Hem Forum Invidzonens forum Har vi blivit lite poppis måntro!?

Visar 10 svarstrådar
  • Författare

Högskolan Kristianstad med Ann-Margreth Olsson i spetsen gör just en sådan forskning. Jag och min pojkvän som deltar i fs24 är med o vi gjorde två intervjuer innan han åkte, ska göra nu under tiden och sedan flera efter hemkomst.

Hon söker fler till sin forskning, inte bara relaterat till fs24, finns länk i nyhetsflödet på denna hemsida! Så vill vi ha trovärdig forskning hjälper det inte att klaga, ställ upp!

Anhörig
      Medlem

Jag klagar inte utan framför vad jag saknar, anser det vara en rejäl skillnad 🙂

Har deltagit alla ombedda enkäter och även träffat Ann-Margreth vilket var trevligt.

TUFSF
      Medlem

Inser att min ton var lite hård, inte meningen. Men vet inte vad du saknar i nämnd forskning? Den kommer dessutom sträcka sig under flera år.

Anhörig
      Medlem

Det är ok TUFSF 🙂

Har inga bekymmer med A-M. Som du ser så skrev jag om de enkäter som förekommit och du ser även i mitt första inlägg vad jag saknar.

Tro mig – jag gör också tummen upp för Svensk forskning. Jag anser fortfarande att anhörigsituationen är ytterst komplex i sin mångfald relaterad till vart ens respektive tjänstgör inom och med. Det kommer inte fram i de enkäter som förekommit.

Det är en helt annan sak att bli intevjuad 🙂 som i A-M´s forskning som även är mer långsiktig.

Lycka till!

Jag håller med, att all forskning är bra=)
      Men att det kommer bli svårt att dra slutsatser ur den enkät som man fyller i i dag. Det går knappt att dra generella slutsatser, och då saknas djup. Hur och varför man mån mådde som man gjorde, frågor om den anhöriga som är på mission. Kompletterande frågor och kommentarer för att ett resultat ska kunna fås fram ur undersökning.
      Intiativet till undersökningen är ju toppen=)
      (betonar det för att ingen ska missförstå mig=))

Hej alla kära vänner på forumet!
      Jag kommer absolut att spara både frågeställningar och tankar/önskemål och ideér kring detta. Vi får emellanåt förmånen att hjälpa studenter med sina examensarbeten och kanske kan vi bidra med den här tråden innan man skapar frågeställningarna.

Jag tänkte också maila tråden till Marcus, i det fall han vill utöka eller komplettera. Möjligen är det svårt när undersökningen redan startat, vi får se.

Ett stort tack till alla viktiga synpunkter! Det är alltid härligt att se engagemang i anhörigfrågan.
      Kram från Cesilia / Invidzonen

Hej alla anhöriga,

Detta är Marcus som skriver och tillika personen bakom den kvantitativa uppsatsen som Invidzonen har vart delaktig i att sprida.

Kritiken jag läser här är både nyttig och befogad. Jag har försökt att gardera mig från missförstånd och felaktigheter genom att låta flertalet anhöriga göra min undersökning innan den lanserades. Utöver detta har en min handledare samt en veterankollega gått igenom min undersökning för att göra den bättre.

Formatet jag har valt är kvantitativt vilket innebär att jag inte gör intervjuer såsom A-M. Den största anledningen till detta är att jag kan snabbt och enkelt samla ett stort antal anhöriga i samma undersökning. Undersökningen har hittills inte legat ute en vecka och har redan 136 respondenter. Jätteroligt tycker jag, resultatet blir förhoppningsvis att jag kan göra statistiskt signifikanta analyser av de anhörigas upplevelser.

Anhörig framför relevant kritik gällande djupet i undersökningen. När jag drar mina slutsatser måste jag ha något att jämföra med. Inbyggt i min undersökning finns två etablerade test som mäter ångest samt stress. Genom att jämföra alla anhöriga med den normgrupp som är etablerad för respektive test kan jag dra slutsatsen om tex en anhörig under mission är mer stressad än snittet från normgruppen?

Med detta upplägg kan jag smidigt jämföra anhöriga med normgruppen. Problemet är att jag inte kan ändra särskilt mycket i dessa etablerade frågor. Om jag skulle göra det kan kritik framföras att de anhöriga inte kan jämföras med normgruppen för att testen är olika utformade.

Målet med min undersökning är att skapa en övergripande bild över anhörigas upplevda situation under mission. Jag beklagar om ni upplever att den saknar djup. Dock vill jag hävda att jag kommer kunna göra flera intressanta slutsatser av resultatet. Det är noga genomtänkt 🙂

Eran kritik och engagemang är viktig. Alla undersökningar har sina styrkor och svagheter.

Mvh
      Marcus Jernmark

“Jag förstår ditt syfte med studien, och jag ursäktar mig om du upplevde att jag var hård.
      Men det beror nog till stor del på att jag läste infon innan om “”anhörigas upplevelser””.
      Nu när du beskrivit att studiens syfte är att mäta nivåer/förekomst av stress hos anhöriga jämfört med populationen som helhet, så har jag inte längre några synpunkter:)

Lycka till med arbetet!”

A.
      Medlem

Hej! Är detta ngt man kan läsa?

Gällande sistnämnda fråga. Jag kommer tilldela Invidzonen den kompletta uppsatsen i sommar när den är klar. Om specifika anhöriga vill läsa den så kan ni antingen vända er till mig personligen (marcus.jernmark@gmail.com) eller till Cesilia.

Anonym
      Gäst

“Verkar som om vi anhöriga till utlandstjänstgörande personal blivit lite poppis att “”forska”” på.

Vad jag saknar när jag läser de frågor som ställs är att de kunde vara av annan karaktär. Frågorna är ofta formulerade där ett svarsalternativ ofta är omöjligt att ge. Ingen möjlighet till annan kommentar. Beror i och för sig om enkäten är sluten eller öppen (metoden).

Många gånger så saknar jag frågor som

Visar 10 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.