Hem Forum Invidzonens forum accepterar övrig släkt att de ska låta en va första dagen?!?!?!?!?!?!?!!?!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

“Vad i helvete!
    Min sambo kommer snart hem från FS24.
    Jag sa ifrån, och även han sa ifrån att han kommer ha mycket att göra första tiden hemma.

Mycket att göra är= umgås med sin sambo och bonusdotter.

Men nu kommer det sura miner, och de ifrågasätter varför han inte har “”tid”” med dom?! svärfar har visat stor förståelse dock. <3 men alla andra kan dra åt helvete i mitt tycke!"

#51751 Svara
    fru gus
    Medlem

Känner igen mig, tyvärr.
    Det är så synd att de sätter sina egna behov framför våra. Okej att det är deras anhörig också, men det är ändå ni som delar vardagen ihop. Mitt bästa råd är att inte låta det ta någon energi. Ni är ju överens om hur ni vill ha det.

Önskar er en skön ostörd hemkomst!
    Kram

#51753 Svara

Hej …
    Ett tips är att försöka sätta dig dig in i övriga anhörigas situation istället för att tycka att alla kan dra åt helvete.
    Hur hade du känt om din egen dotter varit på mission i ett halvår och kom hem. Eller om du hade ett syskon som du växt upp tillsammans med…hade inte du velat träffa dem så fort som möjligt då?
    Även fast det är du som delar vardagen med din soldat så har hans familj också antagligen väldigt starka band till honom och har varit lika orolig som du under tiden han har varit iväg.
    Varför inte dela med dig av din sambo första dan? Då kan ni säkert få hur mycket ensamtid ni vill fr.o.m. dag 2 utan gnäll från övriga anhöriga

#51755 Svara
    3E
    Medlem

Alltså jag måste säga tvärt om. Tänk om det var ditt barn som hade varit iväg så länge och när han/hon kommer hem så lägger någon annan beslag på all tid.
    Det hade inte jag uppskattat.

Kanske kan man mötas halvägs? De kan kanske bjuda på mat i samlad trupp och så kan man åka hem igen när man har träffats lite. Att åka runt på lång turné till alla första dagarna är ju inte aktuellt men att stänga ute hela hans övriga familj är inte särskilt schysst.

#51757 Svara
    Happy!
    Medlem

Viktigast är väl att ni som familj pratar om hur NI vill ha det. Alltså innefattar det även din soldat. Sedan får man mötas på halva vägen då ni är ett team, eller?

#51759 Svara
    Anonym
    Gäst

“Hej!
    Oj jag var riktigt arg när jag skrev detta.

Nej, har mitt barn väl flyttat ut så kommer jag inte att ta över hennes fritid. Mitt mål är att mitt barn ska bli självständigt! efter något sånt här hade hon själv fått säga till “”nu kan ni komma över!!””
    hellre väntar jag en dag, två dagar extra än att dricka kaffe i hennes hem och bli helt sentimental, när kanske de enda de väntar på är att jag ska dra därifrån.

Och även min bror, min syster dom jag växt upp med.. Finns inte en chans att jag hade dykt upp oanmäld/första kvällen.
    Min syster hade velat ha kvallitetstid med sin man och sina barn.

Och min bror.. ja han hade velat inviga varje rum i sitt hus, med sin flickvän.
    Inte hade jag velat sitta och dricka kaffe hos mina syskon och verkligen kännt av.. Vad de verkligen vill göra… de första två dygnen.

Men vi skiter i mina känslor nu.
    (jag är ju van vid detta, efter denna missionen)
    Vi har ett barn som han har levt med, som har blivit väldigt påverkad av hans mission.
    Hon har även suttit hos sin biologiska pappa och gråtit, för att hon saknade honom.
    Om hans syskon kommer hit, första kvällen.. Nej då får hon återigen vänta. Och det är fan inte rättvist.

Men om vi bortser från mitt barns känslor (ja även hon börjar väll bli van tack vare missionen)

Vi kollar vad soldaten själv vill.
    Han vill vara ifred. Han vill ha några timmar med mig själv, sen vill han ha seneftermiddagen och kvällen med oss. Bara vi tre.
    Sen vill han klimatisera sig lite. Kan även hända att han skickar oss till något köpcentrum för att han bara vill ha lugnet och ligga på soffan.

Men då kör vi över alla våra känslor, så att svägerska, svåger blir tillfredställda? eeeh…”

#51761 Svara
    3E
    Medlem

“Det är skillnad tycker jag på att slippa oanmälda besök första och andra dagen och att inte ha tid med övriga anhöriga första tiden.

För mig innebär “”första tiden hemma”” kanske en vecka eller två.

Oanmälda besök tycker jag är respektlöst i denna situationen. Men om övriga anhöriga vill bjuda in till en planerad träff säg dag tre/fyra så tycker jag snarare att det är respektlöst mot dem att tacka nej. Sedan kan man ju inte heller vara på 18 ställen samtidigt. Allt med måtta.

Vi har inte haft några problem alls med detta vid hemskomst faktiskt. Vi har varit väldigt klara på hur vi har velat ha det och har inte stött på någon oförståelse. Bättre att planera in än att ha folk som dyker upp har vi resonerat.

#51763 Svara
    Jill
    Medlem

3E vi ahr nog missförstått varandra. Jag vill inte isolera honom i veckor.. men ett till två dygn 🙂

#51765 Svara
    Igloosmatte
    Medlem

“Jag är nog lite annorlunda som tycker att det är skönt att vi åker på bröllop å då träffar hela hans familj o släkt. För det känns skönt att ta det lite lugnt o blanda intrycken när han kommer hem. Tycker att det är svårt att släppa in folk när de varit borta så länge o det varit dålig kommunikation ett tag. Känns som avlastning å vi kan ha det som en “”utekväll”” o mingla med varandra… Tur att vi är olika….”

#51767 Svara
    1986
    Medlem

Vi bor som tur är 50 mil från närmaste släktingar. Hade först tänkt att åka på födelsedagskalas för att få träffa alla direkt efter min soldats hemkomst. Lät först jättekul men sen kände jag bara, nehe!!!!! Jag hade det skittufft under missionen och kände inte något stöd från hand familjs sida. Ska jag dela min lycka med dom, som inte ens vet vad vi gått igenom? Nä. Vet inte men för mig kändes de så knäppt!
    Han överraskade istället mig med en mysig hotellävernattning och vi va själva i vår lilla håla nästan en vecka. Bra för han som lugnt fick landa och vi som tillsammans kunde landa. Sen väntade min familj, hans familj o vänner. Då var det bara kul att flänga runt!

Hoppas det går bra för er alla! Olika sätt passar olika par, då är det bara 🙂 Kramar

#51769 Svara
    J
    Medlem

Min svärfar förklarade för de övriga hur viktigt det var att vi fick vår tid <3
    Vi kommer få tiden vi behöver.. just nu är den lite obestämd.
    kan vara allt från en dag till en vecka.. men jag tror att efter våra två lediga dagar, när jag ändå jobbar, kommer han att hälsa på sina syskon själv tror jag. Eller så njuter han av sin ensamtid, för den har han saknat också!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
Svar till: accepterar övrig släkt att de ska låta en va första dagen?!?!?!?!?!?!?!!?!
Information om dig: