Hem Forum Invidzonens forum Uppföljningssamtal Svar till: Uppföljningssamtal

#54245

“Hej M!

Vad jag tror Linn menar med “”om det hänt något särskilt”” är nog att man har rätt bra koll på vilka som varit med om tex trafikolyckor, stridshandlingar, tillfällen när någon blivit skadad och liknande.
Personal från Sverige brukar åka ner några veckor innan hemfärd och stämma av med chefer och ledningen vilka grupper/personer man tror kan tänkas behöva lite extra hjälp.

Självklart kan inte samtal ledaren få tag i allt och alla händelser, men min erfarenhet (har rätt många debriefingledare omkring mig i mitt dagliga arbete) är att dom är rätt duktiga på att “”hitta”” folk även om man sitter i en grupp.

Sen får man aldrig glömma och inte heller ta ifrån soldaten(/utlandstjänstgörande polisen) sitt eget ansvar att berätta att man behöver hjälp. Dom flesta reaktioner är naturliga.

Tror att man körde en genomgång om vanliga reaktioner vid någon anhörigträff, om du vill kan jag hjälpa dig få tag i denna presentation igen?
Maila mig i så fall på mentor.malin[AT]invidzonen(PUNKT)se

Om du som är anhörig känner att en soldat kan behöva hjälp efter hemkomst titta på den här sidan så finns telefonnummer och mer information:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Information-till-anhoriga/Om-min-soldat-mar-daligt/

En annan väg är också att ringa till Fredsbaskrarnas kamratstödjare. Alla som svarar på den linjen har själva varit ute på mission och kan även hjälpa dig som anhörig om du känner att du behöver fråga om reaktioner och liknande. Tfn: 020-666 333 (öppet varje dag 18.00-21.00)

Tveka aldrig att ringa om ni känner att ni behöver hjälp. Det är friskvård att se till att man får hjälp om man behöver!!!

Kramar
Malin”