Hem Forum Invidzonens forum Oro så långt innan det sker. Svar till: Oro så långt innan det sker.

Hej!

Jag känner igen mig i din situation, och det enda rådet jag kan ge dig är att sätta dig ner och skriva ner vad du känner. Försök att se på det analytiskt. Om du först skriver t.ex. oro – vad beror oron på? Vilken känsla får du när du tänker på ensamheten?

När du fått kontroll över vad du själv känner, kanske också varför, så är det lättare att berätta det för din pojkvän. Berätta för honom nu, så att han förstår så kanske det blir lättare för er att prata om det sedan, om ni inte missförstår varandra. För det är otroligt lätt att missförstå när man pratar känslor, framförallt om man inte riktigt vet vilken känsla man försöker beskriva.

Sen råder jag dig att ta in så mycket information som möjligt från invidzonen och beställa broschyrer om anhörigstöd från regementet redan nu som du kan läsa igenom. Det hjälpte mig att skaffa mycket information direkt.

Min sambo åkte nyss ner, och det gick lättare än jag räknade med. Jag tror att all förberedelse och alla småsamtal vi haft om det har fungerat. För oss fungerar det inte att sätta oss ner och diskutera igenom något länge, utan att prata om det korta stunder då och då.

Hoppas att ni hittar ett sätt att kommunicera bättre så att han förstår dig, och du förstår honom.

Kram!