Hem Forum Invidzonens forum Delad vårdnad och exet ska iväg

Visar 4 svarstrådar
  • Författare
      Skild mamma
      Medlem

“Hej!

Är det flera som har delad vårdnad 50/50 där exet är iväg/ska iväg?
      Försvarsmakten har inte alls anpassat sina regler med mera efter hur samhället ser ut. Alla lever inte i kärnfamilj. Vi som är kvar hemma och inte lever ihop längre får inte ta del av några “”extrapengar”” . Exet får 7000 kr i månaden när han är iväg för att han har barn. Han betalar underhåll till mig när han är iväg men inte mera än det lagstadgade belopp. Beloppet han får pga barnen tycker jag borde delas med den skilda förälder som är hemma så man får lite extra att hitta på kul saker med barnen. Visst hade det varit lite roligare om man hade haft något extra att se fram emot.

Vi har levt skilda i 7 år och har haft barnen varannan vecka hela tiden. Mitt liv är uppbyggd kring det med jobb och andra aktiviteter. Han har varit iväg 1 gång tidigare i 9 månader och det var superjobbigt att stå ensam med barnen så länge då mina närmsta anhöriga finns 55 mil bort. Jag får ingen avlastning i vardagen och mitt liv vänds upp och ner. Missförstå mig inte, jag älskar mina barn över allt annat men det är ingen dans på rosor att leva som ensamstående förälder 100% när man inte har någon som man kan lämna barnen till någon gång då och då. Nu ska exet iväg igen 5 månader och det känns riktigt jobbigt. Känner en inre stress redan nu flera månader innan han ska iväg. Man står med allt varje dag hela tiden: matlagning, handling, läxhjälp, allt med skolan, hämta och lämna till träningar och matcher med mera och ingen tid till de andra saker som jag brukar göra och som har blivit en del av mitt liv de senaste 7 åren som träning, föreningsarbete, ny man med mera.

Ställer försvarsmakten upp med avlastningsfamilj? Tror inte det…

Jag har sagt nu till exet att detta är absolut sista gång jag ställer upp på detta! Aldrig mera! Han får anpassa sitt liv till sina barn och om det betyder att han måste byta jobb då är det det han måste göra.

Är det flera i samma sits som jag? Det borde det vara.”

malin
      Medlem

Tycker det borde vara en självklarhet från HANS sida att dela med sig av pengrna till DIG! Som sagt, du drar ett jättelass för hans skull! Kanske skulle du kunna få lite avlastning i form av barnflicka?
      Kramar!

“Jag håller med om att han borde dela med sig av dessa pengar! Om du förklarar på samma sätt som du skrivit här om varför det behövs så hoppas jag att han förstår det.

Tyvärr så finns det alltid saker som verkar som att försvaret inte har tänkt på att fixa för att underlätta. Men jag tror att man också måste försöka förstå försvaret i den här frågan. Det är din man som är anställd av försvaret och därmed får lön och bidrag. Det blir svårt att “”avlöna”” de som inte är anställda. Men som sagt prata med din föredetta man eller be honom läsa här tycker jag.

ella
      Medlem

Ja det är inte försvaret som bestämmer det. Det är reglerat i kollektivavtal och det ges ju inget utrymme att ge ersättning till personer som inte är anställda. Men om en anställd barnflicka kan vara en hjälp sök bidrag ur kungafonden eller fredsbaskrarnas fond. De kan bevilja sånt tror jag. Din exman borde dock helt klart fatta att pengarna är tänkta att gå till merkostnader för barnen. Hoppas det löser sig för dig. Styrkekram från Ella

mamman
      Medlem

Tänk vad enkeltr det hade varit om var och en hade fått bestämma själv. Just nu kan jag bara inte åka på insats men om ett år – då är det inget bekymmer. Valfrihet…

Visar 4 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.