Hem Forum Invidzonens forum Hur stänger man av fantasin? Svar till: Hur stänger man av fantasin?

TS
Medlem

“Jag förstår precis vad du menar. Jag har nog levt med dessa fantasier under hela missionen som tack och lov är slut nu!

Och även om man vet att man får veta först om något händer så blir ju det i sig en “”hemsk tanke””. Varje gång telefonen ring och det varit ett nummer jag inte känt igen har mitt hjärta slagit dubbelslag… MEN ju längre tiden går finner man ett sätt att hantera detta på. Det blir som en del av vardagen och det bli lättare att hantera de där tankarna och känslorna. Konstigt nog. Men att helt bli av med dem tror jag är svårt. Min man försökte säga saker som att “”det är farligare hemma i trafiken statistiskt sett”” än vad det är där nere. Men det hjälper inte, för det är ändå en så speciell situation de är i.

För min del har jag istället för att läsa böcker, sett tv-program om landet (mer än media och bloggen) om soldaternas vardag och liv, valt att försöka att inte gör det under missionen, däremot gjorde jag det innan han åkte. För mig gav det motsatt effekt att läsa om det under tiden han var där men där är ju vi människor så olika.

Jag har försökt att hitta på olika saker som handlar om mig under missionen som ger mig glädje. Jag började tex rida igen efter många års uppehåll, något som gjort mig lycklig i själen och fått mig att kunna fokusera på annat en stund. Jag köpe en skrivbok där jag skrivit alla känslor och tankar jag haft under missionen. När jag är arg på honom för att han lämnat mig, när jag är rädd, ensam, ledsen, glad, stark osv och hur jag upplever tiden här hemma. Nästan som att jag skrivit en bok till honom för att han ska få veta hur det är att vara här hemma. Det blev ett sätt att få utlopp för allt utan att belasta honom med allt. Samtidigt kanske han kan läsa den och få en förståelse för hur jag haft det här hemma när han kommer hem.

Hitta saker att göra där du får vila tankarna från missionen och som bara handlar om dig är mitt råd! Och hitta ett sätt att få ur dig alla tankar och känslor, om det är att prata med någon eller skriva om det. Bär inte allt själv! Och jag lovar det blir lättare även om det inte är någon tröst nu! Kram”