Hem Forum Invidzonens forum Jämlikt – nej inte när en är anställd av FM Svar till: Jämlikt – nej inte när en är anställd av FM

B
Medlem

“Jag förstår hur du känner, Helle! Under flera svackor har jag känt som du, min man har varit anställd i försvaret i många, många år, och det är så att man får stå tillbaka under en mission. På sitt eget jobb, med sig själv, med sitt liv. Speciellt om man har barn, tror jag, annars kan man passa på att satsa lite extra på sig själv. Det är jättetungt, jag vet, men jag tycker att informationen och planeringen av hans jobb ändå blir bättre för varje mission. Det går framåt, tycker jag!

Jag tänker lite annorlunda ändå, att trots att min man varit ute rätt mycket har FM alltid varit ödmjukt och flexibelt utifrån våra önskemål om när det kan passa i tid. I vår stad är många officerer och jag vet ingen som tvingats iväg mot sin vilja. Det händer säkert, men jag tycker nog ändå att det är ett val man som par gör. Antingen så jobbar man i försvaret eller så gör man det inte. Jag ar ju inte valt det men jag har ju valt min man. Villkoren ändras ibland i mitt jobb också, även om jag “”bara”” är anställd inom kommunen. För mig handlar det inte om att försvara någon sekt, men FM kan inte vara roten till allt ont i världen.

Jag kan ju förstå att man måste ändra villkoren för de anställda, då deras uppdrag numera ser annorlunda ut. Hos oss gör vi så att när makens mission är klar, så får jag satsa mer på mig själv och mitt jobb en period, det blir ett givande och tagande för att båda ska kunna leva med detta. “