Hem Forum Invidzonens forum 18 dagar kvar… och är oroligare än någonsin

Visar 6 svarstrådar
  • Författare

“Nu är det bara 18 dagar kvar tills “”hjältarna”” från FS20 kommer hem. Vi anhöriga förväntas väl vara stolta och glada, inte minst medaljceremonin är väl ett uttryck för det, men själv känner jag mig bara orolig, nervös och smått förbannad. Har stålsatt mig sä länge för att försöka klara av ensamheten. Det har verkligen inte alltid varit lätt. Ensamheten har varit det tygsta. Nu är det snart över och jag borde väl känna glädje, men jag känner just nu bara oro, oro, oro och ilska. Tänk om han inte finner mig attraktiv längre? Tänk om jag inte finner honom attraktiv längre? Tänk om jag stålsatt mig, mått dåligt och väntat helt i onödan? Visst, när han åkte skulle jag ta chansen och “”förverkliga mig själv”” här hemma, tyckte han. Träna, laga goda middagar åt mig själv, pyssla med vårt hem o.s.v. Men det har inte funkat så bra. Har ofta känt mig så tom, maktlös och energilös, bara jobbet har varit svårt att orka med.”

Katten
      Medlem

“Håller fullständigt med er allihopa. Äntligen är väntan över, men jag känner bara illamående och sorg. Det är tråkigt att jag känner så. Jag har känt mig ensam, trots att jag har mina barn som förgyller min tillvaro. Jag är mest rädd för att vi ska vara väldigt långtifrån varandra i vårt sätt att tänka! Jag tycker inte de bilder på barn o k-pistar är fina, ej heller kommentarer om att “”krig är något häftigt”” eller som någon skrev i FS20-bloggen “”nu vet jag hur en arg shihuahua låter när hon skjuter””. Är det häftigt??? Jag tycker vi alla har gjort ett megajobb här hemma med att vara ensamma och oroliga och det kan ingen utomstående förstå, mer än vi. Så systrar o bröder, nu tar vi tag i deras hemfärd och berättar för dem hur vi känner och ha känt. Jag tror att det blir bäst. Kram på er alla!”

Anonym
      Gäst

Kära! Jag kan helt ärligt säga att jag känner precis samma sak. Jag är också förbannad och förtvivlad. Gränsen är nådd! Vi har kämpat så länge nu! Och det är precis som du säger. Man har gått och stålsatt sig så länge. Men nu, när det är så lite tid kvar så slappnar man av och alla undanstoppade känslor pressas fram..

Anonym
      Gäst

“Hej och tack för svar! (Vet inte vad som hände med den text jag skrev alldeles nyss, men borta är den). Skönt att få bekräftelse på att jag inte är den enda i hela världen som har så konfliktfyllda känslor inför FS20:s och min mans hemkomst. Jag är naturligtvis lättad och glad på en nivå, äntligen kommer den man jag älskar och vill dela mitt liv med hem, men samtidigt är jag så nervös och förbannad på en annan nivå

Anonym
      Gäst

Jag har oxå full förståelse för hur du känner, har känt så själv så många gånger…….Ett tips är att prata mycket med varandra och var ärlig med era känslor. Vi kvinnor har en benägenhet att tro att män är tankeläsare och ska kunna läsa av vårat kroppsspråk…..det misstaget har jag själv gjort. Var inte rädda för att ta professionell hjälp om det är så att ni inte förstår varandra. En terapeut kan vara en fantastisk medlare/tolk genom de olika språken vi kvinnor och män talar.

Anonym
      Gäst

Jag förstår er oro. Och det är som ni säger, vi anhöriga förväntas många gånger bara vara nöjda med att få hem våra soldater. Men det är inte hela saningen. självklart är man glad för att man har orkat och slitit i 7 månader utan att ge upp. Men missionen är inte slut i samband med medaljcermonin. Då går man in i nästa fas. Man har varit i från varandra i ett halvår och hittat sina egna vanor, stött på egna erfarenheter och händelser som ingen annan kan förstå. När missionen är slut är det dax att börja växa samman igen, hitta tillbaka där man slutade. Det är inte alltid så lätt och det är en stress kring att inte veta hur det kommer bli och hur det kommer att kännas.

Anonym
      Gäst

Ett tips är även att gå PREP när er älskade kommit hem om ni inte gjort det innan han/hon åkte.

Visar 6 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.