Hem Forum Invidzonens forum 11 åring

Visar 12 svarstrådar
  • Författare
      L
      Medlem

Jag har en son på 11 år som saknar sin pappa enormt. Det är ett kaos utan dess like.
      Han går till skolkuratorn på samtal. Lärarna är hjälpsamma, men ändå är det svårt att motivera honom att gå till skolan. Han sover dåligt.
      Jag känner mig maktlös. Jag kommer ständigt 20-30 min försent till jobbet för att det är så svårt att få iväg honom. Jag vill också se att han går till skolan och inte vänder tillbaka.
      Han ligger efter i skolarbetet. Han vill inte göra någonting. Låser in sig på rummet.
      Jag vet inte vem jag ska prata med.
      Mina nära och kära tycker bara att pappan ska komma hem och tycker det är fel att han åkt och lämnat oss. Därför vill jag inte berätta allt för dom.
      Har någon något tips på hur ni gjort?
      Tacksam för all respons.

LN
      Medlem

Såg precis att någon annan använt L som signatur. Det är alltså inte samma person.
      Miss av mig att det blev samma.
      Hoppas inte personen tar illa upp.

malin
      Medlem

“Men fy vad jobbigt!! Kan inte ens tänka mig hur jobbigt.
      Går det att försöka vända det till något han kan va stolt över och “”skryta om””? Att ha en pappa som är i Afghanistan när man är 11 år måste låta ganska häftigt bland kompisarna, om du förstår hur jag tänker. Men det gör ju inte att din lilla kille får hem sin pappa. Är pappan helt me på hur jobbigt pojken har det? Kan tänka mig att det sätter spår även i deras framtida relation.
      Beställ “”anhörigmedaljen”” eller vad den heter. Kan ju lägga den på posten som att han skickat den från afghanistan. Medalj för dom som kämpar och krigar hemma =)
      Håller tummarna och skickar massa tankar till er! Hoppas ni hittar en lösning! Kramar”

“Hej! Ja, vad kan jag säga… De som står en närmast borde vara de som stöttar i vått och torrt! Det är sårande när det inte sker. Var exakt på samma vis i vår familj – ffa med mina svärföräldrar konstigt nog.

Har din man tillgång till en dator mellan varven? I så fall så kan din lillgrabb kanske ha en egen e-postadress dit mailen från pappa anländer. Mail som bara är till honom. Kanske med bilder på hur han bor på campen, hur matsalen ser ut osv.
      med en egen mail så kan ju också sonen skicka egna mail till sin papa och berätta om både bra och dåliga dagar.

Skaffa en nära och kära docka. Det gjorde vi och det var den bästa investeringen av dem alla. Tror det finns en länk här på InvidZonens sida. tänk att ha en “”pappa docka”” mjuk och go att krama när livet känns skit!

Skaffa en almanacka (som grabben väljer ut så klart) skriv in/klistra kort när det börjar nrma sig leave, flyg hit och dit osv.

När maken är hemma på leave så kanske han kan (om han orkar?) komma till sonens klass och berätta om sitt jobb (självklart i öken uniforn´men) och kanske visa ngt bildspel osv. De andra barnen får ställa frågor osv. Det kan kanske också underlätta för er egen son.

Maken kan ju även skicka snigelpost från utlandet. Kanske en sten som grabben kan ha i byxfickan och ta på mellan varven och drömma om sin pappa. Sand från Afghanistan som ni kan sätta ett ljus i nu till jul…

Har ni någon annan familj ii er närhet som har barn i samma ålder? Det skulle säkert också vara ngt om barnen finner varadra och kan prata.

Glöm sedan inte att oavsett så är det familjen som går i första hand – behöver maken åka hem så kan FM A L D R I G neka honom detta. Han kan få förlängd leave och åka tillbaka med ett senare flyg/ eller hem tidigare för at sedan flyga tillbaka med resten av gänget. Det muttras säkert en del men så är det. Allt går att lösa men det är alltid så fb omständigt och drar ut på tiden. Men som sagt – är det det som krävs så går det att ordna det är jag 99,% säker på 🙂

Många varma kramar till dig och din familj!

Klaradockan
      Medlem

Vill bara säga att vilka fantastiska förslag ni kommer med! Så uppfinningsrika och fina i all sin enkelhet. Vi har inga barn och min sambo är inte iväg just nu utan hemma i Sverige, men jag ska spara dessa små guldkorn till framtiden då situationen kanske ser annorlunda ut.

Jag blir alldeles rörd av att läsa om allt fint ni gör för att era barn ska må bra…

Tror säkert att du L kan göra situationen för din son lite mindre jobbig genom att ta del av alla tips och ideer, jag hoppas verkligen det!

L nr 2
      Medlem

Tusen tack för alla fantastiska tips, råd och peppning. Jag vet inte om pappan riktigt förstår allvaret. Vi får i stort sett aldrig prata ostört. Nu ska jag iallafall ta med mig lite av era tips och testa.
      Bamsekram till er och jag önskar er allt gott. Vilken värme ni sprider.

Likväl som att vi vuxna har nån som är i samma situation och kan få bolla ideér och tankar så kanske våra *’Äldre* barn behöver det oxå.

Kolla om det finns nån i samma situation med sin far iväg och gärna då en vän som är i samma ålder och kille som kan tänkas vilja prata eller om dom vill maila eller facebooka så att dom får nåt gemensamt. Kanske krävs även att *föräldrarna* träffas så att barnen får möjligheten.

Om ni inte finner nån så kan jag se om min dotter som är 17 år och erfaren att ha sin pappa iväg kan tänkas maila så att din son får nån att bolla tankar och ideér med. Be dom kontakta AnkiK isåfall.

Hoppas ni finner en lösning

Hej
      Det finns väldigt bra hjälp att få via Soldathemsförbundet. Kontakta mig så kan jag hjälpa till med att få en trygg överlämning.

familjezonen(at)invidzonen(punkt)se
      anna(at)invidzonen(punkt)se

Hej
      Det finns väldigt bra hjälp att få via Soldathemsförbundet. Kontakta mig så kan jag hjälpa till med att få en trygg överlämning.

familjezonen(at)invidzonen(punkt)se

ungdom?
      Medlem

När dkommer invidz ordna träffar för ungdommar?

Vi ser över möjligheterna att ordna ett läger i sommar. Vi planerar också att ordna lokala träffar inom en snar framtid.
      Maila gärna till mig och berätta mer om vad och hur ni skulle vilja ha en träff.

L nr 2
      Medlem

Till Anna projektledare på Individzonen
      Det är jag som skrev inlägget från början om min son.
      Min man är tyvärr inte soldat utan polis.
      Har därför ingen möjlighet att få den hjälp som du skrev om från soldathemsförbundet.
      Tack ändå.

Hej igen
      Maila till mig, om du vill, så ska jag göra allt vad jag kan för att se till att du och din son får den hjälp som ni känner att ni behöver.

Visar 12 svarstrådar
  • Forumet ”Invidzonens forum” är stängt för nya ämnen och svar.