Hem Forum Invidzonens forum Brist på förståelse eller dålig kommunikation?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    BB2
    Medlem

“Jag är precis som er andra anhörig till en anställd i FS.

Det jag slås av när jag läser här på forumet är att såväl anhöriga som soldater verkar prata två helt olika språk. Jag läser om många anhöriga som sitter hemma och är besvikna över att leaver inte funkar som man planerat. Berättelser om soldater som kommit hem och varit korta i tonen och bara velat sitta i soffan och dricka öl. Jobbiga telefonsamtal osv.

Jag frågar mig vad det här beror på. Uppstår de här problemen för att man helt enkelt “”pratar om varandra””? Att man inte har pratat om missionen ordentligt innan? Eller att man har svårt att sätta sig in i hur den andra känner?

Vad tror ni?

#57349 Svara
    T
    Medlem

“Jag tror det är en blandning av det du skriver……som anhörig sätter man sig inte riktigt in i missionen, man undviker det jobbiga som ska komma. Soldat & anhörig har svårt att förstå varandra under/efter mission eftersom man (oftast) inte har den andres erfarenheter….som soldat har du inte dragit lasset hemma och som anhörig har du inte upplevt en mission…..det blir som att tala olika språk och det tar tid att lära varandra. Jag tycker (personligen) att PREP skulle vara obligatoriskt innan avresa samt mer “”utbildning”” för den anhörige. Visa bilder från missions landet och dess camp tex så man kan se en bild i huvudet när soldaten berättar saker. Tror att det är viktigt att den anhörige oxå blir tränad innan precis som soldaten så han/hon är väl förberedd på vad som komma skall. Människan kan ju föreställa sig framtida händelser men hjärnan kan inte skilja på “”föreställningar”” och verklig händelse vilket gör att stresshormon utsöndras redan vid oro över vad som kan hända och det som händer. Det kan bli en riktigt ond spiral då stresshormon oxå gör att dina föreställningar i tanken förvärras. Man måste på något vis hitta ett sätt att ta kontroll över sina tankar och styra dom till positiva tankar.
    “” En hjälpande hand hittar du närmast på din egen arm””
    Det är tufft men man klarar det om man ger sig f*n på att det ska gå. Sen måste man även tillåta sig att bryta ihop ibland för att kunna resa sig upp.

#57351 Svara
    Mentor Annas
    Medlem

Jag tror att det ligger mycket i det som ni skriver… Soldaterna får utbildning innan de åker i hur de ska hantera och agera borta på ett missionsområde men verken dem eller vi får någon utbildning i kring hur man ska agera kring det som sker i relationen. Jag tycker också att PREP skulle vara obligatoriskt, det är en möjlighet för att lyfta saker och starta upp en kommunikation. För hur lätt är det att prata med varandra när soldaten är borta så mycket innan de åker, deras tankar är också någon annanstans. de förflyttar sig allt närmre missionen i tanken, utan att ha styrt upp allt här hemma först.
    Som sagt PREP är bra men det saknas något mer, en utbildning där man får lära sig hur det är att vara soldat och hur det är att vara anhörig och hur tankegångarna går. Ett forum där man kan få brädda sitt synsätt kring hur båda parter påverkas av missionen.

#57353 Svara
    T
    Medlem

Det måste väl gå att ordna till en sån utbildning :-D. Vi är ju några anhöriga med lång erfarenhet och det finns ju soldater som åkt flertalet gånger. Om vi skulle kunna skapa en grupp och med hjälp av professionella beteendevetare eller liknande kan få våra gemensamma erfarenheter att hjälpa andra och framtida anhöriga så skulle väl det vara kanon……eller vad tycker ni?

#57355 Svara
    Mentor Annas
    Medlem

Invidzonen har pratat lite om detta, men kom gärna med förslag på vad det skulle kunna innehålla. Vad ni skulle vilja ha i en sådan utbildning!

#57357 Svara
    cc
    Medlem

@ Mentor Annas

Jag deltar gärna som referensperson i ett sådant arbete. Har egen erfarenhet från båda sidorna.

FM borde rimligtvis vara intresserade av att delta.

#57359 Svara
    Mentor Annas
    Medlem

Till CC. Bra att veta! Det kommer nog att kunna bli ett sammarbete med flera berörda, men allt är på ett funderar stadie fortfarande. maila gärna mig dina tankar och ideer kring det hela. du kan maila till info@invidzonen.se
    Skriv gärna något om att det ska till mentor AnnaS så vet vi att det kommer rätt.
    Kram

#57361 Svara
    Mamma
    Medlem

“Har en son som är i afghanistan nu. Det som hjälpt mig är bilder han visade när han var hemma på leave. Det finns en film på youtube “”Operation Ebtakar 2″” där min son är med. Det har hjälpt mig att titta på denna, När saknaden är stor går jag in och tittar. Har även vissat den för familj och vänner som uppskattat att få se den. Är inne och läser på Afghanistan bloggen också där blir man uppdaterad på vad som händer där nere.”

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
Svar till: Brist på förståelse eller dålig kommunikation?
Information om dig: