Hem Forum Invidzonens forum Beteendeförändring?

Visar 6 svarstrådar
  • Författare
      H
      Medlem

Hej!

Är det någon som upplevt beteendeförändring hos sin soldat när de kommer hem (leave och även slutlig hemkomst) trots att de ej varit med om uttalat trauma (strid eller beskjutnint)? Och på vilket sätt har detta i så fall yttrat sig? Gärna exempel. Har det gått över eller fortsatt?

Känner mig förvirrad och ensam, vet inte vad som är rätt eller fel längre. Är så nära på att bara ge upp allt men vill inte. Tacksam för rådgivning.

Mumin
      Medlem

När min man kom hem så tyckte jag att han hade mycket mindre tålamod än han haft när han åkte.
      Saker och ting skulle vara klara på en gång och vi andra hängde inte riktigt med vilket gjorde att det uppstod lite konflikter i början.
      Sen var det nog svårt för honom att anpassa sig till våra nya rutiner och det som hänt under tiden han varit borta.

Han märkte inte själv att han förändrats och det klingade av med tiden.

Svårt att ge råd, alla människor är olika och reagerar olika. Ska jag ge något råd så är det att prata med honom och fråga om det är något som han vill prata om och om det är något ni kan hjälpas åt att lösa.

Lycka till, stora kramar till dig!!

marias
      Medlem

Jag med. Här har det visat sig genom extrem trötthet, dålig sömn. Han sover massor med timmar men känner sig aldrig utvilad. När han sover vaknar han i ryck/panik flera gånger. Senare blev det även irritation och aggressivitet…

Nu, snart 1 år senare har det inte gått över, men dock börjar det bli bättre.. Eller ja, till och från.

Försök prata med honom, även om han antagligen inte lär lyssna eller inse problemen…
      Till slut fick jag hjälp av hans kollegor. Det är dem han verkligen lyssnar på.

Kram!

marias
      Medlem

Hans kollegor fick själva se ett breakdown.. och tog då tag i det genom att kontakta ansvariga chefer, sätta sig och prata med honom i en liten grupp av dem han står närmst och dem försöker få honom prata med psykolog via jobb. Dem gav också mig rätt kontakter för att få stöd och har själva varit väldigt måna och engagerade i mitt mående också. Han är 24 år och har varit på två insatser! Första gången va han med om beväpnad strid men inte nu sista gången… En del av hans beteende är nog pga frustration… Allt som byggts upp under ett års tid.. och sen inte få kriga så som dem blivit tränade till……Detsamma, kramar!!

3E
      Medlem

Min man hade svårt att släppa på kontrollen när han kom hem. Det yttrade sig i att han hade dåligt tålamod, blev arg på ett sätt han inte brukar bli när barnen eller jag inte höll med honom eller gjorde som han tyckte vi skulle göra.

Efter han varit hemma två veckor och jag inte tyckte att det blev bättre sa jag till honom att jag tyckte att han skulle gå och prata med någon.

Han gick ett par samtal med en jätteduktig kvinna här i vår hemstad och det hjälpte oss båda massor att förstå vad som hände.

För honom handlade det om att han där nere varit tvungen att ha kontroll hela tiden på allt efter som han varit ansvarig för så många soldater där nere. Sedan när han kom hem hade han inte kontroll över någon. Att släppa på kontrollen innebar i hans omedvetna att något farligt kunde/skulle hända. Vi hemma ville inte ha hans soldaters plats utan var vana att köra vårt eget race. Så skulle han komma hem och börja bestämma?! Skulle inte tro det,va?!

Efter några samtal hos henne och lite justeringar hemma så gick det snabbt mycket bättre för oss att förstå vad som hände.

Det tog ungefär lika lång tid som han varit borta för oss att komma tillbaka till en vardag som liknade den vi haft innan. Inte fullt ut förstås då vi båda utvecklats under tiden och saker och ting inte blir samma. Därmed inte sagt att det blev sämre, snarare tvärt om.

Anonym
      Gäst

“Mumin

Anonym
      Gäst

“Mumin

Visar 6 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.