Hem Forum Invidzonens forum soldathemmets anhörigstöd! använd dom! :) Svar till: soldathemmets anhörigstöd! använd dom! :)

Maria
Medlem

“@bakom soldaten

Jag tycker inte att du tänker fel när du berättar för din anhörig hur du mår. Ni är ju två (eller fler) i missionen, eller hur?

Min man vet att jag har ett korn som ligger och skaver i mitt hjärta. Skavet, att han ska åka, består av oro, ängslan för hur barnen kommer ta det, ilska över hans jobb, att vi inte kommer kunna höras ibland på flera veckor, sorg då jag vet att han kan dö…

Men i hjärtat bor även en oändlig stolthet över honom och hans kollegor över den insats de gör. En trygghet i att jag vet hur han vill ha sin begravning om han dör, passion och oändlig kärlek för just den han är.

Han tar sig tid för barnen nu innan och vi tittar på bilder hur de kommer bo, hur maten ser ut, hur landskapet ser ut, att han kommer ha annan färg på sin uniform, vi har köpt fina burkar som barnen målat själva som vi kommer lägga sanden i som pappa lovat ta med hem.

Vi pratar om det – han känner sig lugn då han vet vad jag känner. Visst kommer det bli tufft – inte tu tal om annat, men genom att prata om det så är ni halvägs om inte längre i förberedelserna!

När han sedan är iväg så kommer jag tänka på h u r jag säger vissa saker.
Går tvättmaskinen sönder så kan jag säga: “”- Tvättmaskinen pajjade igår men jag har redan ringt efter en reparatör så det fixar sig, härligt!””

Istälellt för: “”- F*n, tvättmaskinen pajjade igår. Det var vatten öööverallt och vad ska jag göra nu då??? Ungarna sölade i vattnet och firman var stängd… Jag hatar att du är borta!””

Hänger du med hur jag menar?

sedan så handlar det mycket om förberedelser. Ta din man/kvinna – anmäl er till PREP och prioritera det!
Inventera era primära och sekundära nätverk. Vem kan hjälpa mig om det kommer två meter snö? Vem kan passa mina andra barn om jag måste åka med det andra till akuten mitt i natten? Se till att ha plåster, värkmedicin m.m hemma till dig och barnen.

Se till att ligga ett steg före i planeringen!
Gör en pärm med viktiga telefon nummer, skriv en lapp och ha i plånboken, bilen och lägg in i mobilen telefon nr till vakthavande befäl för just din anhörigs område.

Gå till banken och ordna med fullmakt, båda behöver skriva det “”vita- & röda arkivet””. Det finns mycket att göra innan som Ni har nytta av när den andra partnern är iväg!

Men för oss har det varit en självklarhet med kommunikation. Vi har även pratat om vad han inte vill bli belastad med när han är iväg.

Vi är alla olika men jag är helt övertygad om att du och din partner löser det på det vis som är bäst för Er två – men då måste man prata om det!

Stor KRAM till dig!