Hem Forum Invidzonens forum Forumet

Visar 19 inlägg - 1 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Mia
    Medlem

Jag har kollat runt lite här nu och funderar över vad jag saknar. Jag skulle vilja lära känna andra i samma situation som mig, det var därför jag kikade in.

Jag kan läsa om era tankar och jag kan svara om jag vill, men jag saknar att kunna registrera mig och skicka och ta emot PM för att lättare lära känna varandra.

Är det fler som känner så?

Hur har ni lärt känna andra anhöriga, kanske anhöriga till andra på samma mission?

#51085 Svara
    Såmmar
    Medlem

Jag träffade en som idag har blivit en av mina närmaste vänner på en av InvidZonens träffar. Och sen är ju alla mentorer anhöriga.
    Hoppas dt var bra tips!

#51087 Svara
    Maria
    Medlem

Jag lärde känna andra anhöriga via makens jobb. De ordnade en egen anhörigträff där vi kunde träffas innan de åkte. Sedan har vi gått på en del av InvidZonens familjeträffar – ngt jag verkligen kan rekommendera.

Att kunna PM:a ngn… Hm, nä – har bett InvidZonen att förmedla kontakten i så fall. Men jag förstår hur du tänker 🙂

#51089 Svara

“Hej!
    Eftersom jag håller i projektet “”Behovssalong”” som vi anordnar, ser jag att detta kanske är en punkt att diskutera. Vi är väldigt måna om det anonyma och säkra stödet men om behov finns för just detta så måste vi arbeta på en lösning men utan att riskera att lämna ut personer.

Vi har ju -som redan nämnt -en rutin kring att anhöriga som vill prata på egen hand kan få kontakt med varandra på forumet, men kanske det inte räcker. I vilket fall vill jag gärna få in behov och önskemål. Det här är ju vår -de anhörigas- förening. Som jag ser det blir vi nog aldrig färdiga, det måste var under ständig utveckling för att vara anpassat och aktuellt.

Så om du har möjlighet att komma till en förutsättningslös lunch och diskussion, är du mycket välkommen.

Länk till inbjudan: https://invidzonen.se/Default.aspx?page=7&id=224

Vi har ännu inte fått in någon anmälan på mailen utan behöver bli fler för att kunna genomföra aktiviteten.

Om ni inte har möjlighet att närvara får ni gärna maila eller posta reflektioner och gärna en “”så här skulle jag vilja ha det””-beskrivning.

Oavsett så tar jag med detta och andra inlägg i ämnet, med i arbetet.

Tack för all input. Kramar från Cesilia

#51091 Svara
    Karro
    Medlem

Jag håller med. Jag skulle också gärna lära känna fler i liknande situation. Jag har varit på en anhörigträff, men då satt alla familjevis och det var inte direkt så att man knöt kontakt med andra. Sen är jag lite avundsjuk på alla runt om i landet, det känns som att det är ganska mycket mer aktiviteter i Skövde, karlsborg etc, inte så mkt i Sthlm.

#51093 Svara

Hej igen! Vi vill alltid anordna träffar där det finns önskemål, och hoppas att ni ska hitta träffar som passar just er. Vi är så tacksamma för input och önskemål om detta! En mycket populär träff är anhörigkören, där alla anhöriga är välkomna att delta. Vi som är med har lärt känna varandra för första gången genom körens sammankomster. Man behöver inte vara sångvan för att delta, alla är välkomna till en varm och rolig gemenskap.

Kanske också att den kommande BehovsSalongen kan fungera som en mötesplats för att knyta kontakter, eller bokklubben! Just dessa tre aktiviteter tar plats i Stockholm! Vi kommer också se till att anordna glöggträffar närmare jul på olika orter i Sverige, bla i Stockholm. Mer info om det kommer. -Hör av er om ni vill att vi anordnar fler träffar, vi finns här för er och ni är väldigt välkomna. Kramar från Cesilia igen

#51095 Svara
    Mia
    Medlem

Tack för svar.

Jag har barnen som begränsar min tid ganska mycket. Det blir svårare att få det att passa in med anhörigträffar. Jag bor heller inte på samma ort som övriga min fru jobbar med vilket också komplicerar det hela.

Internet finns tillgängligt och på kvällarna när barnen har lagt sig har jag tid att prata. Ett slutet forum där man behöver registrera sig för att kunna läsa och skriva skulle passa mig bättre. Då behöver man heller inte vara lika anonym.

#51097 Svara
    EmmaB
    Medlem

Hej Mia,

Vill bara tipsa dig om familjezonen! Den är till för familjer med barn och anordnar träffar runt om i landet. Nästa träff är Busfabriken i Linköping nu till helgen 🙂 Invidzonen kan ordna med resa och boende om det skulle behövas.

Kramar från Emma
    Invidzonen

#51099 Svara
    mamman
    Medlem

“Bor också långt från Stockholm, annars hade jag gärna kommit på behovsträffen, Cesilia.

Men jag har också träffat en väldigt nära vän här på Invidzonen, via forumet, mest av en slump.

