Hem Forum Invidzonens forum Äntligen ett preliminärt datum för leaven.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Helle
    Medlem

Ett efterlängtat besked kom i veckan, ett datum för leave. Som vi har väntat och varit oroliga för att det inte skulle bli någon hemresa överhuvudtaget. Men allt är inte positivt, vi är bara halvvägs dit. Det är lika långt till leave som vår älskade varit borta, en tuff tid väntar innan vi kan slå våra armar om halsen och äntligen få den efterlängtade kramen, puss och kanske en kyss.

#54989 Svara
    taw
    Medlem

Åh vad skönt med ett datum! Tiden går aldrig så långsamt som när man inte har ett slut på eländet. Skickar styrkekramar till er så ni orkar hålla ut. Hoppas att tiden fram till leave går väldigt fort!

#54991 Svara
    L
    Medlem

Vet inte hur jag ska orka över 5 veckor till leave? Det är inte mänskligt att tvingas vara ifrån varandra på det här sättet, accepterar det inte och för varje dag som går blir jag mer säker på att familjen är viktigare än ett jobb, även om det är inom sekten FM. Kommer att stötta och hjälpa min älskade att byta jobb som tillåter att han tar hand om sin familj.

#54993 Svara
    H
    Medlem

Håller med dig L, att inte få vara med och påverka eller känna att familjen och dess behov inte har något värde är ett helvete i sig. Har fått ett datum för 1:a leave, över 5 veckor tills dess, men den andra leaven vet vi bara att det som gällde innan de åkte gäller inte och det finns inget prel datum. Det känns som om det vore bäst om anställda i fm inte hade familj, men egentligen spelar det ingen roll för familjen har inget värde för fm.

#54995 Svara
    Väntan
    Medlem

FM är ju ingen egen grej i sig, det består av män och kvinnor, de flesta har familj. Jag tror att det är annat som styr det här. Väntar också hem min soldat, det kommer ta 6 veckor. Det är ju egentligen hans fel att det är som det är, FM är ju bara arbetsgivaren som ger de som är kompetenta ett yrke? Nej jag tror att det beror på det politiska läget, pengar från regeringen (hur många från en viss befattning man kan anställa osv) och otur. Alla fattar ju att om familjerna mår dåligt, kommer det inte funka i längden. Så jag tror man måste se till det. Tänk alla läkare som arbetar på hemska platser, alla biståndsarbetare som gör en insats någon stans trots familjer…. Vi har det ganska bra. Jag försöker i alla fall tänka så när jag känner mig arg på FM. För det gör man ju ibland… Kram till er!

#54997 Svara
    Helle
    Medlem

Håller inte med dig, andra yrken som åker i väg har alltid en valmöjlighet. De kan välja om och när de vill åka och planera med sin familj. Som anställd av försvarsmakten sedan länge har anställningsvillkoren ändrats drastiskt genom obligatoriet att alla måste åka om de får en order att åka. De finns inte längre ett val, åka eller inte åka, utan valet är jobb eller inte jobb. Någon hänsyn till familj tas inte. Dessutom är det så att inte ens dwn lediga tid efter mission är säker utan om fm har behov att skicka ut någon kan ordern komma och de måste åka ut direkt igen. Har fått det bekräftat av både facket och representant för fm. Är du anställd av fm kan de när som helst ge order att skicka ut dig vart som helst under hur lång tid som helst.

#54999 Svara
    LO
    Medlem

“Det är sant Helle, men vi får ju inte glömma att bara för att dom kan betyder det ju inte att dom alltid gör det =) Det står även mycket om att hänsyn ska tas till familjeförhållanden mm och att den som har befälet ska hålla en nära dialog med sina underordnade och veta när det passar med utlandstjänst, och känna om den personen vill åka och på så vis passar för en mission. Man har ju inte så stor nytta av någon där nere som egentligen inte alls vill vara där..

Jag vet ju inte hur många dom “”tvingat”” att åka, men min sambo och dom han känner som är där nere har blivit tillfrågade och dom hade inte fått sparken om dom inte varit positiva till det. Samt att dom vart tillfrågade för deras befäl visste att dom uttryckt åsikt om att dom ville åka någon gång. Sen tycker jag det är fel att man ska behöva oroa sig för att det inte blir något leave..dom är garanterade två hemresor under utlandstjänst.
    Jag räknar oxå dagarna till det är dags för leave=)”

#55001 Svara
    Polly
    Medlem

@Lo:
    Anställda inom FM är inte alls garanterade två hemresor/leave under utlandstjänst. Ev. leave bestämms av hur lång tid du tjänstgör utomlands.
    Sedan avgör även verksamheten som sådan om den som tjänstgör bättre behövs på plats i utlandet – då kan alla ev. leave ställas in under hela utlandsvistelsen.

#55003 Svara
    LO
    Medlem

“Vill inte säga emot dig Polly. Men uppgifterna jag har kommer från FM. Jag vet att dom kan ställa in ett leave om det händer något mycket speciellt, men då skjuter dom bara på det till längre fram under missionen. Och klart att antalet leave kan variera, men jag tänkte automatiskt på den “”vanliga”” missionstiden med två rotationer per år.”

#55005 Svara
    Polly
    Medlem

Argumentation är bara bra, det driver saker frammåt Lo 🙂

Saken är den att även mina uppgifter kommer från FM. Jag vet anhöriga som är i utlandstjänst i över sex månader som endast fått komma hem på en leave.
    Det är hela tiden verksamheten utomlands, själva insatsen, som styr.

#55007 Svara
    LO
    Medlem

“Det är bra att du förstod mig rätt Helle=)
    Och kanske kommer våra uppgifter från samma källa, en leave per 3 mån… Men det “”operativa”” läget styr…dvs händer något kan det bli inställt. Det som stör mig, är att du vet folk som inte fått sina leave.. Informationen min sambo m kollegor fick var att det va inget att oroa sig för att det skulle hända, hade nämligen aldrig hänt…. Det tycker jag är fel av FM. Nu är det inte många dagar kvar=) Hoppas ni får det mysigt när din älskade kommer hem, och sköt om er! Kram”

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
Svar till: Äntligen ett preliminärt datum för leaven.
Information om dig: