Hem Forum Invidzonens forum Det går åt helvete!!!!!! Svar till: Det går åt helvete!!!!!!

M
Medlem

Jag förstår vad du menar och jag tycker också att mycket kan skötas snyggare.

Men tänker ändå inte vika mig på punkten att FM inte kan ansvara för de anhörigas välmående. Det är någonting som måste skötas mellan fyra ögon, alltså paret i mellan. FM ska se till de anhörigas välmående och se till att hjälp finns att få men aldrig vara ansvarig då en anhörig mår dåligt.

Jag kan skrika, gapa och skälla hur mycket som helst på FM nu när min sambo ska iväg igen på sin tredje mission men till vilken nytta? FM kan inte göra det hela bättre mellan mig och min sambo, FM kan inte få MIG att må bättre över att min sambo åker. Det är någonting som jag SJÄLV måste göra FÖR mig själv. FM har inga skyldigheter gentemot mig eller sina anställda när det gäller missioner. Har du skrivit under så har du. Sen spelar det ingen roll hur mycket du älskar ditt yrke är du inte medveten och har förlikat dig med tanken att åka iväg så är det bara att byta jobb alt ta en tjänst inom FM där du inte behöver oroa dig för ev utlandstjänst. (Finns även placeringar utomlands där du aldrig lämnar campen och sitter tryggt bakom murarna).

Sen tycker jag dock att man kan ha överseende med vissa saker så som nyfödda barn med mera. Finns det likvärdig kompetens att skicka, skicka då den andra personen. Men jag har aldrig varit med om fall där enskild person aldrig fått chansen att diskutera eller argumentera emot en mission. Oftast försöker personalchef att omgruppera i särskilda fall. Däremot inte pga att soldaten/officeren : inte känner för en mission.

Passar det inte för en läkare att operera bort blindtarmar, då ska läkaren kanske ta anställning på en vårdcentral istället.

Och nej, jag anser inte att det är en skillnad. För en soldat vet vad som ingår i ett kontrakt liksom en läkare vet vad som ingår i dennes arbetsuppgifter.

Människor är arbetskraft åt olika företag, passar inte kraven så byts man ut. Man är sällan så pass ovärderlig att man inte kan finna en efterträdare. Det är så världen ser ut.

Livet som soldat är och kommer aldrig vara enkelt, ej heller som anhörig. Man får göra det bästa av det som ges.

Sen är jag inte omänsklig. Jag förstår att man kan må dåligt och då ska man få hjälp. Om man ser tillbaka historiskt så har ändå FM genomfört stora förändringar och jag tror inte det är slut nu. Det kommer garanterat att bli bättre.