Hem Forum Invidzonens forum Hemkomst

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    L
    Medlem

Någon som fått hem sin älskade ännu? Hur kändes det? Var det en helt annan känsla/glädje i kroppen än när de kom hem på leave? Kram till alla där ute!

#54797 Svara
    T
    Medlem

“Vill inte låta pessimistisk utan bara påminna er om att “”missionen”” inte är slut bara för att eran soldat kommer hem……det återstår ganska mycket jobb med att återgå till ett vanligt liv tillsammans. Ge varandra tid och utrymme för att hitta tillbaka till det.
    <3"

#54799 Svara
    Mia
    Medlem

Den ena missonen är inte den andra lika!! Men ge varandra sväng rum om så behövs…. jag märkte om det hade varit en tuffare tjänstgöring och lät han få tid att landa både hemma och på sitt jobb som finns i vardagen,andra gånger var det lättare att få en vardag direkt…Men något som var viktigt för mig var dels mitt jobb/kolleger,vänner som finns om det skulle behövas.och att jag var ärlig till min arbetsgivare som visste vad som hände…Hoppas du hittar ditt sätt att hantera saken

#54801 Svara
    3E
    Medlem

Ja absolut var det en helt annan sak än att ha hem honom på leaven. Vi hade en smekmånadsperiod precis i början när han kommit hem. Så småningom slutade vi tassa på tå runt varandra och då kom också konflikterna.
    Nu har han varit hemma sedan mitten december och jag tycker att vi har en väl fungerande och hyfsat smärtfri vardag igen. Men det har varit några tuffa månader mellan slutet på januari och mars. I april och maj har det lossnat mer och mer och återgått till som det var innan missionen.

Hoppas att ni får en smärtfriare hemkomst än oss. Kram!

#54803 Svara
    Mia
    Medlem

Samma här, först en smekmånad sen ett antal månader när jag inte existerade. Är det så att första månaden är ett dåligt samvete mot oss här hemma och sen landar de och då kommer tröttheten, spänningarna släpper.

#54805 Svara
    3E
    Medlem

“Dåligt samvete tror jag absolut inte att det beror på. Snarare basic gruppdynamik.

Läs om FIRO cirkeln.
    Först Tillhöra fasen.
    Sedan Rollsökningsfasen
    Och “”sist”” Öppenhetsfasen

Den är för mig oerhört tydlig i hemkomsten. Och för varje gång blir den lite kortare för oss eftersom vi har varit där förut och känner igen oss i våra mönster. Vi kan numer till och med stanna upp mitt i en situation och klämma ur oss någon kommentar om tex rollsökningsfasen där det för oss blir mycket diskussioner.

Denna tjejen skriver ganska bra och lättläst om teorin. Som förövrigt används av försvaret..

http://sandrahangvar.wordpress.com/2010/02/24/firo-modellen/&#8221;

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Hemkomst
Information om dig: