Hem Forum Invidzonens forum Det går åt helvete!!!!!! Svar till: Det går åt helvete!!!!!!

Sol
Medlem

“Vi är alla olika och hur vi reagerar den dag vår anhörig befinner sig i utlandstjänst vet man inte oftast förrens man är där, efter en tid kanske?

Visst har den anställde ett val. Acceptera utlandstjänstgöring eller bli uppsagd. För många familjer är det inget val då arbetslöshet i dagens Sverige inte är något man önskar någon. Alla har inte den kompetensen som passar ett civilt yrke.

Jag har anhöriga inom FM där den ene för närvarande är iväg på sin 4:e mission och den andre inte har åkt någon gång. Både är gamla inom “”firman”” och skrev på sina anställningar för många år sedan. Båda är i den situationen i livet med hus, barn osv att välja arbetslöshet inte är ett alternativ.

Annat arbete lockar inte då de trivs med det arbete de båda har nu. De har en spetskompetens vilket gör dem åtråvärda i firman – därmed försvårades också möjligheten för en av dem att stanna hemma och inte åka.

Min ene anhörige tvingades åka efter han och hans fru fått sitt andra barn när bäbisen endast var tre veckor gammal. Flera av oss anhöriga var i kontakt med hans regemente (ej K3!) om varför han var tvungen att åka men ständigt detta envisa svar: Han har skrivit på det nya kontraktet, utlandstjänstgöring ingår och nu behövs han där. Vi förstår att det blir jobbigt för X hemma bla, bla, bla.

Då tycker jag att FM är en dålig reklampelare då detta gör att han nu letar annat jobb och de förlorar en ytterst värdefull medarbetare. Om han hade kunnat få vara hema den tid familjen ansåg sig behöva för att sedan åka så hade han stannat.

FM styrs politiskt – visst är det så men de har också förmåga att reagera uppåt i leden när det behövs för sina anställdas väl och ve.”