Hem Forum Invidzonens forum Efterlysning

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej alla tappra och duktiga.

Jag skulle behöva er hjälp.

Jag behöver hjälp med att samla in lite tankar och funderingar kring hemkomst.
    Hur känns det?
    Vad bör man tänka på?
    Vad har varit lätt?
    Vad har varit jobbigt?
    Roligt?
    Ledsamt?
    Erfarenheter?

Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar.

Hälsningar Anna, Invidzonen

#53709 Svara
    Maggan
    Medlem

Håller med 3E och vill också tillägga att det kan skilja väldigt mycket på reaktioner och reflektioner beroende på vilken pluton, grupp och chef man haft under missionen. allt som kommer upp i samband med hemkomst behöver inte bara ha med familjen att göra utan det kan komma reaktioner på händelser med kollegor och chefer också. Som anhörig kan det vara tufft att höra och stötta när det kan ha förekommit, mobbing, chefsförtryck och kollegor som inte har gjort sitt jobb ordentligt. På leaverna hinner man kanske inte med att diskutera allt som har med jobbrelationer att göra utan mest fokuserar på familjen.

Tror att det kan vara bra att bryta rutiner och vara tillsammans, prata igenom och låta varandra ha tid att reflektera, både tillsammans och själva.

Tiden hemma står inte still under missionen, det kan vara bra och påminna de som är iväg en gång extra.

Lika viktigt tror jag är att förstå att det kanske inte finns några andra som upplevt det samma som vi, men att det lika gärna kan finnas flera som i det tysta gått igenom snarlika saker. Genom att dela våra erfarenheter kan vi få större förståelse för hur olika eller lika det kan vara.

#53711 Svara

Tack för era kloka tankar och funderingar och känslor.

#53707 Svara
    Anonym
    Gäst

“Här är erfarenheten att det är en hel del jobb kvar efter hemkomst för att få saker och ting på banan igen. Många saker behöver förhandlas om, rutiner behöver sättas, den som kommer hem ska lära känna barnen igen eftersom mycket händer under en 7 månaders period.

Från omvärldens sida minskar förståelsen, många liknande kommentarer som: nu är han ju hemma så nu måste ju allt vara bra igen.

Jag har tyckt att det har varit jobbigt att han har kommit och gjort om en massa rutiner som vi har haft under en lång tid. I många fall utan att fråga mig.

För honom som har varit i ledande position under missionen och haft yttersta bestämmande i många frågor blir det en stor omställning att komma hem och bli degraderad…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Efterlysning
Information om dig: