Hem Forum Invidzonens forum Han är hemma nu

Visar 9 svarstrådar
  • Författare
      Klaradockan
      Medlem

Hämtade honom igår ikväll och han sov hemma inatt. Inget är som det ska, mycket känslor från min sida men han är avtrubbad. Han orkar inte prata om något, är känslokall, kramar tillbaka om jag kramar, kysser tillbaka om jag kysser men tar inget eget initiativ. Jag hade fixat iordning mig i en timme innan jag hämtade honom, kände mig så fin. Inte ett ord. Inte något som bekräftar. Jag känner mig helt tom och vet inte vad jag ska göra. Panik… Han säger att han vill vara hemma och med mig, men det verkar inte som det. Någon som har det likadant just nu och vill prata?

Maria
      Medlem

Min tidigare erfarenhet är att han bara är trött. Han ser dig och tycker att du är den vackraste kvinnan i världen men han är bara trött. I hans värld så behöver han inte säga det till dig nu – för i hans värld så vet du detta redan 🙂 Men i din värld så vill du ha bekräftelse & det nu! Jag tror (vet) att du bara måste ge honom lite tid att varva ner – hans behov är ytterst basala för stunden. Sömn, vila, mat, gå på toa, duscha… Men visst är det jobbigt att vänta in sin respektive – det ska gudarna veta! Ta ett djupt andetag Klaradockan – du fixar detta! *KRAM*

miss
      Medlem

Jag håller med Maria, min erfarenhet är den samma. När de först kommer hem är de lite som robotar. Det tar några dagar ibland 1-2 veckor innan min kära börjar bli sig själv efter hemkomst. De har mycket att bearbeta och för första gången på flera månader känner de att de inte måste vara på helspänn och ständig alert. Så istället blir de helt frånvarande och slappnar av.

L
      Medlem

Men det är ju egentligen helt sjukt. Varför ska vi behöva anpassa oss precis hela tiden efter vad dem gör, känner, tänker och så vidare. Varför ska vi ställa upp på dem när inte dem ställer upp på oss? Varför ska vi vara snälla små fruntimmer som dansar efter deras pipa och mår skit för det? Det är faktiskt inte synd om dem som åker occh absolutinte synd om dem när de kommer hem. De får faktsikt anstränga sig lite på samma sätt vi här hemma ar ansträngt oss i 7 månader för att hålla allt flytande här hemme. Vi är också trötta efter 7 månader av ensamt slit.

miss
      Medlem

Då får man se till att komma i första hand i sitt eget liv. Ett förhållande bygger lika mycket på ett jag och du som ett vi. Det måste finnas utrymme för alla delar. Håller med om att det inte är ett offra eller stå ut med, det är en respekt. På samma sätt som han visar mig då jag kommer hem från jobbet och är förbannad eller irriterad för att det varit en jobbig dag eller liknande. Det är visserligen på olika sätt och under olika långa perioder men för mig är det lika viktigt att få förståelse när jag har det så som för honom när han kommer tillbaka från en mission.

C
      Medlem

Jag kan tycka att det handlar lika mycket om repekt från våra soldaters håll som respekt från vår sida. Våra soldater som kommer hem behöver och ska få den tid som de behöver för att kunna landa här hemma och finna sin plats i vardagen igen. Samtidigt så handlar det inte bara om dem, de ska som sagt få den tid och det stödet de behöver men vi har behov också. Det är ett givande och tagande, i alla fall för mig. Jag vet att min sambo älskar mig och att jag är den vakraste i världen för honom oavsätt hur jag ser ut. Trotts detta så har jag ett behov av att höra det ibland, specielt när vi inte har träffats på länge. Så enligt mig ligger det på lika mycket på soldaten att respektera och uppmärksamma behoven hos oss anhöriga när de kommer hem som att vi uppmärksammar deras behov och respekterar dem.

Anonym
      Gäst

Men det handlar inte om anpassning -tycker jag. Det handlar om ömsesidig förståelse.

Anonym
      Gäst

Min kille har varit i väg två gånger innan och är nu iväg på sin tredje mission. Vårt förhållande är ganska nytt så jag har inte varit med om detta innan. Men han har varit tydlig med att jag måste räkna med att de två första veckorna när han kommer hem så ska jag inte räkna med honom. För tidigare när han kommit hem så har han varit så utmattad och näst intill varit på väg att gå in i väggen och då har han behövt två veckor i fred för att hämta ikapp sig… Så jag tänker att jag får stå ut ytterligare två veckor till utan honom när han kommer hem…

Anonym
      Gäst

Tack för alla svar och olika perspektiv.

Anonym
      Gäst

Det är klart att du Klaradockan också är trött. Att din soldat/officer nu äntligen är hemma får dig att tappa musten – man blir som en utpyst ballong. Alla spänningar släpper och man föväntar sig att livet ska ta vid precis där man lämnade det. Sedan så har du kämpat med allt hemmavid, lägg till oro för din älskade med mera. Klart du är trött! Tro mig – han ser dig, som jag skrev innan – du är med all säkerhet fortfarande hans kvinna som är vackrast i hela världen – även om du mötte honom i pyjamas!!

Visar 9 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.