Hem Forum Invidzonens forum Har jag blivit knäpp..? Svar till: Har jag blivit knäpp..?

E
Medlem

Hej! Jag förstår dig, känner igen känslorna du beskriver. För mig var det nästan jobbigast innan missionen (min sambo är iväg nu) och jag förberedde mig genom att skriva och läsa här, pratar mycket med honom, prata med andra och försöka fokusera på vad jag skulle göra under det halvåret. När han sedan väl åkte gick det lättare än jag trodde.

Jag tror det tar ett tag för en själv att förstå vad det hela handlar om, försöka greppa det och skapa sig en egen uppfattning. Det jag tyckte var jobbigt var att omgivningen nästan krävde en på en åsikt om det hela direkt, innan jag ens visste själv vad jag tyckte.

Försök att skaffa dig bra kunskap och känna efter hur mycket du vill veta. Jag är en sådan person som vill veta ALLT (som de får berätta) för att hantera det bäst, medan andra vill veta bara det nödvändiga.

Ett tips är att testa dig fram lite under utbildningstiden så att du får lite koll på dina egna känslor innan det är dags. Prata mycket med din sambo så att ni båda vet vad ni tror er behöva för att det ska fungera så bra som möjligt när han väl är iväg. Bra kommunikation är viktigt i alla relationer, men speciellt när man planerar ett halvår ifrån varandra och med ganska knapphändiga kommunikationsmöjligheter när det väl är igång.