Hem Forum Invidzonens forum Current events

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    taw
    Medlem

Det här är dåligt. Typiskt dåligt.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-17330205

#55457 Svara

Tyvärr än en gång ett vansinnes dåd som kommer att påverka många fler. Enligt rapport så ökade andelen dödade civila av Nato och ISAF med 17% från 2010 till 2011, och andelen dödade utlänningar i Afghanistan var ett av de största antalet under de senaste 10 åren. Jag tror att anledningarna till att det finns soldater som inte klara påfrestningarna mentalt beror på att de är av fel orsaker. Många väljer att söka sig till missioner för pengarnas skull, allt för att komma bort från arbetslöshet och ekonomiska bekymmer. Vem vet vad som kommer hända med rekryteringen i Sverige, kommer det att bli likadant här, risken för att bli utan a-kassa gör att man söker sig till försvaret? Dessutom vill man ju sänka betygskraven, vart är vi på väg?Ska FM få större andel white trash, precis som i UK, USA och tyskland?

#55459 Svara
    taw
    Medlem

De som jobbar med personalfrågor hos FM vill inte att kraven ska sänkas. Förhoppningsvis lyssnar våra politiker på detta eftersom det verkligen inte är något som kommer gynna våra soldater. Något annat vore väl fullständigt vanvettigt..?

#55461 Svara

“Tråkigt att du tänker på de unga, arbetslösa med sämre betyg som “”white trash””. Många är riktigt bra på sitt jobb trots att de “”bara”” fick G i grundämnena. Av min erfarenhet så är inte nödvändigtvis de med högt betyg vettiga personer som jag skulle vilja ha med mig ner som kollegor i krig.

Kanske vore intervjuer där man tog reda på personens förmåga till sunt förnuft ett bättre sätt att rekrytera.”

#55463 Svara
    taw
    Medlem

Det handlar inte om att de har sämre betyg. Det handlar om att de inte har gymnasieutbildning. Något som krävs för att överhuvudtaget bli påtänkt till vilket annat jobb som helst i Sverige, så varför skulle det inte vara så inom Försvarsmakten?

Det finns ju ingen som får ett jobb efter nian idag, och du får inte jobba inom Försvaret förrän du fyllt arton ändå. Därför känns det orimligt att sänka kraven till att gälla endast grundskolekompetens. Vad ska man göra under de 2-3 år man är för ung och inte pluggar? Det är definitivt en idé att även ha intervjuer med de som söker för att hitta rätt folk men enligt min mening känns utbildning väldigt viktigt.

#55465 Svara

“När jag läste “”sänka betygskraven”” tolkade jag det som att man inte behöver ha lika högt betyg i gymnasieämnena, missförstod dig där.

Men ändå tror jag inte att utbildningsnivån, missförstå mig rätt, har särskilt mycket med att göra om man är lämplig som soldat eller inte. Självklart är grundutbildning inklusive gymnasiet en bas för alla yrken och borde fortsatt vara så.”

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Current events
Information om dig: