Hem Forum Invidzonens forum Hemma men ändå inte Svar till: Hemma men ändå inte

Katten
Medlem

“Hej!
Har en man som var nere under FS20 missionen och kom hem i Juni 2011, lagom till semestern. Han hade blivit lite annorlunda och första veckorna när han kommit hem, undrade jag om jag verkligen kände denna man, använde ord och uttryck som jag aldrig hört, lagt sig till med vanor som var annorlunda. Då fick jag verkligen förklarat för honom vad jag känt under denna period, att jag valt att leva i tvåsamhet av en anledning osv. Att det ibland inte var självklart att jag ville prata med honom osv. Barnen, som är tonåringar, fortsatte leva som “”vanligt””, alltså satt inte hemma bara för att pappa kommit hem osv. De hade också vuxit i denna situation, varit rädda och kände sig faktiskt lite svikna av sin egen pappa. Dessa känslor måste alla få erkänna. Soldaten måste också få landa i lugn och ro, inte känna att krypskyttar eller minor störde vardagen osv…som sagt, vi pratade oss igenom de första månaderna, men det var absolut inte himlastormande för någon i början. Efter hand satte jag mer och mer krav på honom, efter hand som tiden gick. Familjen kommer i första hand oavsett! Det fick han helt klart för sig. En sak är säker för min del: Aldrig mer 6 månaders frånvaro i ett land med krig för min del, oavsett vilken heroisk insats det än framställs som. Den heroiska insatsen finns med barn, hund, stort hus, två bilar, trädgård, heltidsjobb med karriär…på hemmaplan! Jag är ändå stolt över vad han och vi gått igenom, men det är över. För min del kommer jag inte att delta i fler missioner! Kram till er alla!”