Att kunna söka efter folk (efterlysning), inte bara i rätt region, utan också mailkompisar kanske, vore bra. Lite “”anslagstavla”” eller “”sökes””.
    Kören och bokklubben låter jätterolig, men det är som sagt långt till Stockholm.
    Jag tänker på forumet Familjeliv, där kan man ju skapa trådar under alias, t ex Vi med barn, FS26 anhöriga eller mammor i Skaraborg t ex. Något sånt? Så att man kan skriva till varandra och känna en gemenskap, även om man geografiskt eller pga barn har svårt att ta sig till träffar.”

#51101 Svara

Hej igen,
    Vad tråkigt att du inte kan komma, men självklart förstår jag. Om ni vill att vi arrangerar något på en annan ort så hör ni bara av er så ska vi försöka hjälpa till.

Jag är så tacksam för all input oavsett om det är på behovssalongen, här eller via mail/brev/chatt/telefon och tar med allt ni skriver det i kommande utvecklingsarbetet och planeringen. De bästa idéerna för en fortsatt förbättring är från alla anhöriga.
    Tack igen! Kram från Cesilia

#51103 Svara

Hej på er!

Jag vill också tipsa er om oss mentorer som ni gärna får höra av er till. Även till kansliet. Vi hjälper gärna till att hitta andra anhöriga nära er. vi är många som har mailkontakt med anhöriga och kan stötta er även över mailen. Vi har också kontakter med andra anhöriga och kan kanske på det viset hjälpa er att hitta andra.
    Så utnyttja oss 🙂 det är det vi är tillför!

#51107 Svara
    fru gus
    Medlem

“Hej Mia!
    Jag fick hjälp att byta mailadress med en tjej via IZ. Vi hade skrivit i samma trådar och gillade det den andre skrev. Under missionens gång hade vi mycket kontakt via mail och telefon och upptäckte att våra soldater jobbade nära varandra.
    Jag tror jag förstår vad du är ute efter, skulle kalla det “”vuxenkontakt med specialkunskap i att vara kvar hemma””.
    Det blev meningen med vår kontakt, vi peppade varandra och kräktes tillsammans över sånt som var jobbigt, vi längtade efter var sin soldat tillsammans.
    Kram”

#51109 Svara
    TessL
    Medlem

Jätteroligt med behovssalong, jag ska verkligen försöka komma. Bra initiativ!

#51111 Svara
    Mia
    Medlem

“Jag tror jag förstår vad du är ute efter, skulle kalla det “”vuxenkontakt med specialkunskap i att vara kvar hemma””. “”

Ja, det var en rätt bra beskrivning fru Gus! =)”

#51113 Svara
    fru gus
    Medlem

Till Mia!
    Finns här om du vill. Mannen åker snart så tid får jag nog = )
    Vi ber i så fall IZ förmedla kontakt.
    fru Gus

#51115 Svara
    Mia
    Medlem

fru Gus, jag skrev till invidzonen för flera veckor sen men har inte hört något sen dess. Jag gissar att du inte har fått min epost.

Jag har inte varit inne här på forumet och tittat sen dess heller.
    Om du eller någon annan vill kan ni skriva till mig på: bittra soldat frun at gmail . com
    skriv ihop allt i ett bara. Och nej, det är inte min vanliga mail så den behöver inte vara hemlig, det är bara en mail för det här ändamålet.

#51117 Svara

Hej Mia

Snälla kan inte du maila mig så att vi kan kolla upp till vilken mail adress du mailade oss. Vi har haft tekniska problem här på Invidzonen och vill gärna få ordning på det här.

anna(at)invidzonen(punkt)se

Vi ber återigen om ursäkt över de tekniska problem som har orsakat er.

Kram från Anna

#51119 Svara
    Mia
    Medlem

Anna, jag har skickat ett mail till er igen nu. /Mia

#51105 Svara
    Anonym
    Gäst

“Linköping låter toppen, just där finns nog de jag skulle vilja lära känna. Men jag känner inte att jag kan prioritera det. Det är fullbokat redan med lägenhetsförsäljning, fuktskada som ska fixas, och allt det vanliga, tvätt, handling, middagar, städning, och massor av läxor som ska gås igenom. Den lilla tid jag får över försöker jag fokusera på barnen och att orka vara mamma. Det finns liksom inte plats för mina behov just nu.

Precis som “”Mamman”” skriver tänker jag med, ett sånt typ av forum. Den lilla tid som finns för mig och mina behov infaller nämligen på kvällen när alla sover. Då finns det ett par timmar över för mig och det är då jag har tid att prata och lära känna andra. Men jag kan inte lämna hemmet för det och därför skulle det vara smidigt via datorn.

Det är jättebra att ni finns där, ni som är mentorer, och att det går bra att prata med er på en chatt. Just för mig skulle det kännas konstigt eftersom jag inte vet riktigt vad jag vill prata om och inte har något specifikt att ta upp.

Jag skulle nog mest vilja vardagsprata med andra i samma sits. Ibland om längtan, kärlek och krig, ibland om läxor och disk och ibland bara kräkas lite i allmänhet.

Visar 19 inlägg - 1 till 19 (av 19 totalt)
Svar till: Forumet
Information om dig: