beslutet så tycker jag att man kan lägga sin tid och energi på annat! Herregud att det ska blossa upp sådana här diskussioner varje gång en hemrotation sker! Det går över mitt förstånd att kvinnor (ja jag skriver kvinnor för jag har aldrig hört en man klaga på det här) ska hålla på och älta alkoholfrågan. Hur är det möjligt?! Varför kan man bara inte inse att vissa har lust att ta en öl medan andra dricker cola. Jag tror knappast att det påverkar deras debrifing.
      Det är vuxna människor vi pratar om. Sluta dadda dem, jag tror att de är kapabla till att välja sin alkohol eller inte.

taw
      Medlem

Håller med Anhörig till soldat som vet sin gräns och TL. Det känns verkligen rubbat att en sån här diskussion ska uppstå vid varje hemrotation. Soldater är vuxna människor som Sverige skickar ut i krig. De kan alldeles säkert ta sitt ansvar även när det kommer till alkoholen!!

LO
      Medlem

som så många påpekat, det är frivilligt om man väljer att inte dricka något, ta ett par öl, eller på tok för många….
      Är det någon som har problem med en pappa som är bakfull när han träffar sitt barn för första gången på ett par månader.. så är det där problemet ligger. Kan han inte kontrollera sitt intag av alkohol, gäller det förmodligen vid andra tillfällen med. Och det är något man får lösa på egen hand, det är inte FM´s uppgift!

Lasse
      Medlem

Har man varit med länge och sett hur det kan påverka inte bara anhörig utan även det så oerhört viktiga arbetet att utvärdera, diskutera vad som skett. Om det finns händelser som inträffat och kanske fått fruktansvärda följder för inblandade är väl det minsta man kan begära att FM följer sitt arbetsgivaransvar och ser till att det inte serveras alkohol. Jag bryr mig inte om vad man gör på fritiden men om man är avlönad och har ersättning ska man inte dricka alkohol. Tvärtom tycker jag denna diskussion är viktig och har alltför länge sopats under mattan, som på många arbetsplatser finns det de inom Fm som har problem med alkoholen och det kan inte vara ok ur ett arbetsmiljöperspektiv att betala lön för att man ska dricka alkohol. Bra att ta upp frågan Eva.

H
      Medlem

Jag tänker lägga champangen på kylning och tappa upp ett bad åt maken när han har landat in. Vi tänker fira tillsammans så klart ingen tvekan här inte. Han har beställt svenska jordgubbar också. Han kommer att somna gott och vara välförberedd för hemkomstverksamheten dagen efter.

Visar 18 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.