Hem Forum Invidzonens forum Jag har varit i Afghanistan Svar till: Jag har varit i Afghanistan

AnnaN/mentor
Medlem

“Under min vistelse i Afghanistan träffade jag många olika soldater. Alla är ju olika som personer och alla tänkte på olika sätt kring det här med familjerna hemma. Jag pratade med soldater som mailade hem varje dag men ringde bara en gång i månaden. Jag pratade med dem som ringde hem varje kväll.
Om jag pratade med 20 soldater så fanns det 20 olika sätt, tankar om det här med familjerna hemma.

En sak som flera beskrev för mig var att de “”undvek”” att ringa hem så ofta dels för att de då fick så stark hemlängtan och för att de inte alltid visste vad de skulle prata om.

En viktig sak som jag lärde mig av resan var att vi under en tid lever två helt olika världar. Två världar som är svåra att förstå och som kan vara svåra att få till att mötas på mitten. Min upplevelse är att vi måste ha förståelse för att soldaten lever ett annat liv där borta MEN, också att soldaten måste komma ihåg att vi här hemma lever kvar vårat liv utan dem på hemma plan.
Det som känns tufft för oss här hemma kanske är en bagatell för soldaten men det är samtidgt något tufft för oss här hemma. Samtidigt som vi här hemma måste försöka ha en liten förståelse för att de lever ett annat liv på campen.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar. Kom gärna med flera tankar och funderingar.

Vill ni ställa mera privata frågeställningar går det bra att maila mig till
familjezonen(at)invidzonen.se”