Hem Forum Invidzonens forum “Hela havet stormar “”omstruktureringsordern”””

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
      Apel
      Medlem

“Omstruktureringeordern är det ingen på detta forum som nämner. För två år sedan tvingades personalen skriva under nya avtal och nu verkar det som om hela havet stormar inom FM igen.
      Efter fyra år med pendlande till mälardalen från vårt hem för min sambo har vi trots barnens protester bestämt oss för en flytt och jag har tackat ja till ett nytt jobb i Stockholm. Två veckor av lycka att äntligen från i höst få bo ihop och utgå från samma boende ringer min sambo o berättar om PERS info kring omstruktureringen. Han som aldrig satt sin fot på det förband han är placerad på sen början av 2000- talet eftersom han varit utplacerad av FM tillfälligt på olika ställen, har nu “”bristande anslutning”” och riskerar hamna utanför o bli omplacerad eller uppsagd då inget förband verkar vilja ta ansvar för denna skara personer. Det känns som om FM vill att alla ställer sig upp och flyttar sig ett steg till nästa ställe/förband utan tanke på den anställde eller dess familj. Är det inte någon av er andra anhöriga som hört, eller undrar vad denna omstruktureringeorder kommer innebära för oss? Hur tänker ett modernt FM kunna behålla personal om det förutsätts att familjen ska flytta med 6 mån varsel vart som helst i Sverige, eller att man ändrar förutsättningar och avtal hela tiden. Idag finns nästan inga hemmafruar som bara kan lämna allt så fort FM vill. Även vi anhöriga har vänner, fasta boenden och t.o.m egna karriärer. Är det ingen mer än jag som faktiskt känner sig orolig för vad detta kommer innebära för oss och våra FM anställda.”

Anna
      Medlem

Min man har insett att det är lika bra att söka sig ifrån FM. Villkoret att alltid stå i bredskap för att åka på insats och risken för att få flytta både inom och utanför Sverige har gjort att det inte finns möjlighet att stanna kvar i FM om man sätter familjen före jobbet. Min man vägra att bli livegen utan möjligheter att påverka. Men det är inte alla som har möjlighet till att få jobb, lider med de familjer som får sin vardag uppriven av omstruktureringsordern. Kämpa på Apel, hoppas att ni får stanna där ni trivs.

Apel
      Medlem

“Vi, el jag har tillslut fattat beslut om att flytta till Stockholm, då vi trodde att det var i Mälardalen hans tjänst ska vara med tanke på hans specialkunskap. Men nu känns det mycket osäkert vad som framtiden har med sig. Det positiva med Stockholmsområdet är ändå just det att det finns andra arbetsgivare som efterfrågar sambons kompetens, det gör det inte där vi bor nu. En flytt blir nog bra i slutenden eftersom jag fått en jättebra tjänst i Stockholm. men det skulle ju vara trevligt om vår flytt som bottnar i FM placering av sambon inte slutar med en ny pendling till “”nånananstansisverige”” o 6 mån ersättning för pendling igen.”

Havsbrisen
      Medlem

Det är inget nytt att försvarsanställda med familjer tvingas flytta land och rike runt. Så har det varit länge.
      Försvarsmakten bryr sig inte om familjen ett skit! Det är mycket snack i vackra ordalag och liten (obefintlig) verkstad!
      Jag har fått säga upp mitt jobb, fått avstå planerad operation och jag vet inte vad pga min respektives jobb inom försvarsmakten.
      Tro mig, här letas det också nytt jobb, tack och lov. Ledsamt på ett vis när min respektive älskar sitt jobb.

Hoppas inerligt det blir bra för er Apel!

Visar 3 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.